تبیین وظایف دستگاه های قرآنی در طرح تحول/ گلایه‌ به حق مردم از وجود موازی در کارهاست

حجت الاسلام اخوان صباغ گفت: نزدیک به یکسال است که موضوع تحول و بازنگری در ساختار های قرآنی در حال پیگیری است و صاحب نظران حقیقی و حقوقی نظرات انتقادات و پیشنهادات خود را در این خصوص داده‌اند.

به گزارش خبرنگار  قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام مهدی اخوان صباغ،رئیس سازمان دارالقرآن الکریم سازمان تبلیغات اسلامی ضمن حضور در برنامه زنده مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به موضوع تحول و بازنگری در ساختار و امور قرآنی کشور گفت: نزدیک به یکسال است که موضوع تحول و بازنگری در ساختار های قرآنی در حال پیگیری است و صاحب نظران حقیقی و حقوقی نظرات انتقادات و پیشنهادات خود را در این  خصوص داده‌اند.

 

وی افزود:  اصل تحول و بازنگری در امور و ساختار قرآنی اتفاق مبارکی است که در همین راستا کار گروهی با حضور جمعی از مسئولین و صاحبنظران به ریاست جناب آقای شیخ اکبری رئیس محترم شبکه قرآن و معارف سیما تشکیل شد تا برنامه ریزی های لازم را انجام دهند مهمترین خروجی این کارگروه صدور بیانیه ای بود که مورد اتفاق اقشار مختلف جامعه قرآنی قرار گرفت.

  حجت الاسلام اخوان صباغ عنوان کرد:  اغلب صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که ما در عین قدرت و پیشرفت در حوزه‌های قرآنی نقاط ضعفی  داریم که باید برطرف شود. خصوصاً با دستور مقام معظم رهبری مبنی بر پرداخت فعالیت های فرهنگی و ذیل آن پرداختن به فعالیت های قرآنی؛ پیشنهاد طرح تحول در ساختار ها و عملکرد فعالیت قرآنی مطرح شد که تاکنون نهایی نشده است اما وحدت و یکدلی بین نهاد های قرآنی برای تحول در ساختار های قرآنی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: امیدواریم شورای توسعه فرهنگ قرآنی این طرح هوا به صحن علنی ببرد و به صورت خاص و ویژه به آن بپردازد  اگرچه که ما و اغلب صاحب‌نظران  نسبت به سند منشور توسعه فعالیت های قرآنی مناقشه ای نداشته و آن را به عنوان یک سند جامع قرآنی می شناسند.

 

حجت الاسلام اخوان صباغ اظهار کرد: سند منشور توسعه فعالیت‌های قرآنی به عنوان یک سند جامع به شرطی کارآمد است که همه دستگاه‌ها و مردم پای کار بیایند و متاسفانه طی ۱۲ سال گذشته که از عمر تدوین آن میگذرد بخش هایی از آن اجرایی نشده که همین موضوع نیاز به تحول و بازنگری در ساختار های قرآنی را دوچندان کرده است.

 

وی افزود: امروز یکی از گلایه‌های به حق مردم وجود موازی کاری های بسیار در امور قرآنی است بر همین اساس طی جلساتی که پیرو بازنگری و تحول در ساختار های قرآنی انجام شد اغلب صاحب‌نظران بر این عقیده هستند که اشکالی به تکثر و ازدیاد نهادهای قرآنی در کشور ما نیست بلکه اشکال در مدیریت و نظارت بر فعالیتهای آنهاست.

 

رییس سازمان دارالقرآن الکریم تصریح کرد:  به عنوان مثال چندین سال است که مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن کریم در کشور مطرح شده است اما چرا تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است؟ پاسخ آن مشخص است چرا که نهادهای مختلفی وظیفه تربیت حافظان قرآن کریم را بر عهده گرفتند و هیچکس به صورت شفاف پاسخگو نیست.

 

 وی افزود:  یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به ساختارهای قرآنی کشور گرفته می‌شود چابک‌سازی آنهاست اشکال دیگر این است که نقش مردم در تصمیم گیری ها مشخص نیست  و یا آنکه حمایت‌ها و پشتیبانی ها از بخش‌های مردمی به صورت سازماندهی شده انجام نمی شود.

 

حجت الاسلام اخوان صباغ عنوان کرد:  طرح تحول و بازنگری در ساختار های قرآنی به دنبال چابک‌سازی ساختار قرآنی کشور است ما حقیقتاً در شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی از حضور صاحب نظران بلندپایه ای بهره‌مند هستیم اما  در نهایت نهادهای  اجرایی تصمیم گیری  را انجام می دهند از همین منظر بسیاری از اوقات برنامه ریزی ها و عملکرد ستاد ها با یکدیگر هماهنگ نیست.

وی افزود:  از دیگر دغدغه های طرح تحول و بازنگری در ساختار های قرآنی تعریف شرح وظایف دستگاه ها و نهاد های قرآنی است امروز یکی از چیزهایی که مردم را اذیت می‌کند این است که معلوم نیست با سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و نهادهای دیگر مواجه هستند.

 

البته طی چند سال اخیر بین نهادهای مختلف قرآنی به صورت خودجوش هماهنگی‌هایی صورت گرفته است که از این دست می توان به موضوع چاپ و نشر قرآن کریم اشاره کرد که میان سازمان تبلیغات اسلامی و  سازمان طبع و نشر قرآن کریم تفکیک موضوعات شد  اما باید حیطه وظایف هر دستگاه به صورت قانونی و شفاف مشخص باشد.

 

رئیس سازمان دارالقران کریم با اشاره به  حمایت و پشتیبانی های دولت سیزدهم برای توسعه و ترویج فعالیت های قرآنی و پررنگ تر شدن حضور وزرا در جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور خاطرنشان کرد: امروز یکی از مطالبات جدی ما از رئیس جمهور محترم حضرت  آیت الله رئیسی جدی گرفتن موضوع قرآن از طرف خود ایشان است. البته که ما بر این عقیده هستیم  رئیس‌جمهور محترم به این موضوع توجه ویژه خواهند داشت.

کد خبر 1140896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha