واکنش شبکه‌های معاند به تولیدات مسجدی سیما/ فراخوان فیلمنامه‌های مسجدی اعلام شده است

حاجی با بیان اینکه قرارگاه مسجد در معاونت سیما در مدت ۵ ۶ ماه کار توانسته با تولیدات خود شبکه‌های معاند را به واکنش وا بدارد، گفت: درصدد هستیم در مجموعه‌های تلویزیونی حتی طنز، فارغ از کلیشه‌ها، نقش و کارکردهای مسجد را بگنجانیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، قرارگاه مسجد در معاونت سیما از تابستان 1400 کار خود را آغاز کرده و در همین مدت کوتاه موفق به تولید و پخش برنامه های متنوعی درباره مسجد شده و توانسته به قدری منشا اثر باشد که شبکه های ماهواره ای معاند را به واکنش وا بدارد! از این رو، مروری داریم بر آنچه در همین مدت پنج شش ماهه در این قرارگاه صورت گرفته است.

 

«مهدی حاجی» با بیان اینکه قرارگاه مسجد در معاونت سیما با هدف تبیین و گفتمان سازی کارکردهای مسجد راه اندازی شده است، اظهار کرد: این قرارگاه تلاشی است برای تحقق جایگاه مساجد در گام دوم انقلاب؛ در این راستا با توجه به اینکه باید با اقشار مختلف مردم و درباره موضوعات متنوع و مرتبط با مسجد صحبت می شد، مقرر گشت تولیدات کوتاه و متنوع برای پخش های مکرر از همه شبکه های رسانه ملی در دست تولید قرار بگیرد.

 

جبهه‌گیری شبکه من و تو مقابل موشن امام محله!

دبیر قرارگاه مسجد ادامه داد: تا کنون که قطعات تولیدی روی آنتن رفته شاهد هستیم در جبهه رسانه ای مخالف انقلاب اسلامی، تکاپویی شکل گرفته و بشدت از این حرکت ابراز نگرانی کرده اند! چراکه احیای جایگاه مسجد به عنوان پایگاه اجتماعی فعال در مدیریت محله در شهر و روستا از سوی دشمنان انقلاب و اسلام برتابیده نمی شود چون می دانند گام اول انقلاب از مساجد شکل گرفته و اگر کارکردهای آن احیاء شود ان شاءالله گام دوم هم محقق می شود. از این رو، موشن‌گرافیکی با موضوع امام محله و از تولیدات قرارگاه مورد حمله شبکه بهایی من و تو قرار گرفت. این نشان می دهد ما نقطه‌زنی دقیقی داریم!

 

حاجی تصریح کرد: تا کنون برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت برای ترویج فرهنگ مسجد و مسجدی ها صورت گرفته طرح های مختلفی بررسی و سیاست های کلی برنامه سازی به شبکه ها ابلاغ شده است و پنج شش عنوان برنامه مسجدی در دست تولید است.

 

وی درباره برنامه هایی که قرارگاه مسجد در دست تولید دارد، ابراز کرد: مستند مسابقه مسجدی را در دست تدارک دیده ایم، کاری فاخر و شاخص است و به نوعی فعالیت و تحرکات مسجدی را ناظر به حل مسئله در محله با محوریت مسجد و امام محله به نمایش می گذارد و راهکارهای مسجدی برای حل مسائل با همراهی خودجوش مردمی را به تصویر می کشد.

 

فراخوان فیلمنامه‌های مسجدمحور

دبیر قرارگاه مسجد معاونت سیما درباره برنامه های روی آنتن این قرارگاه اعلام کرد: در پی تعامل با مرکز سیمافیلم، فراخوان تولید سریال های فاخر با محتوای کارکردهای مسجد تراز اسلامی را به تهیه کنندگان و کارگردانان اعلام کردیم، تا بر پایه آنها آثار فاخر تولید شود. تاکنون 12 فیلمنامه ارسالی بررسی شده اما هنوز به نتیجه مدنظر نرسیده ایم. در قرارگاه مسجد درصدد هستیم در مجموعه ها حتی طنز،  فارغ از کلیشه ها و با نگاه حرفه ای، نقش و کارکردهای مسجد را بگنجانیم.

 

وی با بیان اینکه تولید مجموعه های شاخص درباره مسجد نیازمند تخصیص اعتبار است، گفت: امید است با مساعدت رئیس رسانه ملی و دستگاه های مسجدی، اعتبار این مجموعه ها تامین شود.

 

تبیین نقش مدیریتی مسجد در محله

حاجی از تولید پروژه «امام‌محله من» خبر داد و بیان کرد: این پروژه در دست پژوهش است و چون همزمان شش گروه تولید روی این مستند کار می کنند، قدری زمان می برد، باید ظرفیت سنجی صورت بگیرد. این برنامه می کوشد امام محله تراز و مسجد تراز را معرفی و تصریح کند که مسجد نقش مدیریت محله را دارد نه فقط مدیریت اهالی مسجد را. در این پروژه تلاش بر آن است که نشان دهیم مسجد غصه‌دار همه اهالی محله حتی آنها که مسجد نمی آیند، است چراکه زمانی کارکرد مسجد تراز محقق می شود که برای همه نقش آفرین و دارای راه حل و گره گشایی باشد.

 

وی افزود: با این نگاه تعدادی از امامان محله را که واقعا مردم‌پایه و بدون حمایت دستگاه های دولتی فعالیت می کنند، معرفی می کنیم.

 

وی با اشاره به تولید مجموعه «آبادشهر» با موضوع مسجد و کودک، ابراز کرد: علاوه بر این، در برنامه «دغدغه» درصدد نمایش دغدغه های جوانان و پاسخ هایی که مسجد به آنها می دهد، هستیم. همچنین، فیلم کوتاه مسجدی با موضوع خانواده و مسجد را در نقط مختلف کشور ازجمله یزد، اهواز و اردبیل و ... تولید کرده ایم، تا مسجد در زیست بوم های مختلف نمایش داده شود.

 

حاجی تاکید کرد: قرارگاه مسجد درصدد است تا برخی کلمات و مفاهیم را برای مخاطب تبیین کند مثل امام محله، مسجد تراز چون برای آنکه این کارکردها به مطالبه عمومی تبدیل شوند، باید عمومی‌سازی شوند.

 

دبیر قرارگاه مسجد معاونت سیما در پایان با بیان اینکه خوب است قرارگاه در ساختار رسمی رسانه ملی دیده شود تا دست و بال ما برای تولید برنامه بازتر شود، خاطرنشان کرد: تولیدات قرارگاه هم‌اکنون از شبکه های 1، 2، 3، 5 قرآن، امید و نهال در حال پخش است.

 

 

 

کد خبر 1141617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha