هزینه مقابله با نظام سلطه در پرتو سیاست همسایگی کاهش می یابد

شیخ الاسلامی با تاکید بر ارتقای زیرساخت ها در توسعه تجارت و سیاست همسایگی گفت: در پرتو سیاست همسایگی هزینه مقابله با نظام سلطه کاهش می یابد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، شیخ الاسلامی در همایش ملی ایران و همسایگان گفت: مفهوم همسایگی تحت تحلیل خاص سیاست خارجی است و مقوله همسایگی به لحاظ نظری از جنس سطح تحلیل بوده و تفاوت آن با سطح تحلیل منطقه ای در این است که سطح تحلیل منطقه ای مربوط به سیاست بین المللی است. 

 

رییس مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: سیاست همسایگی در دولت سیزدهم در اولویت قرار دارد و به زبان ساده عبارت است از اراده و برنامه ریزی برای استفاده از فرصت هایی که جغرافیای همسایگی در اختیار ما می گذارد و مدیریت تهدیدهایی است که این جغرافیا در روابط ایجاد می کند

 

وی افزود: این مفهوم ایده جدیدی نیست. آنچه که جدید است، اجماعی است که در دولت سیزدهم در خصوص اهمیت ضرورت، فوریت و اولویت در سیاست به وجود آمده است.

 

وی گفت: جغرافیای همسایگی طیف متنوعی از امکانات را می گذارد که هر یک در جای خود می تواند مزیت بزرگی شود و مرجعیت ژئوپولوتیک، ارتباطات، درون منطقه ای، بازار گسترده و متنوع، دسترسی مستقیم به نقاط جهان از جمله آنها است.

 

وی گفت: این چهره نشان می دهد که نگاه ما به سیاست همسایگی رویکردی راهبردی است. سیاست همسایگی باید یکی از ستون های اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند باشد.

 

شیخ الاسلامی تصریح کرد: همسایه می تواند به لحاظ جغرافیایی هم مرز نباشد. اگر این ایده را بپذیریم باید در کنار جغرافیا عناصر و مولفه های دیگری را برای همسایگی تعریف کنیم. با افزودن مولفه های جدید به مقوله همسایگی مفاهیم دیگری همچون ماهیت همسایگی که ناظر بر گونه شناسی همسایگی است، شدت همسایگی، پویایی و ایستادگی مفاهیمی از این دست را نشان می دهد که به این ادبیات افزوده می شود.

 

وی گفت: مرکز مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه دو سال پیش پژوهشی در موضوع سیاست همسایگی به عنوان یکی از اولویت های کاری خود قرار داد و مجموعه ای از فعالیت های مطالعاتی، پژوهشی، نشست ها و هم اندیشی ها با این عنوان در این مرکز برگزار شد و یکی از این فعالیت ها سفارش طرح تحقیقاتی به مرکز آینده پژوهی جهان اسلام بود که به نحو شایسته و مطلوب توسط این مرکز انجام شد.

 

وی گفت: در این طرح برگزاری یک همایش ملی برای ارایه دستاوردهای پژوهشی و تبادل نظر در باب این موضوع راهبردی پیش بینی شده و نشست امروز مرحله پایانی این پژوهش است.

 

وی خاطرنشان کرد: پیش نشست های متعددی با همکاری دانشگاه های مختلف برای برگزاری این همایش برگزار شد که نتیجه آن همایش امروز است.

 

شیخ الاسلامی گفت: ارتقای زیرساخت ها و توسعه تجارت از نتایج سلسله همسایگی است و زمینه را برای رفع محدودیت های ژئوپولوتیک و مزاحمت های خارجی فراهم می کند.

 

شیخ الاسلامی تصریح کرد: کمترین چیزی که از سیاست های همسایگی نمی توان توقع داشت، عدم همکاری همسایه ها با دشمنان است. اگرچه ظرفیت سیاست همسایگی به این وجه سلبی محدود نیست و وجه ایجابی آن در سطوح مختلف با منطقه به ظهور می رسد.

 

وی گفت: وجه مشخص موفقیت های سیاست همسایگی تدبیر و رویکرد سیاست خارجی، تامین و تحقق اهداف و منافع ملی کشور است و حساب همسایه باید از دیگران جدا باشد. سیاست همیساگی موفق می تواند به طور مقابل نگرانی های امنیتی ایران نسبت به همسایگان و همسایگان نسبت به ایران را کاهش دهد. در این الگو تهدیدات و مشکلات موجود در حوزه همسایگی زمینه گفت و گو تلقی می شود و بنیان همکاری ها را تقویت می کند.

 

شیخ الاسلامی اظهار کرد: در پرتو این سیاست ها هزینه های مقابله با نظام سلطه با تقویت گشایش متقابل و همبستگی در محیط همسایگی کاهش می یابد؛ از این راه تحقق اهداف و ترویج آرمان های انقلاب اسلامی در سایه چنین گشایشی موثر می شود.

 

 

 

کد خبر 1140767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha