حرکت ما برمبنای عقلانیت، معنویت و عمل گرایی است

دکتر مقیمی با بیان اینکه حرکت مدیریتی دانشگاه تهران بر مبنای سه عنصر عقلانیت، معنویت و عمل گرایی است، گفت: سه دانشکده گردشگری، حکمرانی و تجارت در راستای شعار دانشگاه تهران تشکیل شده است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نشست خبری دکتر سید محمد مقیمی به منظور تشریح برنامه های دانشگاه درباره از سرگیری آموزش حضوری امروز شنبه نهم بهمن در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد.

 

دکتر مقیمی در این نشست گفت: نوع نگاه ما در مدیریت دانشگاه به شما خبرنگاران به عنوان عناصر همکار است که می توانید به ما در ماموریت های دانشگاه کمک کنید. ما به رسانه ها نگاه ویژه ای داریم. یکی از موضوعاتی که امروز برای جامعه علمی مهم است از سرگیری آموزش حضوری دانشگاه ها است.

 

رییس دانشگاه تهران درباره راهبرد اصلی این دانشگاه عنوان کرد: ما در دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران یک شعار محوری استراتژیک کلان برای خود انتخاب کردیم. جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی شعار ماست. برای هر یک از این عناصر مکانیسم ها و سازوکارهایی تعیین شده است. سبک و سلوک ما برای اداره دانشگاه سبک مدیریت جهادی است که متناسب با فضای علمی دانشگاه است.

 

دکتر مقیمی اظهار داشت: سه عنصر عقلانیت، معنویت و عمل گرایی برای فعالیت های مدیریتی مورد توجه ماست. در حقیقت حرکت مدیریت ما در دانشگاه از جمله انتخاب همکاران در دانشکده ها مبتنی بر این اصول و قواعد سه گانه است. در محیط دانشگاه آنچه محور کار باید قرار گیرد، خرد جمعی و عقلانیت است. در دانشگاه ها با افرادی مواجه هستیم که از سطح بلوغ بالایی برخوردارند. در فضایی که فعالیت می کنیم باید طوری عمل کنیم که از خرد جمعی استفاده کنیم و در عین حال نظام مدیریتی نیز دچار از هم گسیختگی نشود. در واقع باید از ظرفیت های علمی، توانایی ها و بلوغ همکاران استفاده کنیم.

 

وی هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان را سه رکن اصلی دانشگاه دانست و افزود: در انتخاب مدیران دانشگاه باید به این ارکان توجه کنیم. باید هم از خرد جمعی استفاده کنیم و هم اصول و مراتب مدیریتی را اعمال کنیم. مدیریت در دانشگاه های مختلف دنیا را مورد مطالعه قرار دادیم. در این زمینه یک رویه واحد در سراسر دنیا وجود ندارد. تلاش ما این است که از ظرفیت هیئت علمی و بدنه کارکنان بهره مند شویم. در انتخاب مدیران دانشگاه و دانشکده های مختلف از نظر ساختاری دانشگاه تهران یک ستاد دارد، در ذیل آن دانشکده گان را تعریف کردیم که متشکل از چندین دانشکده است و داخل آن گروه های علمی وجود دارد. گروه، دانشکده، دانشکده گان و ستاد دانشگاه سطوح دانشگاه را تشکیل می دهند.

 

رییس دانشگاه تهران با بیان اینکه کمیته منتخب برای انتصاب مدیریت در دانشکده ها در دفتر اینجانب تشکیل می شود، گفت: حدود هشت نفر از اعضای هیئت علمی عضو این کمیته هستند. این افراد از طریق نظرسنجی همکاران انتخاب شدند. جلسات مفصل با این کمیته برگزار کردیم و دیدگاه های آنها را در مورد دانشکده گان جویا شدیم. ارزیابی می کنیم که هر یک از افراد چه توانایی، مهارت مدیریتی دارند و میزان مقبولیت آنها چقدر است. به جمع بندی می رسیم که از بین کمیته منتخب و دیدگاه های مطرح فردی را به عنوان رییس دانشکده انتخاب کنیم.

 

وی با بیان اینکه عنصر دوم در شعار محوری دانشگاه تهران دانشگاه کارآفرین است، عنوان کرد: ما نتوانستیم آن طور که باید و شاید به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنیم. یکی از مولفه های دانشگاه کارآفرین این است که برآیند و ساختار خود را باید به شکل کارآفرینانه تعریف کند. ما ساختار را بازنگری کردیم و متناسب با موضوعات دانشگاه کارآفرین بررسی هایی صورت گرفت. برآیندها باید کارآفرینانه باشد و فعالیت های ستادی که حالت تصدی گری دارد را باید به دانشکده ها تفویض کنیم. نکته دیگر این است که باید از علم ایجاد ثروت کنیم. بر این اساس ایده هایی که همکاران در بخش هیئت علمی، دانشجویان و نخبگان دارند، مورد توجه قرار دهیم. ما معاونتی به نام معاونت سرمایه گذاری در دانشگاه داریم که بتوانیم از آن ثروت برای دانشگاه و همچنین جامعه داشته باشیم.

 

وی اظهار داشت: فارغ التحصیلان دانشگاه کارآفرین به جای نگاه و نگرش کارمندی باید نگاه و نگرش کارآفرینانه داشته باشند. دانشجویان این دانشگاه ها باید بتوانند بیزینس های شخصی خود را داشته باشند. اساتید روش و محتوای تدریس شان باید به این سمت و سو حرکت کند. نکته مهم دیگر این است که ما باید در فعالیت های دانشگاه ها به گونه ای عمل کنیم که متناسب با نیازهای جامعه حرکت کنیم. دانشگاه در نیازسنجی و شناسایی تقاضاهایی که وجود دارد، باید ورود پیدا کند.

 

رییس دانشگاه تهران با اشاره به اینکه مسایل جامعه ما تک بعدی نیست، بیان کرد: برای پاسخگویی به این مسایل نیاز به ایجاد علوم میان رشته ای است. در حقیقت رشته های میان رشته ای باید شکل بگیرد. در اصلاح رشته های خود داریم اقداماتی انجام می دهیم. سه دانشکده در این راستا یعنی ایجاد چند رشته ای و میان رشته ای شکل گرفتند که عبارتند از دانشکده های حکمرانی، گردشگری و تجارت.

 

رییس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مهارت های مدیریتی، تحلیلی، تصمیم گیری و سیستمی در مدیران ما به اندازه کافی وجود ندارد. هدف دانشکده حکمرانی این است که افراد را در سطح کارشناسی ارشد و دکتری جذب کند و مهارت های مدیریتی را به آنها آموزش دهد. دانشکده گردشگری یک دانشکده تقاضامحور است که به آن سر و سامان دادیم. گردشگری یکی از مزیت های بالا برای کشور است که می تواند جایگزین درآمد نفتی شود. یکی از مشکلات اساسی ما این است که نگاه علمی و نظام مند به حوزه گردشگری نداریم. با هماهنگی با نهادهای فعال در این راستا نیازهایی را احصا و متناسب با آن رشته هایی در دانشکده گردشگری تدارک دیدیم.

 

کد خبر 1142476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha