ضرورت توجه به نیکوکاری در پژوهش های ادبی/ موارد مطرح در ادبیات فارسی باید امروزی شود

طباطبایی با بیان اینکه نیکوکاری در ادبیات فارسی نمود یافته و شعرهای زیادی درباره آن سروده شده است، گفت:مهم ترین مساله که در نیکوکاری باید رعایت شود، اخلاص است.

 به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «دکتر سید مهدی طباطبایی» در آئین افتتاحیه نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری که در سالن مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: از زبان فارسی می توان موضوع نیکوکاری را در پژوهش های ادبی پی بگیریم. بر اساس آنچه در تعالیم دینی آموختیم، نیکوکاری صفت خداوند است. در ادبیات فارسی مساله نیکوکاری نمود بافته و بسیار به آن پرداخته شده است.

 

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه دایره بخشندگی خداوند در ادب پارسی گسترده است، عنوان کرد:حتی در متونی که فکر نمی کنیم همچون ویس و رامین، به نیکوکاری اشاره و تاکید شده است. رویکردی که خداوند با بندگانش دارد، بر مبنای نیکوکاری است. در کشف الاسرار مساله ظریفی پیرامون نیکوکاری مطرح شده است.

 

وی با اشاره به اینکه بشر از ابتدا دنبال عدالت بوده است، بیان کرد: بشر همیشه دادگستری و عدالت را دنبال می کرده است. در کشف الاسرار مطرح شده که احسان و نیکوکاری از عدالت هم بالاتر است.در کشف الاسرار آمده که عدل حلال و احسان نیکوتر است.

 

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خیلی از موارد مطرح در ادبیات فارسی را باید امروزی کنیم. همه ما دجله ای داریم و در بیابان گرفتار می شویم. تو نیکی کن و در دجله انداز ، شعر معروف سعدی را تقریبا همه در ذهن دارند.

 

طباطبایی با بیان اینکه اشعار زیادی در مورد نیکوکاری داریم، خاطر نشان کرد:نیکی نه تنها از طریق دست بلکه از طریق زبان هم هست. شاعران تا جایی پیش رفتند که طبیعت را دارای شعور می دانند و معتقدند طبیعت در برابر نیکی واکنش نشان می دهد. طبیعت نیکی و بدی را تشخیص می دهد. مهم ترین ویژگی که در نیکوکاری باید رعایت کنیم، اخلاص است.

 

وی در پایان یادآور شد: دانشگاه شهید بهشتی در کنار دوستان و دست اندکاران جشنواره ملی شعر نیکوکاری خواهد بود و امیدوارم این جشنواره فرجامی نیک داشته باشد.

 

گفتنی است، این مراسم با حضور شخصیت‌هایی همچون عباس محمدی، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین علی دیانی، مدیرعامل بنیاد خیریه آلاء و جمعی از چهره‌های شاخص فرهنگی و ادبی کشورمان همچون ناصر فیض، علی‌محمد مودب، محمدسعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، حسین مودب و فاطمه نانی‌زاد در سالن مهر حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد

 

 در پایان مراسم از پوستر نخستین جشنواره ملی شعر نیکوکاری رونمایی به عمل آمد و جمعی از شاعران کشورمان همچون ناصر فیض، علی‌محمد مودب، محمدسعید میرزایی، امید مهدی‌نژاد، محمدمهدی سیار، میلاد عرفان‌پور، حسین مؤدب و فاطمه نانی‌زاد به شعرخوانی پرداختند.

کد خبر 1140155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha