عشایر با کمترین هزینه، مولد و بدو‌ن‌ جایگزین هستند/ ضرورت اقدام به موقع برای رفع مشکلات جامعه عشایری

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه عشایری قشری هستند که با کمترین هزینه، مولد و بدو‌ن‌ جایگزین هستند، گفت: مصوبات ریاست جمهوری در استان موارد بسیار خوبی در راستای تقویت جامعه عشایری بوده که در سایه بی توجهی، این مصوبات تبدیل به نوشدارو شده است.

به گزارش خبرگزاری شبستان از ایلام، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، صبح امروز(۶ بهمن) در دیدار با رئیس امور عشایری کشور، اظهار کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) می فرماید اگر کسی خالص ترین عبادت خود را تقدیم خداوند متعال کند خداوند نیز برترین مصلحت را روز او خواهد کرد.

 

حجت الاسلام «الله نور کریمی تبار» در ادامه با بیان اینکه فراتر از علل مادی برای موفقیت در کارها و امور  و برنامه ریزی برای رسیدن به اهداف، نیاز به ارتباط با خداوند متعال  هستیم، افزود: هدایت و مصلحت الهی را در زندگی فردی و اجتماعی خود لازم داریم و ارتباط با خداوند متعال اگر خالص باشد، مصلحت الهی نصیب بندگان خدا می شود.

 

وی با بیان اینکه قشر عشایری بلندگویی ندارند که دادشان به جایی برسد، افزود: جامعه عشایری قشری هستند که هم در بعد امنیت و هم در بعد استقلال اقتصادی تاثیرگذار هستند، استان ایلام دارای ۴۳۰ کلیومتر مرز مشترک با کشور عراق است و درواقع حافظ امنیت ما خود عشایر و مرزنشینان ما هستند و در طول تاریخ نشان داده اند که همواره پای نظام و انقلاب اسلامی ایستاده اند.

 

امام جمعه ایلام گفت: در شرایطی که جامعه عشایری مورد بی مهری مسئولان و کارگزاران قرار گرفته بودند  و دام های عشایر با وجود مشکلات عدیده ای که داشتند، تلف می شد و می توانستند که دام های خود را قاچاق کنند، اما وارد این عرصه نشدند، صادرات دام در استان در حداقل قرار دارد و این امر موجب بروز مشکلاتی برای جامعه عشایری استان شده است.

 

حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه مصوبات ریاست جمهوری در استان موارد بسیار خوبی در راستای تقویت جامعه عشایری بوده است که در سایه بی توجهی، این مصوبات تبدیل به نوشدارو شده است، افزود: صادرات دام در استان به میزانی که قرار بود انجام نشده و در حداقل خود قرار دارد،  زمانی که با مشکل تامین خوراک دام و علوفه به دلیل خشکسالی موجه بودیم و دام عشایر تلف می شد و باید صادرات دام انجام می گرفت، این کار انجام نشد.

 

وی با انتقاد از نحوره مدیریت واردات و عرضه گوشت و همچنین خرید دام مازد بر نیاز عشایر، گفت: یک حلقه مفقوده بین سازمان عشایری و سازمان ها و افراد وارد کننده گوشت وجود دارد، ما از آن طرف دنیا گوشت را وارد می کنیم و  باید دلار بدهیم  تا گوشت وارد کنیم و این مدیریت به جامعه عشایری کشور آسیب های زیادی وارد کرده است.

 

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام با بیان اینکه عشایری قشری هستند که با کمترین هزینه، مولد و بدو‌ن‌ جایگزین هستند، ابراز کرد: جامعه عشایری با مخاطرات زیادی از جمله کمبود علوفه، تامین نهاده، پرروش دام، تحصیل فرزند و خیلی از مسائل دیگر مواجه هستند، اگر این قشر را از دست بدهیم جایگزینی ندارند، باید در ارائه خدمات به قشر عشایر سرعت بخشید.

 

حجت الاسلام کریمی تبار افزود: با توجه به شرایط زمانی امروز ضرر صادرات دام بیشتر از نفع آن است، در جایی که با توجه به کمبود علوفه و دام و خشکسالی، صادرات دام برای کشور منفعت بود، انجام نشد، خرید داخلی هم نداشتیم و دام ها در دست عشایر تلف می شدند و خیلی از عشایر به فکر این بودند که زندگی عشایری را رها کنند.

 

 

وی تصریح کرد: امروز هم اگر با توجه با شرایطی که وجود دارد و گرانی گوشت، صادر کنیم عشایر ضرر خواهند کرد، باید تلاش کرد که خسارتی که عشایر دچار شده اند جبران شود، زمان برای عشایر خیلی مهم است، اقدام های به موقع برای جامعه عشایری بسیار لازم است، باید برای جامعه عشایری مشوق های جدید در نظر گرفته شود که جمعیت عشایری کشور برای استقلال اقتصادی و امنیت کشور حفظ شود.

 

امام جمعه ایلام با تاکید بر توجه به مسائل فرهنگی و آموزش مسائل شرعی، گفت:امروز دشمن در جنگی نابرابر با شبیخون فرهنگی، ارزش ها و باورهای دینی و اسلامی را هدف قرار داده است، باید در میان جامعه عشایری نیز در حوزه مسائل فرهنگی نقش آفرینی کنیم، برای کارهای مرتبط به عشایر باید به موقع و به سرعت وارد عمل شد و در این شرایط رسیدگی به امور. عشایر از  اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

وی با بیان اینکه به خاطر خشکسالی که وجود داشت خیلی از روستاهای استان با کمبود آب مواجه شده اند، افزود: باید برای خرید دام در داخل استان و هم برای صادرات دام برنامه ریزی های لازم انجام شود.

 

حجت الاسلام کریمی تبار خاطرنشان کرد: مرز ما مشهد شهدا است باید توان و تخصص را به کار گیریم و اگر اینجور باشد ارتباط با خدا نیز در موفقیت ما تاثیر فراوانی خواهد داشت، در این مقطع باید تلاش کنیم که عشایر شغل خود را از دست ندهند و بحث آبرسانی را مورد توجه قرار گیرد و باید احیاگر جامعه عشایری باشیم و برای برنامه های فرهنگی نیز لازم است که بودجه خاصی اختصاص یابد.

کد خبر 1141407

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha