کتاب تنها راه برای رسیدن به اندیشه اسلامی است

خالصی گفت: اگر قرار است به راهی برویم در تمدن و اندیشه اسلامی و ایرانی، یکی از مهمترین راه ها، ایجاد کتاب در بستری است که بیش از یک هزار سال است که فضای حضور شیعی و اسلامی بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدرضا خالصی» امروز (یکشنبه 3 بهمن) در مراسم پایانی دومین جایزه کتاب سال فارس، که در تالار «حافظ» شیراز برگزار شد، گفت: کتاب در فرهنگ و اندیشه اسلامی نقشی ویژه دارد.

نویسنده، پژوهشگر و دبیر علمی دومین جشنواره کتاب سال فارس با اشاره به اینکه نخست آن که در این فرهنگ همه اشیای این عالم با شنیدن کلمه کُن پدیدار شده و وجودشان تبلور و تَجَسُّد می یابد، پس می توان گفت که همه عالم یک کتاب است که بر مجموعه ای از کلمات الله تداعی می شود، اضافه کرد:  ابن عربی در کتاب «فتوحات المکیه» می گوید: «سراسرِ عالم، کلماتِ خداوند در هستی» هستند.

وی با اشاره به اینکه از همه نویسندگان، پژوهشگران و اهالی قلم که راه قلم را طی کردند، تجلیل می کنم، افزود: این عالم در اندیشه اسلامی در غایتِ اتقان و استواری و زیبائی شکل گرفته است.

خالصی با یادآوری این مطلب اگر قرار است به راهی برویم در تمدن و اندیشه اسلامی و ایرانی، یکی از مهمترین راه و گریزگاه راه، ایجاد کتاب در بستری است که بیش از یک هزار سال است که فضای حضور شیعی و اسلامی بوده است و شیراز از ابتدای اسلام، بستر زمینه های شیعی بوده است، تاکید کرد: حق با هنر در هستی ظهور یافت و انسان، اساس و بنیان این هنرِ خداوندی است.

وی با اشاره به اینکه از سوی دیگر در فرهنگ اسلامی، معجزه پیامبر گرامی اسلام (ص)، کتاب است، افزود: هر چند بقیه پیامبران هم کتاب داشتند اما کتاب های ایشان با معجزات آنان متفاوت بود.

کد خبر 1140462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha