لزوم بهره‌گیری از دانش‌پژوهان در حوزه فرهنگ/رفع موانع تولید و احیا واحدهای راکد اولویت دولت در گیلان

آیت الله رییسی با تاکید بر اینکه باید اشتغال پایدار جوانان در گیلان شکل گیرد گفت:رفع موانع تولید و احیا کارخانه ها و واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد اولویت دولت در گیلان است

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، آیت الله «سیدابراهیم رییسی»  امروز(جمعه، ۸ بهمن) در دیدار با نمایندگان اقشار مختلف مردم استان گیلان در سالن شهدای ناجای رشت شرایط کرونایی را علت عدم حضور در اجتماعات مردمی در سفر به استان‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد با ریشه‌کن شدن کرونا در میان مردم ولایی و شهیدپرور گیلان حضور یابد.

 

رییس جمهور با بیان اینکه گیلان دارای افتخارات و چهره های برجسته و نامدار ملی و بین‌المللی است گفت: جهان اسلام از شخصیت های بزرگ گیلان که نام آشنای مردم هستند چون میرزا کوچک جنگلی، آیت الله بهجت، آیت الله محمدی گیلانی و شهدای استان و صاحبان اندیشه و فضل بهره مند است.

 

وی نیروی انسانی کارآمد را از سرمایه های انسانی گیلان دانست که می توانند منشا تحول باشند تصریح کرد: تغییر رویکرد نخستین منشا تحول است و این استان سرشار از منابع مادی و ظرفیت هایی است که می تواند رفع کننده مشکلات استان باشد

 

رییسی با تاکید بر شناسایی ظرفیت‌های منطقه، به منطقه آزاد انزلی که مقرر بود به منطقه تولیدی صادر محور تبدیل شود، اشاره و تصریح کرد: اگر نتوانستیم منطقه آزاد انزلی را به این هدف که جایگاه اشتغال با محوریت تولید و صادرات برای کشور باشد برسانیم، باید بازنگری کنیم.

 

وی تولید را عامل نجات کشور دانست و تصریح کرد: رفع موانع تولید و احیا کارخانه ها و واحدهای تولیدی نیمه فعال و راکد اولویت دولت در گیلان است و در این راستا باید کارگروه شناسایی کارخانجات نیمه فعال در استان تشکیل شود.

 

رییس جمهور با ابراز تاسف از تعطیلی کارخانجات بزرگی چون نساجی که برند استان بود تصریح کرد: این کارخانجات به ویرانه ای تبدیل شده بودند که در بازدید امروز، یک فاز آن در حال افتتاح است که باید سایز فازها نیز به بهره برداری برسد.

 

*اشتغال پایدار جوانان در گیلان باید شکل گیرد

وی اشتغال و رفع بیکاری را دغدغه جوانان این استان دانست و تاکید کرد: اشتغال پایدار جوانان در گیلان باید شکل گیرد تا نگرانی خانواده ها برطرف شود.

 

*تشکیل کارگروهی برای احیا رودخانه‌های رشت

رییسی دو رودخانه گوهر رود و زرجوب که از ظرفیت های مهم استان گیلان و شهر رشت است که متاسفانه به آب‌راهی برای فاضلاب تبدیل شده است را مورد اشاره قرار داد و تاکید کرد: باید این ظرفیت که متاسفانه وضعیت مطلوبی ندارد با مشارکت مردم و مسئولان احیا و به روزهای اوج و پربرکت خود برگردد.

 

وی دستور تشکیل کارگروهی برای احیا رودخانه‌های رشت و تالاب انزلی در سریع ترین زمان ممکن یعنی از فردا صادر و تاکید کرد: باید از این ظرفیت خدادای که بسیاری از شهرها آرزوی آن را دارند به بهترین نخو ممکن در راستای توسعه شهر بهره گرفت.

 

رئیسی با بیان اینکه گیلان جایگاه ویژه ای در کشور دارد با تاکید براینکه زمینه‌های بسیاری برای رفع مشکلات در استان با شکل گیری ارتباطات منطقه‌ای وجو دارد تصریح کرد: با شناسایی ظرفیت های استان گیلان و ایجاد ارتباط خارجی و فراهم کردن زمینه صادرات محصولات می توان بسیاری از مشکلات اقتصادی این استان را حل کرد.‌

 

* اتاق فکر دولت در دانشگاه است

وی گیلان را قطب کشاورزی کشور دانست و با اشاره به نقش آفرینی این استان در تامین امنیت غذایی کشور اذعان داشت: ارتباط با دانشگاه مورد توجه جدی باشد و از علم و دانشگاه در بخش‌ها و حوزه های مختلف چون اقتصاد، واردات، صادرات و تولید و غیره بهره گرفته شود.‌

 

رئیسی با تاکید بر اینکه این دولت اتاق فکرش در دانشگاه است اظهارداشت: ارتباط دولت با نخبگان از انتظارت رهبری است و همه مدیران ارتباطات با نخبگان، تحصیل کردگان و صاحب نظران را در برنامه هایشان تعریف کنند زیرا این ارتباط سرمایه بزرگ برای کشو و ملت باشد.

 

* هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحل را تصرف کند

وی به ساحل دریا اشاره کرد و تصریح کرد: در همه استان های شمالی همه دستگاه های اداری که برخلاف قانون ساحل را تصرف کرده اند سریعا به نفع مردم آزاد کنند.

 

رییسی اضافه کرد: هیچ دستگاه دولتی حق ندارد ساحلی که متعلق به مردم است را تصرف کند و قانونا به میزان ۶۰ متر باید عقب نشینی از ساحل انجام شود.

 

وی با تاکید بر اینکه از روستانشینان حمایت شود و جاذبه سکونت در روستا برایشان فراهم شود افزود: فراهم نبودن اقتصاد در روستا جذابیت سکونت این اماکن را از بین برده و در این راستا تسهیلات ویژه برای کشاورزان در نظر گرفته شود و تضمین خرید محصول کشاورزی فراهم شود.

 

رییس جمهور با اشاره به اینکه چای گیلان که دارای کیفیت بالا نسبت به محصول خارجی است متذکر شد: با صادرات این محصول در بازار منطقه می توان از این محصول حمایت و از فاسد شدن آن در کارخانه ها جلوگیری کرد.

 

وی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی مورد توجه قرار گیرد اذعان کرد: برای اینکه تحولی در  صنعت، تولید و اشتغال ایجاد شود بایستی مدیران  کارآمد منصوب شوند. 

 

*مدیرانی که بانی‌ وضع موجود هستند نباید ادامه مسیر دهند

رییسی با تاکید بر اینکه مدیرانی که بانی‌ وضع موجود هستند نبایستی ادامه مسیر دهند ‌افزود: مدیران جوان، اتقلابی و تحول‌خواه، و مدیرانی که نگرش تحولی دارند، به نفع اشتغال و تولید و در خط ولایت فقیه منصوب شوند.


 
وی با تاکید بر اینکه سریعا با انتصاب نیروی جوان و کارآمد وضع دستگاه های گیلان را متحول کنید گفت: نسبت به مسائل فرهنگی نیز توحه ویژه داشته باشید. 

 

رییس جمهور با تاکید بر اینکه گردشگری در گیلان با حفظ فرهنگ‌های اصیل گیلانی، بومی و محلی مورد توجه قرار گیرد تصریح کرد: میرزا کوچک این مرد غیور گیلان نمادی از فرهنگ اصیل گیلان است.

 

*از دانش پژوهان در حوزه فرهنگ بهره گرفته شود

وی با اشاره به اینکه گیلان زادگاه نخبگان و فرهیختگان است اظهار داشت: آیت الله بهجت و دیگر نخبگان الگو و سرمایه ملی گیلان شمرده می‌شوند.

 
رییسی با تاکید بر اینکه در کارهای فرهنگی به فرزانگان این دیار توجه شود افزود: از دانش پژوهان در حوزه فرهنگی بهره گرفته شود و دولت نیز در این راستا حمایت خواهد کرد تا سبک زندگی اسلامی و ارزش های اسلامی مورد توجه قرار گیرد. 

 

وی با اشاره به برخی از عقب ماندگی‌ها با تاکید بر اینکه در حوزه‌های مختلف افتخار آفریدیم اظهار داشت: سردار سلیمانی در مقابله با مشکلات، ظرفیت‌ها را شناخت  و در حل مشکلات به کار گرفت و به صورت جهادی وارد میدان شد. 

 

رییس جمهور با بیان اینکه گیلانیان به دین مداری و ولایتمداری مشهور هستند و باید سبک زندگی اسلامی در این دیار مشهود باشد اظهارداشت: در بستر گام دوم کارهای بسیاری داریم و در برخی از حوره‌ها دچار عقب ماندگی هستیم و باید گفتمان آکادمیک برای آن شکل گیرد.

 

*وضع کشور باید به نفع گام دوم انقلاب و منافع مردم تغییر یابد

رییسی با تاکید بر اینکه در بستر گام دوم نیازمند جهش انقلابی و حرکت جهادی هستیم گفت: با نگاه به اینکه فرصت هایی که امروز در اختیار ماست مخالف نظر دشمن است، هر حرکتی در جهت تولید و پیشرفت در کشور صورت گیرد خواست نیروهای انقلابی و در مقابل با دشمنان است.

 

وی تصریح کرد: نباید به وضع موجود که دارای مشکلاتی است راضی باشیم بلکه وضع کشور باید به نفع گام دوم انقلاب و منافع مردم تغییر یابد.

 

رییس جمهور تاکید کرد: در بستر گام دوم و ضرورت تحول همه باید نقش آفرینی کنند.

 

وی در ادامه بانوان بدسرپرست و سرپرست خانوار را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: پرداخت تسهیلات برای این قشر از بانوان مورد توجه قرار گرفته تا زمینه اشتغالشان فراهم شده و آبرومندانه زندگی کنند.

 

رئیسی به پیری گیلان اشاره کرد و  خاطرنشان ساخت: حل بحران جمعیتی گیلان نیازمند همکاری همگان است تا از روند پیری جمعیت و همچنین از طلاق جلوگیری شود.

کد خبر 1142148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha