غول آهنی جنوب کشور تعیین تکلیف شد

پیرسبزی با اشاره به تعیین تکلیف تالار مرکزی یاسوج، گفت: بخش خصوصی در این زمینه وارد شده و توانست با اثبات خود و ارائه مدارک به دستگاه هایی که باید کار این بخش را تایید کنند، حاضر شدند به یاسوج بیایند و ادامه پروژه را تکمیل کنند.

خبرگزاری شبستان__یاسوج: تالار ۲۳ هزار متری در یاسوج پس از حدود ۱۴ سال که به علت کمبود اعتبار رها شده و بلاتکلیف مانده بود، تعیین تکلیف شد.

تالار فرهنگی بزرگی که عملیات اجرایی آن از سال ۸۶ آغاز شده، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری برای برگزاری جشنواره ها، مراسم، همایش ها و برنامه های بزرگ فرهنگی و هنری در سطح ملی دارد که تاکنون به علت کمبود اعتبار به بهره برداری نرسیده است.

«محمدعلی پیرسبزی» مهرماه امسال در گفت ‌و گو با خبرنگار ایسنا در زمینه این تالار، گفت: تالار مرکزی یاسوج پس از ۱۳ سال از آغاز عملیات اجرایی با حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی به علت کمبود اعتبار به بهره ‌برداری نرسید.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: عملیات اجرایی این تالار در زمینی به مساحت ۱۹ هزار متر و زیربنای۲۳ هزار متر در سال ۱۳۸۷ از محل اعتبارات ملی آغاز شد.

وی در این گفت و گو، یادأور شد: تاکنون ۴۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان هزینه این تالار شده و برای تکمیل و بهره برداری ۱۵۰میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

پیرسبزی عنوان کرد:  تالار مرکزی یاسوج دارای سالن‌های مدرن سینما، نمایش، موسیقی، پلاتو، نگارخانه و سالن اجتماعات به ظرفیت هزار و ۱۵۰ صندلی است که تاکنون حدود ۵۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد نیاز مبرم و حدی به این تالار دارد.

وی تصریح کرد: قرار بود به بخش خصوصی واگذار شود و مستندات لازم را نیز ارائه کرد، اما به علت شرایط کرونایی، تاکنون فعالیت خود را آغاز نکرده است.

«مهدی روشنفکر»، نماینده شهرستان های بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز فروردین ماه امسال در نشست مجمع نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم، گفت: تالار فرهنگ و‌ هنر یاسوج سال ۸۷ کلنگ زنی شد و قرار بود سه ساله به بهره برداری برسد، ولی بعد از ۱۳ سال زیبنده نیست در کنار رود زیبای بشار یک غول آهنی را به حال خودش رها کنند.

«محمدعلی پیرسبزی» امروز (10 بهمن ماه) در حاشیه آئین رونمایی از کتاب «شهد سخن» که با حضور مسئولان استانی، شهرستانی، نویسندگان و هنرمندان در سالن سینما هنر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد، به فعالیت های اخیر این اداره کل گریزی زد و افزود: در این چند ماه فعالیت هایی صورت گرفت که یکی از آنها بحث تالار مرکزی شهر یاسوج بود چون این تالار یکی از پروژه های مهم محسوب می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کلنگ زنی این تالار در سال ۸۶ آغاز شد و حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، خاطرنشان کرد: چندین سال با توجه به محقق نشدن اعتبارات، پیگیری‌های لازم صورت گرفت و امروز در وزارتخانه آخرین جلسه آن در حال برگزاری است.

وی یادآور شد: بخش خصوصی در این زمینه وارد شده و توانست با اثبات خود و ارائه مدارک به دستگاه هایی که باید کار این بخش را تایید کنند، حاضر شدند به یاسوج بیایند و ادامه پروژه را تکمیل کنند.

پیرسبزی ضمن تقدیر و تشکر از شهرداری یاسوج، گفت: در این مدت توانستیم با همکاری شهرداری پروانه ادامه کار را بگیریم و برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنیم که امیدواریم به زودی بخش خصوصی در این زمینه وارد شده و این پروژه را به اتمام برسانند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: حمایت از هنرمندان، موسسات، انجمن ها، کانون ها و ... جزو برنامه‌ها بود و در این راستا تسهیلاتی از طریق صندوق کارآفرینی امید و صندوق هنر با تعریف سامانه‌های مختلف صورت گرفت.

وی افزود: مبلغی حدود دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان به طرح هایی که از طرف موسسات به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال شد و مورد تایید قرار گرفت و این طرح ها نیز به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید، این مبالغ به موسسات پرداخت خواهد شد تا در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت کنند.

پیرسبزی کار تجهیز پلاتو سالن حسین‌پناهی به صوت و نور روز را از دیگز برنامه دانست و گفت: یک سالن در شهرستان بهمئی تا حدودی تجهیز شد و امیدواریم تا ماه آینده به بهره‌برداری کامل برسد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: سینمای شهرستان بهمئی و همچنین سینمای شهرستان دنا امسال تجهیزات آن خریداری و نصب خواهند شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: ما ادبیات بیکری داریم که در این آداب و رسوم سینه به سینه به ما رسیده و می‌طلبد که نویسندگان در این زمینه ها ورود پیدا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: به عنوان مثال موسیقی استان از ابتدا تا انتها سراسر یک درام تمام عیاری است که اگر به این بخش ورود پیدا کنیم، می‌بینیم که تا چه اندازه موسیقی زیبایی داشتیم و پشتوانه معنوی آن مشخص است.

پیرسبزی گفت: شاید بسیاری از نوجوانان و جوانان مفهوم مولودی ها، لالایی‌ها، شروه ها و ... که از گذشته تاکنون به ما رسیده با آن آشنایی نداشته باشند، می توان این موضوعات را برای نسل نو هویدا و منتقل کرد.

کد خبر 1142914

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha