رسانه ها در راهبری فرهنگی نقش آفرین باشند

ثقتی با بیان اینکه رسانه‌ها باید در راهبری فرهنگی نقش آفرین باشند گفت: رسانه یکی از ابزارهای احیای نقش تشکل‌های مردمی در مسئولیت‌های انقلابی، اجتماعی و امیدآفرین است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «رضا ثقتی » امروز(پنج شنبه، ۳۰ دی) در سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی گیلان با تبریک میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام راحل (ره) با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی بالاترین مرجع سیاست‌گذاری در حوزه فرهنگ و هنر است خواستار مشارکت سازمان‌های عضو شورای فرهنگ عمومی جهت ارائه راهکار در حوزه‌های مختلف به‌منظور تقویت همگرایی نهادهای فرهنگی شد.

 


مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تاکید بر محوریت این جلسه بر بررسی و اتخاد راهکارهای اثربخش در احیای نقش تشکل‌های مردمی ناظر بر مساجد، بسیج، هیئت‌های مذهبی و سمن‌ها در مسئولیت‌های انقلابی، اجتماعی افزود: در گیلان بالغ بر ۲ هزار و ۶۹۷ پایگاه بسیج، ۹۵۳ کانون فرهنگی هنری مساجد، ۱۳۸ سمن و ۲ هزار و۱۵۰ هئیت مذهبی فعالیت می‌کنند که باید از این ظرفیت جهت فعالیت‌های فرهنگی استان بهره گرفت.

 


وی با بر شمردن مهمترین کارکردهای سازمان‌های مردم نهاد، پرکردن شکاف جامعه و حکومت، اولویت‌بندی تقاضاهای اجتماعی، مشاوره به حکومت، نقد عملکرد حکومت، تاثیر گذایر فعالیت‌هیا سازمان‌های مردم نهاد و نهادهای دولتی، ارتقای سطح فرهنگ مشارکت عمومی، افزایش آگاهی‌های اجتماعی مردم، توان بالا برای جذب نخبگان اجتماعی، ایجاد هماهنگی و انسجام اجتماعی و کاهش خشونت‌های اجتماعی را از جمله این کارکردها برشمرد.

 


ثقتی نقش رسانه‌ها را در حوزه احیای کارکردهای اجتماعی بسیار اثرگذار دانست و تصریح کرد: رسانه یکی از ابزارهای احیای نقش تشکل‌های مردمی در مسئولیت‌های انقلابی، اجتماعی و امیدآفرین است تا مسائل را به خوبی تبیین کرده و کارگزاران دولت را همراهی کنند.

 

وی تاکید کرد: رسانه‌ها بازوی فرهنگی جامعه هستند که می‌توانند در جلب مشارکت مردمی با افزایش آگاهی‌ها و دانش عمومی و همچنین راهبری فرهنگی نقش‌آفرین باشند.

 

*برگزاری دوره «مدیریت مساجد» برای ائمه جماعات گیلان

حجت الاسلام «ولی عادلی» نیز در این جلسه با اشاره به طرح فرهنگی ائمه جمعه با عنوان "به اعتلای الگوی شهر" با محوریت مساجد، مدارس، کودک و نوجوان، جوان و جبهه فرهنگی انقلاب گفت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی باید در سامانه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ثبت شود که پیشنهاد می‌شود در برخی بخش‌ها شورای فرهنگ عمومی تشکیل شود تا به اجرای این طرح کمک کند.

 

ریس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گیلان در ادامه خواستار برگزاری دوره «مدیریت مساجد» برای ائمه جماعات استان شد و افزود: با مشارکت دستگاه‌های مربوطه زیر نظر دفتر نماینده ولی فقیه در استان این دوره آموزشی در حوزه‌های مسجد داری، برخورد با مردم و جذب کودکان برگزار شود.

 

*لزوم مشارکت جدی تشکل‌های مردمی در اجرای امور فرهنگی

«محمدباقرزاده» نیز در این جلسه با بیان اینکه باید از ظرفیت تشکل‌های مردمی در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها بهره گیریم تصریح کرد: مردم را باید در همه امورات اجتماعی محور دانسته و در مشورت با آنها باشیم زیرا بهره‌گیری های فراوانی را در تصمیم گیری‌های خرد و کلان اجتماعی، انقلابی و فرهنگی از این قشر داشته باشیم.

 

رییس سازمان صدا و سیمای مرکز گیلان با تاکید بر مشارکت جدی تشکل‌های مردمی در اجرای امور فرهنگی و انقلابی و پرهیز جدی از دولتی کردن تصریح کرد: فعالیت‌ها باید به سمت مردمی کردن هدایت شوند و دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ای بیشتر بدان بپردازند.

 

در پایان این جلسه از پوستر هفته قرآن و عترت که توسط تشکل‌های قرآنی استان برگزار می‌شود، رونمایی شد.

 

 

کد خبر 1139387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha