کولاک امدادگران خراسان شمالی در کمک به مسافران گرفتار در برف

کولاک و بارش برف در نخستین روز از بهمن ماه، سبب خوشحالی مردم و به ویژه کشاورزان شد که البته این بارندگی سبب گرفتار شدن شماری از خودروهای عبوری از راه های استان و زحمت برای مسافران شد.

خبرگزاری شبستان_ خراسان شمالی؛ کولاک و بارش برف در نخستین روز از بهمن ماه، سبب خوشحالی مردم و به ویژه کشاورزان شد که البته این بارندگی سبب گرفتار شدن شماری از خودروهای عبوری از راه های استان و زحمت برای مسافران شد. بارش برف و کولاک که از اوایل وقت روز گذشته تمام مناطق خراسان شمالی را در برف گرفت، شهرها و روستاها را سفید پوش کرد و هوا را لطافتی زمستانه داد.

 

دمای زیر صفر در تمام ایستگاه های هواشناسی خراسان شمالی 

 

کارشناس پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی در این باره گفت: شب گذشته دمای هوا در تمامی نقاط استان به زیر صفر رسید و در برخی نقاط، ۲۰ درجه سانتیگراد زیر صفر گزارش شده است.

 

«مظاهر عظیم زاده» اظهارداشت: در 24 ساعت گذشته «دشت» شهرستان گرمه با کمینه دمای منهای ۲۰ درجه سانتیگراد سردترین و «اسماعیل آباد» شهرستان اسفراین با بیشینه دمای پنج درجه سانتیگراد گرم ترین نقطه استان ثبت شده است.

 

وی افزود: در این مدت کمینه دمای بجنورد مرکز استان به منهای ۱۴ درجه سانتیگراد رسید و بیشینه آن هم  منهای یک درجه سانتیگراد بود.

 

کارشناس پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: ماندگاری هوای سرد شبانه تا روز چهارشنبه در مناطق مختلف استان تداوم دارد.

 

اختلال در ترافیک شهری 

 

بارش برف اما در شهرها از جمله بجنورد سبب اختلال در رفت و آمد خودروها و افراد پیاده شد. با وجود خدمات رسانی نیروهای شهرداری و اقدام برای شن و نمک پاشی در معابر، شهروندان از لغزنده بودن خیابان ها و نامناسب بودن شن و نمک پاشی در معابر گلایه مند بودند.

 

بارش برف سبب لغزندگی مسیر بیمارستان امام حسن (ع) در تخته ارکان و جنوب بجنورد شد اما بر اساس گزارش های مردمی، شن و نمک پاشی در این مسیر انجام نشد که این امر سبب اختلال در تردد آمبولانس ها شد.

 

ارتقای ایمنی جاده و تامین ایمنی ترافیک در مسیر بیمارستان امام حسن(ع) بجنورد باتوجه به حجم ترافیک از اهمیت بالایی برخوردار است و به گفته کارکنان این بیمارستان، شن و نمک پاشی در این مسیر بسیار با تاخیر انجام شد و یا به درستی انجام نشد، از این رو تردد آمبولانس ها با سختی مواجه شد و بخش زیادی از انرژی و زمان صرف بستن زنجیر چرخ شد.

 

بارش برف دیروز همچنین سبب اختلال و کندی ترافیک در جاده بجنورد- شیروان و گلایه مسافران و عابران شد.

 

البته در این میان نباید زحمات دستگاه های خدمات رسان را نادیده گرفت. پلیس راه، راهداری و جمعیت هلال احمر در پیشانی اعضای ستاد مدیریت بحران استان در عرصه حاضر بوده و به مسافران و گرفتاران در جاده امداد رساندند.

 

دیروز برف و کولاک سبب شد تا مسیر بجنورد- جنگل گلستان، دو مرتبه مسدود و با تلاش راهداران بازگشایی شود. نیمه های شب گذشته هم مسیر جنگل گلستان با اعلام پلیس راه استان گلستان مسدود شد که صبح امروز با تلاش راهداران آن استان بازگشایی و تردد برقرار شد.

 

کولاک و برف امروز هم ادامه داشت و سبب ممنوع شدن تردد کشنده ها و اتوبوس ها در گردنه اسدلی در مسیر بجنورد- اسفراین شد.

 

امداد هلال احمر استان به 800 خودرو گرفتار در برف

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی هم از امدادرسانی به رانندگان حدود 800  دستگاه خودروی گرفتار در کولاک خبر داد و گفت: در شبانه روز گذشته به 318 نفر که در اثر بارش برف و کولاک دچار مشکل شدند، اسکان اضطراری داده شد.

 

«ابوالفضل محبان» اظهارداشت: 130 نفر از امدادگران و نجاتگران در قالب 24 تیم عملیاتی و پشتیبانی و 24 خودروی عملیاتی برای خدمت رسانی به حادثه دیدگان و در راه ماندگان بکارگیری شدند.

 

وی افزود: با تلاش امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال احمر استان بیش از 780 خودرو رهاسازی و دو هزار و 840 نفر نیز امدادرسانی شدند.

 

محبان با اشاره به اینکه 42 مکان برای اسکان اضطراری در راه ماندگان و مسافران آماده شد، خاطرنشان کرد: 318 نفر اسکان اضطراری داده شده و 318 نفر از تغذیه اضطراری بهره مند شدند.

 

مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان شمالی گفت: امدادگران تا پایان بارش برف و کولاک و تا زمان ایجاد شرایط جوی مناسب در حالت آماده باش به سر می برند.

 

 

برف و سرما، مدارس خراسان شمالی را تعطیل کرد

مسئول روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: مدارس استان در تمامی مقاطع تحصیلی روز شنبه به دلیل برودت هوا تعطیل است.

 

«نقی هجرتی» اظهارداشت: سرمای هوا، بارش برف و لغزندگی معابر و جاده‌ها سبب شد تا آموزش حضوری در نوبت صبح و عصر امروز شنبه دوم بهمن ماه، تعطیل شود.

 

وی افزود: آموزش تعطیل نیست و برنامه های درسی در مدارس  در تمامی مقاطع تحصیلی در نوبت صبح به صورت مجازی و در بستر سامانه شاد پیگیری می‌شود.

 

برف روبی 6 هزار و 295 کیلومتر از جاده ها 

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی هم گفت: در شبانه روز گذشته 6 هزار و295 کیلومتر راه در محورهای اصلی و روستایی استان برف روبی شد.

 

«جعفر شهامت» اظهارداشت: در عملیات برف روبی، 172  نفر از راهداران مشارکت داشتند، 114  دستگاه ماشین آلات راهداری به کار گرفته شد و دوهزار و 487 تُن شن و نمک در محورهای استان به مصرف رسید.

 

وی درباره برف‌روبی در راه های روستایی گفت: تاکنون برف‌روبی در محورهای روستایی به طول 790 کیلومتر انجام شده است.

 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی افزود: در عملیات برف‌روبی در مسیر های روستایی، 29 دستگاه ماشین آلات درگیر بوده و 44 نفر راهدار در آن شرکت داشتند و در این مدت 289 تُن شن و نمک مصرف شده است.

 

در طرح زمستانه امسال گروه های راهداری با به کارگیری بیش از ۲۶۰ دستگاه ناوگان راهداری آماده خدمات رسانی به مسافران زمستانه بوده و ۱۹ راهدارخانه استان در زمستان آماده خدمت رسانی به مسافران است.

 

راهداران خراسان شمالی، ۲۱ گردنه استان به طول ۶۷۱ کیلومتر را به صورت شبانه روزی زیر پوشش خدمات خواهند داشت.

 

 

کد خبر 1139950

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha