وضعیت اجاره بها مناسب نیست/حداقل ۳۰ درصد خانواده ها مستاجر هستند

عباسی با اشاره به اینکه وضعیت اجاره بها مناسب نیست و حداقل ۳۰ درصد خانواده‌ها مستاجر هستند، گفت: اقتصاد ما در وضعیت رکود تورمی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، هادی عباسی، کارشناس حوزه مسکن شب گذشته (دوشنبه 4 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره وضعیت اجاره بها با اشاره به اینکه وضعیت اجاره بها مناسب نیست و حداقل ۳۰ درصد خانواده‌ها مستاجر هستند، گفت: اقتصاد ما در وضعیت رکود تورمی قرار دارد و از دو منظر تورم و رکود به خانواده‌های مستاجران فشار وارد می‌شود.

 

عباسی با تاکید بر اینکه باید برای مستاجران، فوری چاره اندیشی شود، افزود: دو برنامه در دستور کار قرار گرفته است یکی افزایش تولید و عرضه مسکن و دیگری بحث‌های مالیاتی و مقابله با سوداگری و گرفتن مالیات از خانه‌های خالی. در عرصه عمل و اجرا هر کدام از این برنامه‌ها با کُندی پیش می‌رود و نیاز به سرعت است.

 

کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه انتظار این بود گرفتن مالیات از ۲ میلیون واحد مسکونی خالی در کلان شهر‌ها به ویژه مناطق گران قیمت، آغاز شود، گفت: انتظار داریم قانون مالیات بر واحد‌های مسکن خالی با جدیت پیگیری و گام به گام اجراء شود و کلان شهر‌ها در اولویت قرار گیرد.

 

عباسی با بیان اینکه باید نشانه‌های جدی بودن دولت در اجرای این قانون به جامعه ارسال شود، اما هنوز این کار انجام نشده است، گفت: دولت بر اساس قانون ساماندهی در جهش تولید، موظف است زمین با هزینه صفر به صورت اجاره ۹۹ ساله برای ساخت مسکن تامین کند و بانک‌ها نیز موظف هستند وام ساخت پرداخت کنند.

 

کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اینکه باید ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات ساخت را پرداخت می‌کردند و بانک مرکزی هم باید به صورت برخط اعلام می‌کرد که بانک‌ها چقدر به تعهداتشان عمل کردند، گفت: اما اکنون که در ماه یازدهم سال ۱۴۰۰ هستیم بانک‌ها کمتر از ۵ درصد به تعهداتشان عمل کردند. برای ساماندهی و رفع مشکلات مسکن، رئیس جمهور باید هفتگی جلسات شورای عالی مسکن را تشکیل دهد، چون سهم مسکن در تورم بسیار بالاست.

 

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه اگر تورم بخش مسکن کنترل نشود نمی‌توانیم تورم را تک رقمی کنیم و اگر بخش مسکن را فعال نکنیم نمی‌توانیم ۲ میلیون شغل را در کشور ایجاد کنیم، تاکید کرد: از نظر اشتغال، تورم، رشد اقتصادی و از منظر عدالت نیازمندیم سیاست‌های مسکن را اجرا کنیم و این به مذاکرات ارتباطی ندارد، چون مصالح و زمین در داخل کشور وجود دارد و به منابع ارزی هم نیازی نداریم.

 

کد خبر 1140923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha