پیشنهاد راه اندازی پنج مرکز تجاری در مرزهای همسایگی ایران برای سهولت اقدامات تجاری

خاندوزی با اشاره به برخی نظامات ارزی و بانکی قابل تحریم و شکننده گفت: راه اندازی پنج مرکز تجاری در مرزهای همسایگی ایران روند اقدامات تجاری را سهولت می دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، احسان خاندوزی در همایش ملی ایران و همسایگان گفت: علیرغم فضای فزاینده غیر قانونی آمریکا متشکل از قطب های جدید سیاسی و اقتصادی و ائتلاف های بین المللی فرصت های فزاینده ای برای ایران در مقابله با هژمونی آمریکا ایجاد شده است و تحولات بین المللی در ارتباط با نوع رابطه با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

 

وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بلوک های تاثیرگذار در منطقه به سیاست یکجانبه آمریکا منتقد هستند و در مورد پیشنهاد اجرای اجتناب از اثرات یکجانبه گرایی در اقتصاد و سیاست داشته اند.

 

وی با اشاره به ارتقای روابط سیاست خارجی با همسایگان در دولت سیزدهم افزود: دولت سیزدهم عزم جدی خود را برای ارتقای روابط با همسایگان و همچنین ارتقای جایگاه ایران در عرصه بین المللی آغاز کرده است و با این نگاه و با در نظر داشتن اقتصاد مقاومتی و جایگاه ژئوپولوتیکی ایران در منطقه شاهد تحولات جدید خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی اقتصادی آسیب ناپذیر در برابر نوسانات و تکانه های اقتصادی است، تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی با نگاه به درون در جهت ثبات داخلی حرکت می کند و برونگرایی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با اقتصاد خارجی برای استفاده از ظرفیت حداکثری در عرصه اقتصاد بین المللی است یعنی منابع موجود را در عرصه بین المللی شناسایی و در جهت استفاده برای رفاه مردم به کار می برد.

 

خاندوزی تصریح کرد: درون زایی و برونگرایی لازم و ملزوم یکدیگر در اقتصاد مقاومتی هستند که از ثبات و خودابتکاری برخوردار بوده است.

 

وی گفت: اقتصاد مقاومتی یک اقتصاد برون زا و درون زا با بهره گیری از توانمندی های داخلی و فنی است. اگر به سیاست اقتصاد مقاومتی توجه کنیم، در می یابیم که اقتصاد مقاومتی اقتصادی فوق فعال و توسعه ای است.

 

خاندوزی با اشاره به استفاده از ابزار دیپلماسی و سرمایه گذاری خارجی و تاثیر آن در اقتصاد مقاومتی افزود: توسعه صادرات غیر نفتی جایگاه ویژه ای در اقتصاد مقاومتی دارد و یکی از راه های کم کردن وابستگی اقتصادی به نفت است و می تواند درآمد نفتی را به سمت صادرات غیر نفتی حرکت دهد.

 

وزیر اقتصاد افزود: سرمایه گذار در صادرات محور است و می تواند امنیت ملی و میزان اطمینان کشور به کاهش آسیب های خارجی به اقتصاد را افزایش دهد و از وابستگی به بودجه نفت بکاهد.

 

وزیر اقتصاد با اشاره به سیاست های همسایگی در دیپلماسی خارجی خاطرنشان کرد: در سیاست همسایگی باید به نحوی گام برداریم که فعالان خصوصی و غیر دولتی بتوانند در ارتباط با اقتصاد کمتر از روابط سیاسی دولت ها متاثر باشند.

 

وزیر اقتصاد ادامه داد: باید پنج مرکز تجاری در مرزهای همسایگی ایران تاسیس شود و تمرکز خود را بر این پنج مرکز تجاری قرار دهیم. این مراکز تجاری در مرزهای شرقی، شمالی و کرانه های غربی با دو نقطه تمرکز در ترکیه و عراق در نظر گرفته شود. این پنج نقطه کانونی با ایجاد پنج مرکز تجاری می توانند نقش آفرینی خوبی در روند فعالیت اقتصادی تجار ایرانی و خارجی داشته باشند و این از تدابیری است که می تواند در روند تجاری همسایگان ایران موثر باشد.

 

وی گفت: این مراکز می توانند به عنوان ملجایی برای حل مسایل اقتصادی فعالان اقتصادی به شمار برود.

 

وی گفت: در عرصه اقتصاد باید تلاش و مدیریت شود که تجارت مبتنی بر تعاملات بانکی و ارزی میان کشورها باشد و تا زمانی که مناسبات ارزی و بانکی وابستگی کامل به نظامات قابل تحریم و شکننده داشته باشد، نظام مالی و بانکی نمی توانند تجارت را پشتیبانی کنند.

 

وزیر اقتصاد گفت: برای تجارت مطلوب باید نظامات تعاملات بانکی و ارزی را مقاوم در شرایط تحریم ترسیم کنیم و نظامات پیام رسان مالی و تسویه ارزی باید به شکلی باشد که قابلیت فشار و تحریم نداشته و در این حوزه مقاوم باشند.

کد خبر 1140751

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha