هنر ایرانی اسلامی شناسنامه دار و از دیگر سبک های هنری متمایز است

هنرمند نقاش و خط نگار هنر ایرانی اسلامی را هنر شناسنامه دار و قابل تشخیص از دیگر سبک های هنری دانست و گفت: هنر اسلامی در مسیرِ اشاعه‌ اندیشه‌های والای خود پرچمدار است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی  خبرگزاری شبستان، شاهکار هنر اسلامی را می توان در  معماری و خوشنویسی دید و نمود این مدعا در مساجد قابل رویت است، معماری خیره کننده مساجد اوج شکوه و زیبایی هنر اسلامی را به مخاطبان القاء می کند؛ درباره هنر ایرانی اسلامی و ویژگی ها آن با «امیر سیف آبادی» هنرمند نقاش و خط نگار و مدرس نقاشیخط به گفتگو نشسته ایم که در زیر می آید:

 

هنر اسلامی ایرانی چه ویژگی هایی دارد ؟

ایرانیان همیشه در ذوق و سلیقه‌ی هنری سرآمد بوده‌اند و این ذوق با چاشنیِ ظرافت و ژرف اندیشی را متناسب با هر دوره‌ و حکومتی، با آثار هنری خود هماهنگ می‌کردند.از آنجایی که گفتار، رفتار و کردارِ نیک، همیشه برای مردمِ ایران موردِ اهمیت بوده و هست، با ورودِ اسلام به ایران، مردم بعد از مدتی با آن ارتباط خوبی برقرار و ذوقِ هنری خود را با آن همسو کردند.

 

آیا هنر ایرانی اسلامی با عرفان پیوند دارد؟

تعالی بخشیدن به مخاطب، همیشه جزو رسالت هنر و هنرمند بوده  است که اوج آن را در دورانِ هنر کلاسیک می‌توانیم مشاهده کنیم؛ با ورود به دوره‌ی مدرن انقلابی در تفکراتِ انسان‌ها شکل گرفت که غالبا بر ضد کلیسا و مخالف اندیشه‌های دینی بود و این تفکرات مدرنیستی  در مدت کوتاهی بر تمامِ زندگی‌های مردم خصوصا در غرب، سایه افکند، در این بین هنرهای مبتنی بر دین همچنان تلاشِ خود را برای ارتباط عمیق‌تر با مخاطب حفظ کردند.هنر اسلامی هم از این قاعده مستثنی نبود و همچنان در مسیرِ اشاعه‌ی اندیشه‌های والای خود پرچمدار است.

 

تعالی بخشیدن به مخاطبان  یکی از جوهره های مهم هنرهای اسلامی است، وجه تمایز این هنر با هنرهای غربی چیست؟

به خاطر المان‌هایی که هنرمندان در هنرهای اسلامی گزینش می‌کنند، می‌توان این هنر را یک هنر شناسنامه دار به حساب آورد و همین تمایز موجب می‌شود تا مخاطبان، آن‌ها را با دیگر سبک‌های هنری تشخیص دهند.

 

چرا هنرهای  اسلامی به لحاظ زیبایی بصری در میان هنرهای دیگر برای مخاطبان قابل تشخیص است؟

بعد از ظهور اسلام، محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی بر برخی‌هنرها مثل نقاشی ومجسمه سازی اعمال شد و همین امر باعث شد که هنرمندان از این محدودیت، برای پرورش خلاقیت و تلاش در جهتِ کشفِ روزنه‌های جدید در هنر خود، بهره ببرند.از بین این هنرها می‌توانیم به نگارگری و خوشنویسی اشاره کنیم.

 

استفاده از  خط و خوشنویسی چقدر بر زیبایی بصری هنرهای اسلامی تاثیر داشته است؟

در ابتدا از آن‌جایی که خوشنویسی، وسیله‌ای برای کنابت قرآن و انتقال مفاهیم آن به مردم محسوب می‌شد، جایگاهِ والاتری در بین هنرمندان و مخاطبین پیدا کرد. ایرانی‌ها هم با ذوق و سلیقه‌ی خود و با فرهنگ غنی در ادبیات کشو، خط و خوشنویسی را برای پشبرد اهداف فرهنگیِ ایرانی و ایرانی اسلامی‌ به‌کار گرفتند.

کد خبر 1141522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha