۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین آب بجنورد نیاز است

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی با بیان اینکه خراسان شمالی طی سال جاری، خشک ترین سال را به لحاظ مقدار بارش، طی ۵۰ سال گذشته تجربه می‌کند، گفت: ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای تأمین آب بجنورد نیاز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بجنورد؛ «غلامحسین ساقی» امروز یک شنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: متوسط میزان بارش امسال در  ۱۲ استان کشور کمتر از سال گذشته  بود و بر همین اساس پیش بینی می‌شود سال آبی سختی را پیش رو  داشته باشیم.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی، با تأکید بر اینکه در حال حاضر ۲۲۶ روستای استان با تنش آبی درگیر هستند، ادامه داد: طی سال ۹۸ در خراسان شمالی ۱۲۶ روستا مشکل حاد تأمین آب داشتند و با توجه به حفر چاه هایی که انجام شده، این عدد الان به کمتر از ۶۰ روستا رسیده است.

 

ساقی در ادامه به حفر چاه در روستاهای گرزو شیروان و حسن آباد اسفراین اشاره کرد و‌افزود: سد بارزو و بیدواز آبی ندارد و برای رفع مشکل آب این شهرها مسئله ای نداریم زیرا چاه‌های تأمین آب، حفر و راه اندازی شده‌ است.

 

*۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم برای تأمین آب بجنورد

 

ساقی، مشکل تأمین آب بجنورد را جدی دانست و گفت: در پلنگ دره چاه‌هایی حفر شده و برای هدایت آب به بجنورد  به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که  طی صحبت‌هایی که با استاندار انجام شده، مقرر شد از جمله مصوبات سفر هیآت دولت قرار بگیرد.

 

وی اظهارکرد: در حال حاضر حاشیه جاده پتروشیمی حفر ۱۲ حلقه چاه در دستور کار قرار گرفته و با این وجود دیگر کم آبی و‌ مشکلات گریز ناپذیر سد شیرین دره مثل طعم بد آب آن مرتفع خواهد شد و‌منبع تأمین آب جایگزین می‌شود.

 

وی در ادامه با تأکید بر اینکه به دلیل تغذیه گرا شدن و‌ رشد جلبک در سد شیرین دره احتمال از مدار خارج شدنش وجود دارد، افزود: ۵۶ درصد آب بجنورد در حال حاضر از شیرین دره و مابقی از چاه‌های اطراف تأمین می‌شود.

 

به گفته ساقی، سد شیرین دره به علت وارد شدن فسفر ناشی از سیلاب های ۹۸ و همچنین کاهش بارندگی و کاهش باز شدن دریچه ها برای خروج از آب، تغزیه گرا شده و رشد جلبک ها در ان اتفاق می افتد.

 

*مشکل تنش آبی و شبکه‌ فرسوده توزیع آب

 

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی در پاسخ به این سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه که چه تلاشی شده تا با رفع نقص شبکه فرسوده توزیع آب بخشی از مشکل تنش آبی را برطرف کرد، گفت:  متأسفانه بخش زیادی از اعتبارات صرف تأمین آب می‌شود و دیگر منبعی برای اختصاص به شبکه فرسوده باقی نمی‌ماند در حالی که عمر مفید شبکه‌های توزیع ۲۵سال است و در شهرها ۱۶۴ کیلومتر و در روستاها هم دوهزار و ‌۹۱۸ کیلومتر شبکه توزیع آب شُرب داریم.

 

به گفته‌ وی خط انتقال آب شُرب در شهرهای استان ۴۰۰ کیلومتر است و این عدد در روستاها به دو هزار و ۱۶۱ کیلومتر می‌رسد.

 

در عین حال ساقی به این نکته هم اشاره کرد که وضعیت فرسودگی شبکه انتقال آب در روستاهای استان بسیار بدتر و وخیم تر از شهرها است تا جایی که ۴۰ درصد از آب شُرب روستاها بدون درآمد به حساب می‌آید و این عدد در شهرها به ۲۶ درصد می‌رسد.

 

 

 

کد خبر 1140484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha