تبلور و جلوه روح امید از مساجد

امیدواری از عوامل اعتلا و پایداری جامعه محسوب می شود که کارکردهای مساجد این مولفه قدرت را در روح جامعه می دمد و از این مرکز متبلور می سازد.

خبرگزاری شبستان-اصفهان: امیدواری و روحیه امید به آینده از مصادیق بارز برای پیشرفت جامعه و تداوم زندگی بشری بوده و آنان که از این نعمت ارزشمند بی بهره باشند در جریان فراز و فرودهای زندگی خود با چالش های زیادی روبرو خواهند شد.

جامعه همواره به امیدواری نیاز دارد و انسان به امید زنده است و گرنه در فضای سیاه آلود و سخت امکان عبور از سربالایی ها برای رسیدن به سرازیری ها وجود نخواهد داشت و وجود قدرت بی انتهای الهی اساس و پایه ایجاد این امیدواری در جوامع متعدد بوده و افراد غیر مسلمان و کسانی که پیرو هیچ دین و‌ آیین آسمانی نیستند هم به وجود چنین قدرتی اذعان دارند اما آن گنجینه ارزشمند برایشان ناشناخته مانده است.

 

ناامیدی گناهی فراتر از کفر و آسیب آن در زندگی فردی زیاد و صدمه ناشی از این احساس به بدنه جامعه وارد و زندگی افراد مختلف را گاهی نابود می کند، به همین سبب دوستی با افراد ناامید و کسانی که سیاه نمایی می کنند مورد نکوهش است.

افرادی که ناامیدی را در جامعه تسری می دهند و رسانه هایی که خبر بد و ناامید کننده را به دلیل بهترین و پربازدیدترین خبر منعکس می کنند آنان صدمه زیادی را به پایه های اساسی کشور می زنند.

دشمنان انقلاب اسلامی ایران هم همین تاکتیک را ابزار کار خود در جنگ رسانه ای برای دستیابی به اهداف شوم خود در بهم زدن نظم اجتماعی و براندازی نظام بکار گرفته اند. آنان با بزرگ نمایی مشکلات و پرده افکنی بر خوبی ها و جلوه های زیبا نظام را ناکارآمد و با پرده افکنی بر مشکلات کشورهای غربی و وابسته به حکومت های استعماری و بزرگ نمایی نقاط مثبت، آن دسته از دولت ها را بهتر معرفی کرده اند.

 

دشمن از سیاه نمایی داخلی و بزرگ نمایی مشکلات از سوی رسانه های داخلی استقبال کرده و روح امید را از جامعه کم رنگ ساخته و همین مسائل بر زندگی مردم تاثیر گذاشته و نخبگان را منزوی و قدرت فکری را ثابت نگه داشته است.

تلاش برای ایجاد امیدواری در جامعه و جلوگیری از گسترش ناامیدی ضرورتی غیرقابل انکار برای تداوم نظام است و آنان که این مولفه را خواسته و ناخواسته هدف گرفته اند، نسبت به مردم خیانت کرده و باید رفتار خود را اصلاح کنند.

ایجاد امیدواری در جامعه به معنای انکار مشکلات نیست اما اینکه معضلات و چالش ها بزرگ کنیم و خوبی ها را نبینیم اشکال کار است پس باید نیمه خالی و پر لیوان را با هم دید.

مسئولان کشور هم بر همین موضوع تاکید دارند و البته راه های زیادی هم برای ترویج امیدواری وجود دارد که مساجد به عنوان بهترین پایگاه های امن الهی در روی زمین امکان اجرای این مسئولیت مهم را بر عهده داشته و باید برای آن کار کنند.

 

عدم فراموشی جلوه های سازنده نظام

 

امام جمعه اصفهان در خطبه های نماز عبادی و سیاسی جمعه هفته گذشته با اشاره به سختی هایی که ملت ایران برای رسیدن به استقلال و عزت پذیرفته اند، گفت: امروز دشمن به ناکارآمدی فشارهای اقتصادی و تحریم ها علیه ایران اعتراف کرده است که این نتیجه تحمل همین سختی ها است.

آیت الله «سید یوسف طباطبایی نژاد« ادامه داد: سرانجام تحمل این سختی ها رسیدن به عزت و شکست دشمن شد و در این مسیر به موفقیت های زیادی در آینده خواهیم رسید.

وی با اشاره به اینکه مشکلاتی در کشور وجود دارد ولی نباید جنبه های سازنده این انقلاب را فراموش کرد، افزود: مسئولان برای حل مشکلات جامعه بیشتر از گذشته تلاش کنند.

*معنویت مساجد و تقویت امید در مردم

روح امیدواری با تقویت معنویت گسترش می یابد که چرا که افراد با اخلاص و مطمن به قدرت الهی قطعا گذر از مشکلات و چالش ها را قبول دارند و با توکل بر قدرت الهی مسیر پیشرفت را طی می کنند.

مساجد با تبیین همین مسائل و همچنین اجرای فعالیت های فرهنگی و معنوی امکان ایجاد آرامش روحی برای یافتن امید و حرکت بر این مبنا را ایجاد خواهند کرد.

فعالان فرهنگی و هنری مساجد باید کوشش کنند تا علاو بر تقویت زمینه های معنویت، جلوه های سازنده پیشرفت را گسترش دهند و از طرفی با ایجاد رویه خودکارآمدی و شناخت فردی به پیشرفت افراد با اتکا به توان شخص و با توکل به حضرت حق کمک کنند.

استاندار اصفهان با اشاره به نیاز جامعه به امیداواری اظهارداشت: نخبگان و فعالان اجتماعی و فرهنگی در تقویت این زمینه همکاری و مشارکت کنند.

«سید رضا مرتضوی« با نکوش ناامیدی در جامعه و ترویج آن تصریح کرد: خوبی های جامعه را به فراموشی نسپاریم و با بیان مشکلات زیر و درشت باعث ناامیدی و بی انگیزگی مردم بشویم.

وی ادامه داد: همه مشکلات در کشور ایران و همه خوبی ها در دیگر کشورها قرار نگرفته و باید به درستی قضاوت کنیم از این رو توجه به جلوه های امید لازم است.

*همکاری و مشارکت برای امیدواری

یکی از مولفه های ارزشمند برای حل مشکلات و ایجاد امیدواری در جامعه، همکاری و مشارکت عمومی در حوزه های مختلف است و این موضوع در رفع چالش های اجتماعی نقش دارد.

باید زمینه های مشارکت برای رفع مشکلات و همان مسائلی که باعث ناامیدی می شود را تقویت کرد، که زمینه سازی احیا کارکردهای مساجد و جذب عموم به این مراکز در همین راستا هدفمند و موثر است.

هرچقدر میزان حضور مردم در مساجد تقویت شود، امیدواری هم افزایش خواهد یافت و با ایجاد روح معنوی در جامعه مشکلات رفع و فرصت از افراد سودجو گرفته می شود.

*زمینه سازی فعال سازی نقش جوانان

جوانان از نیروهای مولد هر جامعه هستند که اگر بر اساس ویروس های روحی و جسمی آنان را بیمار کنیم آنگاه به اصل پیشرفت آسیب زده ایم.

فعال سازی نقش جوانان در حوزه های مدیریتی و اجرایی و بهره گیری از ظرفیت های فعال آنان در عرصه اجتماعی علاوه بر رفع چالش ها به بهبود اوضاع و ایجاد امیدواری بین همین قشر اثر دارد.

 

کد خبر 1142370

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha