ناشران در نمایشگاه مجازی می‌توانند جامعه هدف خود را شناسایی کنند

دهدشتی گفت: برخی از ناشران مخاطبان خاصی دارند که شناسایی و تحلیل آماری در این زمینه برایشان مهم است و خوشبختانه نمایشگاه مجازی این امکان را به ناشران می‌دهد که مخاطبان و جامعه هدف خود را شناسایی کنند.

«حمید دهدشتی» در مورد اهمیت برگزاری نمایشگاه کتاب به صورت مجازی به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، گفت: به‌نظر من برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب با توجه به ویژگی‌های بارزی که دارد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، به‌ویژه اینکه در بحث برخی هزینه‌ها ازجمله هزینه غرفه‌ها هم صرفه‌جویی شده است.

 

مدیر انتشارات راه ابریشم ادامه داد: از طرف دیگر در این دو سال کرونایی مردم به شیوه خرید اینترنتی و چگونگی استفاده از فضای مجازی عادت کرده‌اند و فکر می‌کنم از برخی جهات مردم حتی این شیوه را به روش‌های سنتی خرید و سفارش کتاب ترجیح دهند، چراکه مراجعه حضوری به منظور خرید و انتخاب برای بسیاری از افراد سخت شده است.

 

وی در پاسخ به این سئوال که نمایشگاه مجازی کتاب تهران تا چه اندازه فرصت عادلانه‌ای برای حضور مردم و ناشران فراهم آورده است، افزود: به‌نظر من از این جهت برپایی نمایشگاه مجازی کتاب مناسب و حتی راهگشا بوده است. ما سال گذشته هم این تجربه را داشتیم و تجربه هرچند کوچک اما موفقی بود که نشان داد این شیوه حتی می‌تواند به‌عنوان یک گزینه همیشگی برای ستاد نمایشگاه مد نظر باشد زیرا عدالت هم در حق ناشران اجرا می‌شود و هم مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه.

 

به گفته دهدشتی، برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب موجب می‌شود افراد در هر مکان به کتاب دسترسی داشته باشند و شرکت پست هم همکاری خوبی با ناشران دارد. لذا به‌نظر من مجموعه این همکاری‌ها و زحمات نتیجه خوبی داده است.

 

این ناشر در پاسخ به این سئوال که کتابها در نمایشگاه مجازی نسبت به نمایشگاه فیزیکی چه اندازه دیده می شند، تصریح کرد: در نمایشگاه‌های حضوری بسیاری از کتاب‌ها ممکن است به دلیل شلوغی و جانمایی غرفه‌ها به‌خوبی دیده نشود اما در فضای مجازی این اتفاق نمی‌افتد و شما در منزل می‌نشینید و با آرامش می‌توانید همه آثار نمایشگاه را بررسی کرده و خریدتان را با موفقیت انجام دهید

دهدشتی درباره اِمکان سنجش و پایش بهتر مخاطبان در نمایشگاه مجازی کتاب گفت: در واقع برخی از ناشران مخاطبان خاصی دارند که شناسایی و تحلیل آماری در این زمینه برایشان مهم است و خوشبختانه، نمایشگاه مجازی این اِمکان را به ناشران می‌دهد که مخاطبان و جامعه هدف خود را شناسایی کرده و به تحلیل خوبی برای ارائه آثار بعدی خود برسند.

 

وی در پاسخ به این سئوال که نمایشگاه مجازی کتاب تا چه اندازه ناشران را با فضای مجازی آشنا کرد، اظهار داشت: نمایشگاه مجازی کتاب بستر خوبی برای ترغیب ناشران به استفاده از فضای مجازی ایجاد کرد. نمایشگاه مجازی در اصل مشوقی است که تمام ناشران برای استفاده از فضای مجازی اهتمام ورزند. حضور فضای مجازی در حرفه و زندگی ما اجتناب‌ناپذیر است و نمایشگاه مجازی کتاب تهران کمک می‌کند تا ناشران به این واسطه به فضای مجازی روی آورده و برای فروش هم از این فضا بهره گیرند.

 

مدیر انتشارات راه ابریشم با اشاره به موضوع جلوگیری از ورود کتاب‌های غیراستاندارد به حوزه نشر به‌ واسطه برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، اظهار کرد: طبیعتا ناشران چون از طریق لینک و ارتباطی که با خانه کتاب دارند کتاب‌ها را عرضه می‌کنند، طبیعتا ورود کتاب‌های غیراستاندارد و بدون مجوز وجود ندارد و با وجود نمایشگاه مجازی کتاب پرونده این قضیه بسته شده است.

 

گفتنی است، دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از سوم بهمن‌ماه آغاز شده و تا  یازدهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ ادامه خواهد داشت. علاقه‌مندان برای بازدید و خرید کتاب می‌توانند به ketab.ir مراجعه کنند.

 

 

کد خبر 1142891

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha