نمایشگاه مجازی تهران استفاده بهینه و مناسب از ابزارهای عصر دیجیتال

ناصری به مناسبت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به ضرورت برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب و اهمیت کتاب و مطالعه پرداخت و برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب را استفاده موثر و مفید و بجا از تکنولوژی و فضای دیجیتال دانست.

به گزارش خبرگزاری شبستان، محمدمهدی سیدناصری ،دکتری حقوق بین‌الملل عمومی، مدرس دانشگاه و نویسنده  به مناسبت برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب یادداشتی در اختیار خبرگزاری شبستان گذاشت.


 در متن این یادداشت آمده است: «در روزگار پیشرفت‌های چشمگیر بشر در عرصه‌های دانش و نوآوری و فرهنگ، کتاب نه‌تنها اهمیت خود را از دست نداده که گسترده‌تر و تازه‌تر شده و جلوه‌هایی پایدارتر یافته است. بی‌گمان آنان که گام‌های بلندی در پیشرفت‌های گوناگون برداشته‌اند، هرگز با کتاب و کتاب‌خوانی بیگانه نبوده‌اند. آنها مطالعه را به‌عنوان عنصر اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای بازتاب نور، جلوه و جمال فرهنگ بر دل‌های همه جهانیان برای تحولی اساسی مناسب دانسته‌اند.


فرهنگ مجموعه‌ای پيچيده‌ از علوم، دانش‌، هنر، افكار، اعتقادات، قوانين و مقررات، آداب و رسوم، سنت‌ها و به‌طور خلاصه كليه‌ آموخته‌ها و عاداتی است كه يک انسان به‌عنوان عضو جامعه اخذ می‌كند. فرهنگ چیزیست که از نسلی به نسل ديگر منتقل می‌شود و از محلی به محل ديگر می‌رود. یکی از وجوه مهم فرهنگ در هر جامعه‌، توجه به مطالعه و سطح کتابخوانی به‌عنوان عاملی مهم برای یادگیری، تعلیم و تربیت و سرگرمی است. اما در سال‌های اخیر آهنگ سریع پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات همه‌ جوانب زندگی بشری را تحت تاثیر قرار داده است و در این میان زندگی کودکان نیز متأثر از این پیشرفت‌ها چنان دچار دگرگونی شده و سرگرمی‌های دیجیتال نقش مهمی در آن یافته است که سبب شده کمرنگ شدن توجه به کتاب و کتابخوانی به عنوان یک عامل مهم فرهنگی در بین آنها شده است.


سالهاست که علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی و ناشران و فعالان حوزه فرهنگ در ضیافتی به نام نمایشگاه کتاب حاضر می‌شوند؛ اما طی دو سال اخیر در سایه ویروس کرونا روند برگزاری نمایشگاه کتاب نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌هایی را تجربه کرده است و اکنون به صورت مجازی برگزار می‌شود. 


 باید گفت کتاب همواره به عنوان یکی از ابزارهای تفکر، رشد و تعالی انسان به شمار می‌رود و مطالعه نیز عنصر اصلی و ضروری در فرهنگ شناخته شده است. این عنصر فرهنگی، به‌عنوان ابزاری مناسب برای تغییر فرهنگ قابل توجه است که می‌تواند عناصر جدید فرهنگی را به افراد جامعه منتقل ‌کند و ضمن حفاظت از فرهنگ متعالی، آن را بدون تغییر و تحریف در اختیار آیندگان قرار ‌دهد. بدین ترتیب روشن است که فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نه ‌تنها از مؤلفه‌ها و ارکان اصلی فرهنگ به‌حساب می‌آید، بلکه خود نیز سبب تکامل و توسعه‌ فرهنگی می‌شود. کتابخوانی، راهی برای دستیابی به دانایی و توانایی است که به آدمی در فهم و درک درست یاری می‌رساند و کلید گذر از محدودیت‌ها و ورود به دنیایی گسترده و ژرف است. از همین‌رو، مطالعه پنجره‌ای به‌سوی اندیشه‌ها، تجربه‌ها و اندوخته‌هاست. مطالعه و خواندن همیشگی و مادام‌العمر، اساس فرهنگ کتابخوانی است. در حقیقت، فرهنگ کتابخوانی حرکتی فراتر از یک مهارت عادی است و متضمن فرهنگی است که حاوی سوادی گسترده است .


ما اکنون در عصری زندگی می‌کنیم که فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و کاربرد آنها در تمام ابعاد زندگی، جامعه‌ بشری را با تغییراتی بی‌سابقه مواجه کرده است. تا جایی که فعالیت‌های روزمره، وظایف شغلی، آموزش و پرورش کودکان و... چنان دگرگون شده‌اند که بشر آن را در هیچ برهه‌ای از زمان تجربه نکرده است و این تغییرات آن‌قدر با زندگی او عجین شده‌اند که انتظار تغییر آن هم دور از ذهن است.


 با ظهور ویروس کرونا و ایجاد فاصله‌های فیزیکی میان انسان‌ها، استفاده از تکنولوژی بیش از پیش امری اجتناب‌ناپذیر شد و دنیای مجازی در کنار دنیای حقیقی به عنوان محلی برای صرف وقت و انرژی انسان‌ها مورد توجه قرار گرفت؛ به صورتی که امروزه دنیای مجازی مرزها را به هم ریخته و دنیایی برای اتصال واقعیت مجازی با واقعیت فیزیکال انسان ایجاد کرده است. استفاده از ظرفیت‌های فناوری دیجیتال  در سطح اجتماع و نهادهای آموزشی و فرهنگی در ترویج عادت کتابخوانی گام دیگری در ایجاد تعامل بین کتاب و سرگرمی‌های دیجیتال است.  بی گمان، هیچ ذخیره و میراثی سودمندتر و با ارزش‌تر از کتاب نیست؛ چرا که کتاب، مایه آرامش روحی انسان تلقی می‌شود. کتاب همدمی است که اندوه و غم را می‌زداید و مطالعه کننده را از تنهایی در می‌آورد و به او حکمت‌های جان پرور می‌آموزد. هجران و غربت کتاب در جامعه از زمانی که اینترنت و شبکه‌های اجتماعی وارد زندگی مردم شد سرعت بیشتری گرفته و با ظهور پدیده ویروس کرونا این وضعیت تشدید شده و اینترنت و فضای مجازی تقریبا سایه خود را بر تمامی جوانب زندگی گسترده‌تر کرد. برگزاری دومین نمایشگاه مجازی کتاب استفاده موثر و مفید و بجا از تکنولوژی و فضای دیجیتال است و امید است همانند سال گذشته که با استقبال گسترده و فوق العاده و چشمگیر مردم عزیز کشورمان صورت گرفت گامی مثبت و خوب در جهت تقویت فرهنگ کتابخوانی در کشور عزیزمان ایران صورت پذیرد. 

 

کد خبر 1139861

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha