ایران در حوزه زیست فناوری در منطقه بی رقیب است

تاج آبادی با بیان این که در حوزه زیست فناوری در رتبه علمی دوازدهم دنیا قرار داریم و در منطقه بی رقیب هستیم، گفت: در حوزه دارو و غذا از خروج یک و هشت دهم میلیارد دلار ارز برای واردات جلوگیری کردیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مریم تاج آبادی ابراهیمی، رئیس انجمن پروبیوتیک شب گذشته (یکشنبه 10 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان این که در حوزه زیست فناوری در رتبه علمی دوازدهم دنیا قرار داریم و در منطقه بی رقیب هستیم، افزود: در حوزه دارو و غذا از خروج یک و هشت دهم میلیارد دلار ارز برای واردات جلوگیری کردیم. در آسیا کنار چین و ژاپن قرار داریم اما ظرفیت های بسیاری برای پیشرفت در این حوزه در کشور وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه حوزه زیست فناوری در همه علوم نقش دارد که نمونه آن افزایش تولید نفت، پاکسازی محیط، پیشگیری، تشخیص ودرمان بیماری ها و تولید واکسن است، اضافه کرد: در حوزه دانش بنیان فراتر از تأمین تجهیزات، موضوع آموزش منابع انسانی را داریم زیرا ابتدا باید نیروی متخصص تأمین شود و این وظیفه دانشگاه هاست.

 

رئیس انجمن پروبیوتیک با اشاره به اینکه دانشگاه باید آموزش- صنعت محور و ارتباط منسجمی بین صنعت و دانشگاه وجود داشته باشد، افزود: برای داشتن صنعت دانش بنیان باید دانشگاه ها نیروهای متخصص تربیت کنند.

 

تاج آبادی تأسیس شرکت های شتاب دهنده را الگوی بسیار خوبی در زمینه دانش بنیانی کردن صنعت بیان و اضافه کرد: از این مسیر جوانان تشویق و بسیار سریعتر وارد عرصه فعالیت های دانش بنیان می شوند. حوزه زیست فناوری در سال 1404 بازاری به ارزش 750 میلیارد دلار خواهد داشت که بر اساس سند چشم انداز باید به سه درصد از این بازار که حدود 23 میلیارد دلار است دست یابیم اما اکنون فقط از خروج حدود دو میلیارد دلار ارز جلوگیری کرده ایم و با عدد پیش بینی شده فاصله داریم.

 

تاج آبادی با بیان اینکه باید زیرساخت ها برای فعالیت حوزه زیست فناوری در عرصه کشاورزی و غذا فراهم شود و به ورود سرمایه گذاران و شرکت های خارجی در قالب همکاری و انتقال فناوری توجه ویژه ای کنیم، اضافه کرد: زنجیره دانش بنیان در حوزه زیست فناوری به توسعه زیرساخت ها نیاز دارد بنابراین باید قوانین حمایتی برای توسعه آن تصویب شود.

 

رئیس انجمن پروبیوتیک با بیان این که 600 شرکت زیست فناوری در کشور داریم که به صورت زنجیره ای به یکدیگر متصل هستند گفت: مشکل حوزه زیست فناوری؛ قوانین سخت و گرفتن مجوزهاست. اگر سازمان های نظارتی و دولت با انجمن های علمی و دانشگاه ها مشورت کنند مشکل دریافت مجوزها حل می شود.

 

وی گفت: برای استفاده از موقعیت کشورمان در منطقه و تأمین سهم خود در صادرات، باید تشکل صادراتی در حوزه زیست فناوری ایجاد کنیم.

 

 

کد خبر 1142973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha