باید فناوری هایی که در پتروشیمی ها وجود دارد کنار یکدیگر قرار دهیم

اختراعی با اشاره به اینکه باید فناوری هایی که در پتروشیمی ها وجود دارد کنار یکدیگر قرار دهیم، گفت: باید فناوری ایرانی ایجاد کنیم و فناوری خارجی نخریم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، امیرعباس اختراعی، رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران شب گذشته (یکشنبه 10 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه به نظر من امسال به دلیل تغییر دولت و تغییر سیاست ها، توفیق چندانی در جهت رفع موانع تولید نداشتیم، گفت: به عنوان نمونه برای مقابله با قاچاق مقررات سخت گیرانه ای در گمرکات وضع شده است اما آنهایی که در چارچوب کار می کنند، با این مقررات دچار مشکلات بیشتری شده اند.

 

اختراعی با بیان اینکه کالایی که به عنوان ماده اولیه تولید باید پس از ورود به گمرک 10 روزه ترخیص شود، اکنون 30 - 40 روز و حتی 50 روز ترخیص آن زمان می برد، گفت: در صنعت پتروشیمی با توجه به این که در هر رشته به طور میانگین سه چهار فناوری پیشرفته داریم اما افراد برای راه اندازی پتروشیمی جدید در پی لایسنس جدید هستند.

 

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران گفت: باید فناوری هایی که در پتروشیمی ها وجود دارد کنار یکدیگر قرار دهیم و فناوری ایرانی ایجاد کنیم و فناوری خارجی نخریم. منابع انسانی، عارضه یکی دو ساله اخیر ماست و در تأمین کارگر ساده تا نیروی فوق تخصص مشکل داریم.

 

وی با بیان این که کمبود نیروی انسانی متخصص به سیاست های کلان راهبردی ما در بخش تولید باز می گردد، گفت: فعالیت نیروی کار در شغل های خدماتی به جای مهارت آموزی و اشتغال در صنعت، نمی تواند ارزش افزوده صنعتی ایجاد کند.

 

 اختراعی با بیان اینکه در 40 سال گذشته بحث خوف و رجاء در صنعت ماشین سازی کشور وجود داشته و هیچ گاه نتوانسته دورنمایی را برای این صنعت مشخص کند که پنج سال آینده چه چیزی نیاز داریم، گفت: سالانه سه و دو دهم میلیارد دلار میزان فروش سازندگان ماشین آلات کشور است در حالی که به طور میانگین در سه سال اخیر، سالانه هشت میلیارد دلار واردات ماشین آلات داشته ایم.

 

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران با اشاره به اینکه واردات در حالی است که فقط 44 درصد ظرفیت تولید بنگاه های صنعتی ماشین سازی فعال است، گفت: اگر با ظرفیت کامل نیز کار کنیم ارزش تولیدات صنعت سازندگان ماشین آلات هفت و سه دهم میلیارد دلار است.

 

وی با بیان این که بسیاری از واردات را می توانیم در داخل تولید کنیم، افزود: مخالف واردات و آن چه که نمی توانیم بسازیم نیستیم اما واردات باید ضابطه مند باشد و اگر ماشین آلاتی وارد می شود باید فناوری آن نیز انتقال یابد تا دوباره وارد نکنیم.

 

اختراعی با بیان اینکه 27 میلیارد دلار پروژه های صنعتی در بخش گاز و نفت و نیروگاهی داریم که باید اجرا شود، افزود: بنگاه های جزیره ای و سیاست های بخشی، مزیت های نسبی ما را به زیان تبدیل می کند.

 

رئیس هیأت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعتی ایران گفت: شرکت های فولاد، فلزات اساسی و پتروشیمی ها چون انرژی یارانه ای، منابع معدنی و کارگر ارزان استفاده می کنند سود سرشاری دارند بنابراین باید قیمت ها ارزان تر از قیمت های بین المللی باشد اما اگر در بازار داخل قیمت این کالاها بیشتر از قیمت بین المللی شد، یعنی سودهای انباشته شده در بخش ماده خام ایجاد شده است و کسی که می تواند با این ماده خام ارزش افزوده ایجاد کند از آن بهره مند نمی شود.

 

اختراعی با بیان اینکه این اتفاق به معنی بروز بی عدالتی اجتماعی است زیرا به عنوان نمونه، کسی که صندلی می سازد با مواد اولیه ارزان، صندلی ارزان نیز تولید می کند و محرومین جامعه نیز می توانند از آن استفاده کنند، گفت: تبدیل ماده خام به کالای با ارزش افزوده، فرصت های بسیاری را نیز برای صادرات ایجاد می کند.

کد خبر 1142970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha