تاریخ شفاهی روش استفاده از گنجینه جنگ/ ضرورت روایت صحیح و دقیق دفاع مقدس به عنوان یک وظیفه

سردار علاماتی با بیان اینکه گرفتن تاریخ شفاهی یکی از ارزش های استفاده از گنجینه جنگ است، گفت: دفاع مقدس باید روایت صحیح و دقیق داشته و به عنوان وظیفه مهم میان آیندگان معرفی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سردار علاماتی، دبیر سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در این همایش گفت: انقلاب اسلامی یکی از رخدادهای بی نظیر تاریخ بشریت است که منشأ تحولات گوناگون در منطقه و بین الملل شده است و این تحولات باعث شد تا زورمندان و مستکبران دشمنی هایی را با نظام جمهوری اسلامی داشته باشند. این دشمنی ها در شرایط گوناگون به ملت ایران تحمیل شد و سرانجام جنگ تحمیلی آغاز شد.

 

دبیر سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس با اشاره به تحمیل جنگ بر ایران خاطرنشان کرد: ملت ایران یک حادثه بسیار عظیم را در برابر مستکبران با دفاع جانانه به نمایش گذاشت. این دفاع با ایثار، گذشت و فداکاری رویدادهای بسیاری را رقم زد و امروز رویدادهای عظیمی رخ داده است.

 

وی با اشاره به سخنان رهبر انقلاب در بیان رویدادهای دفاع مقدس افزود: رهبر انقلاب فرمودند جنگ دقیقا آینه تمام نمای ظرفیت های ایران بود که می تواند ماندگار بماند و به ذهن مردم منعکس شود.

 

وی اظهار کرد: دفاع مقدس بهترین دوران ثمردهی اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی است و گنجینه ای است که در آن میراث ارزشمند را می توان اکتشاف کرد.

 

وی یادآور شد: در بیانی رهبر انقلاب فرمودند در 30 سال گذشته صندوقچه ها و گنجینه هایی بودند که ناگشونده ها زیر خاک رفتند و چه بسا حیف است که این گنجینه ها ناگشوده باقی بمانند.

 

وی تاکید کرد: این همایش بیان دلخوشی و از سر خوشگذرانی و تعریف رویدادهای تلخ و شیرین جنگ نیست بلکه این همایش بیان تاریخ فرهنگ ملت بزرگ ایران است.

 

دبیر سومین همایش ملی تاریخ شفاهی دفاع مقدس اظهار کرد: تعریف دفاع مقدس در حقیقت تبلور عملی و عینی ارزش ها، خودباوری، ایثار، شهادت و ظهور ارزش های اصیل اخلاقی است که بر پایه فرهنگ معنوی شکل گرفته است. دفاع مقدس بر اساس انسان مداری و حق مداری تبیین شده است.

 

سردار علاماتی در مورد ویژگی های دفاع مقدس تصریح کرد: مردمی بودن، آرمانی و واقعیت گرا، هویت ملی و فرهنگ پذیری، علم و آگاهی از شاخصه های مهم دفاع مقدس است.

 

وی گفت: دفاع مقدس باید بر اساس روایت صحیح و دقیق باشد و باید به عنوان وظیفه مهم در میان آیندگان معرفی کنیم. گرفتن تاریخ شفاهی از ایثارگران، فرماندهان و پیشکسوتان یکی از ارزش های استفاده از گنجینه جنگ است.

 

وی با اشاره به گذشت زمان در فرآیند فراموشی و پیری گفت: تاریخ شفاهی از روش های پژوهش تاریخ برای شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخ است. این همایش با مشارکت 14 سازمان در مرکز سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

 

وی با بیان اینکه این همایش بر پنج محور استوار است، گفت: 102 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید که 87 اثر مرتبط با تاریخ شفاهی و 15 اثر غیر مرتبط شناسایی شدند.

 

وی با اشاره به راه اندازی کمیته مجازی تاریخ شفاهی دفاع مقدس و تعامل با سازمان های مرتبط تصریح کرد: از اقدامات اساسی سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس در حوزه تاریخ شفاهی می توان به 21 هزار ساعت مصاحبه و جامعه ایثارگران، پیاده سازی مصاحبه های 190 هزار صفحه ای و تدوین مصاحبه های 10 هزار صفحه ای و چاپ و انتشار 320 عنوان کتاب تاریخ شفاهی در مدت چهار سال اشاره کرد.

کد خبر 1142714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha