فریاد سازمان های حقوقی برای توقف اجرای برنامه جاسوسی پیگاسوس در بحرین

سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر خواستار جلوگیری از استفاده دولت بحرین از برنامه جاسوسی پیگاسوس و توقف هک کردن تلفن های فعالان و مدافعان حقوق بشر بحرین شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از منامه پست، سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر با انتشار بیانیه ای نگرانی خود را نسبت به استفاده دولت بحرین از برنامه پیگاسوس برای جاسوسی و هک کردن سیستم های گروه جدیدی از مدافعان آزادی عمومی و حقوق بشر که توسط شرکت صهیونیستی (NSO Group) ساخته شده است، اعلام کرد.

 

در این بیانیه آمده است: سازمان عفو بین الملل، مؤسسه سیتیزن لب، بنیاد مدافعان حقوق بشر و سایر سازمان های حقوقی نگرانی خود را نسبت جاسوسی از «ابتسام الصائغ» مدافع حقوق بشر از تلفن همراهش اعلام کردند و این اقدام را مغایر با استانداردهای بین المللی حقوق بشر دانستند.

 

این بیانیه تاکید دارد که جاسوسی الکترونیکی نقض قانون اساسی و میثاق های بین المللی مانند میثاق بین المللی ویژه حقوق مدنی و سیاسی است. همچنین  از آن برای ارعاب، آزار و اذیب و بدنام کردن علنی مخالفان استفاده می شود و اثراث بد روانی را برای آنها خواهد داشت.

این سازمان از مقامات بحرین خواست تا استفاده از برنامه جاسوسی پگاسوس و سایر عملیات های هک کردن را به حالت تعلیق درآورند و اقدامات خود را برای انطباق بهتر با استانداردهای بین المللی حقوق بشر تغییر دهند.

 

این سازمان بر ضرورت همکاری با دولت بحرین با نهادهای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد و اجرای تحقیقات مستقل در نظارت هدفمند علیه ابتسام الصائغ، مدافع حقوق بشر و اتخاذ تدابیر قانونی علیه مسئولان درباره این تخلفات و تحویل آنها برای بازجویی تاکید کرد.

 

سازمان صلح برای دموکراسی و حقوق بشر از کشورهای عضو در شورای حقوق بشر خواست تا به سرعت استفاده و فروش فناوری های نظارتی تولید شده توسط شرکت های خصوصی را تا زمان تدوین تضمین و مقررات مناسب برای حقوق بشر متوقف کنند.

کمیسیون اروپا خواستار اعمال تحریم ها علیه شرکت « NSO Group»به دلیل تاثیر خطرناک بر حقوق بشر شد که با فروش برنامه پیگاسوس ایجاد شده است.

کد خبر 1139954

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha