تولیدات قرآنی در رسانه بر اساس اقتضائات روز/نقش معنویت در برنامه سازی قرآنی

دولتی گفت: یکی از مهم‌ترین برجستگی هایی که باید برنامه‌های قرآنی داشته باشد معنویتی است که باید در فضای رسانه ای قرآنی به چشم بخورد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ کریم دولتی داور و استاد بین المللی قرآن کریم با حضور در برنامه زنده  مصباح از شبکه قرآن و معارف سیما با اشاره به برگزاری شانزدهمین نشست تخصصی شورای عالی قرآن صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پیرامون تولیدات قرآنی و نغمات دینی در رسانه ملی و فضای مجازی گفت:همانطور که می‌دانید در نشست تخصصی سال گذشته به سیر و آینده تلاوت قرآن کریم در جمهوری اسلامی ایران پرداخت شد در آن مجال حوزه هایی تحت عنوان قرآن و رسانه تعریف شد که از اساتید برجسته و مختلفی پیرامون آن اظهار نظر کردند.

 

 وی افزود: بر همین اساس موضوع نشست شانزدهم شورای عالی قرآن از سال گذشته کلید خورد بر همین اساس نمی توان نتیجه گرفت که موضوع نشسته شانزدهم بر گرفته است کم کاری ها و نقصان های گذشته بوده است بلکه به علت تغییر اقتضائات امروز موجب شده  تا به موضوع تولیدات محتوای قرآنی در فضای مجازی پرداخت شود.

 

این پژوهشگر برجسته قرآنی عنوان کرد: یکی از اقتضائات رسانه ای امروز سرعت است که به عنوان یک مولف ای بسیار جدی و مهم مطرح می‌شود.دیگر یک برنامه قرآنی که با ریتم بسیار کند قصد دارد مخاطبان خود را حفظ کند اثرگذاری نخواهد داشت.لذا انتخاب موضوع نشست شانزدهم شورای عالی قرآن به این دلیل نیست که ما در گذشته راهی را اشتباه رفته ایم بلکه اقتضائات زمانه این موضوع را مطرح کرده است.

 

وی افزود: تولیدات رسانه ای قرآنی مبتنی بر اقتضائات فضای مجازی در دو ساحت نوع ارائه محتوا و شاخصه های خاص برنامه سازی مطرح می شود. در کنار تمامی موضوعات؛ یکی از مهم‌ترین برجستگی هایی که باید برنامه‌های قرآنی داشته باشد معنویتی است که باید در فضای رسانه ای قرآنی به چشم بخورد. به عنوان نمونه یکی از سرفصل هایی که در نشست امسال مورد بررسی قرار می گیرد برنامه های اذانگاهی رسانه ملی است.

 

 دولتی خاطرنشان کرد: درست است که در برنامه اذانگاهی رسانه ملی باید بسیاری از اقتضائات برنامه‌سازی لحاظ شود اما نهایتاً باید آن اشتیاق معنوی را برای مخاطبان ایجاد کند ما اگر از قالبهای برنامه سازی دیگر استفاده کنیم اما انگیزه لازم را برای مخاطب در راستای اشتیاق به خواندن نماز و عبادت ایجاد نکنیم به هدف نهایی خود دست نیافتیم.

 

 

 

کد خبر 1142574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha