ایجاد امنیت حیات وحش در زمان پناه بردن حیات‌وحش گرسنه به حاشیه روستاها و شهرها ضروری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: ایجاد امنیت حیات وحش در زمان سردی شدید هوا و پناه بردن حیات‌وحش گرسنه به حاشیه روستاها و شهرها امری ضروری است.

فریبا رضائی مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در کردستان از مردم طبیعت دوست استان درخواست کرد که در این روزهای سرد و برفی به حیات وحشی که به حاشیه شهرها و روستاها روی می‌آورند، با رعایت اصول احتیاطی پناه داده و به محض رویت حیات‌وحش، مراتب را به پاسگاه‌های محیط بانی و ادارات حفاظت محیط‌زیست سطح استان اطلاع دهند.

 

 

 

وی با اشاره به بارش سنگین برف در برخی ارتفاعات و زیستگاه های این استان و برودت و سرمای شدید هوا و احتمال ورود حیات وحش به مناطق مسکونی گفت: سامانه سراسری 1540 به صورت شبانه‌روزی آماده دریافت گزارش‌های مردمی در این خصوص و تخلفات شکار و صید است.

 

 

 

رضائی با بیان اینکه حیات وحش در استان کردستان به سبب برودت هوا و بارش برف به نزدیک مناطق مسکونی و سکونتگاه‌ها روی می‌آورند، تأکید کرد: در فصول سرد سال و به ویژه این روزها در زمستان، حیات وحش برای یافتن غذای طبیعی با مشکل مواجه می‌شوند و بنابراین برای یافتن غذا به حاشیه سکونتگاهها و به ویژه روستاهای واقع در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه های آزاد نزدیک شده و به این مناطق پناه می آورند.

 

 

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان بیان کرد: از مردم این مناطق درخواست  می‌شود از هر گونه تعرض و اذیت و آزار آنها خودداری کنند و در صورت ماندگاری و هرگونه رفتار غیرعادی بلافاصله مراتب را به ادارات محیط زیست اطلاع دهند و با رعایت جوانب احتیاطی، حافظ جان آنها باشند.

 

 


 

وی تصریح کرد: با عنایت به احتمال وجود بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در میان پرندگان وحشی و احتمال انتقال این ویروس‌ها در صورت تماس مستقیم با حیات وحش، از عموم مردم استان درخواست می‌نماید برای جلوگیری از بروز و شیوع  بیماری‌های ذکر شده از تماس مستقیم و یا صید و شکار هر گونه حیات وحش شامل پرندگان، پستانداران و یا سایر گونه‌های دیگر که از تهدید سرما وگرسنگی در جستجوی مکانی امن‌تر، به حاشیه مناطق مسکونی پناه آورده‌اند، خوداری نمایند.

 

 

رضائی عنوان کرد: همچنین در صورت مشاهده بیماری، ناتوانی و تلفات حیات وحش بلافاصله مراتب را به شماره 33232415 – 33233402-087 در مرکز استان و در شهرستان‌ها به ادارات حفاظت محیط زیست آن شهرستان و سامانه تلفنی1540 به حفاظت محیط زیست اطلاع دهند و محیط‌بانان و کارشناسان این اداره‌کل به محض دریافت گزارش در این زمینه، در محل حضور یافته و ضمن حفاظت از آنها، راهکارهای تخصصی ارائه خواهند داد.

کد خبر 1140055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha