برگزاری جشن ملی فجر با محوریت مساجد/ ۱۶ فیلم جشنواره فجر در گیلان اکران می شود

ثقتی با بیان اینکه برنامه های گرامیداشت دهه فجر با دو برش ملی و استانی برگزار می شود گفت: جشن ملی فجر ۱۴۰۰ با محوریت مساجد گیلان برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از رشت، «رضا ثقتی » امروز(دوشنبه، ۱۱ بهمن) در نشست با خبرنگاران با محوریت تشریح برنامه‌های گرامیداشت چهل و سومین فجر انقلاب با قدردانی از فعالیت اصحاب رسانه گیلان در انعکاس سفر ریاست جمهوری به گیلان گفت: اگر حضور و نقش آفرینی رسانه ها نبود خیلی از اتفاقاتی که دولت در جریان این سفر رقم زده، ابتر می ماند و این حضور باعث شد عملکرد خوب دولت در این سفر برجسته شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با تشریح دستاوردهای سفر رئیس جمهور به گیلان در حوزه فرهنگ و هنر افزود: فاز یک مجتمع فرهنگی هنری لاهیجان با قدمت ۱۸ ساله با ۲۰ میلیارد تومان بودجه، اوایل سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد تا نوید خوبی برای مردم لاهیجان از رهاورد این سفر باشد.

 

وی یکی از مشکلات عمده دولت قبل را افتتاح پروژه ها بدون بهره برداری دانست و تصریح کرد: مجتمع آستارا نیز با تخصیص بودجه وارد چرخه فعالیت می شود.

 

*مجتمع فرهنگی سراوان به بهره برداری می رسد

ثقتی با اشاره به مجتمع فرهنگی سراوان که با بیش از ۱۴ سال قدمت تنها ۶۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد تصریح کرد: در این سفر با اختصاص بودجه از سوی دولت سیزدهم، مجتمع سراوان در سال ۱۴۰۱ به بهره برداری می رسد.

 

وی در ادامه پروژه سردار جنگل که چندین بار مورد افتتاح قرار گرفت را از دیگر پروژه های مصوبات سفر برشمرد و تصریح کرد: این مجتمع یک مجتمع تخصصی برای اهالی تئاتر است که در ماه های آغازین سال ۱۴۰۱ وارد چرخه خدمت رسانی می شود.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه چندین پروژه هم به دلیل کندی پیشرفت جز مصوبات سفر قرار نگرفت، ابراز امیدواری کرد این پروژه ها با اعتبارات استانی و وزارتی به بهره برداری برسد.

 

وی با اشاره به برگزاری کنگره میرزاکوچک در سال ۱۴۰۱ با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این کنگره در تناسب با جایگاه شهید میرزا کوچک جنگلی با ۱۵ میلیارد بودجه اختصاص یافته،  برگزار می شود تا آغازگر اتفاقی خوب در حوزه بازشناسی ابعاد شخصیتی میرزا کوچک باشد.

 

*اکران هم‌زمان فیلم‌های فجر در گیلان با نمایش ۱۶ فیلم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان به تشریح فعالیت های کمیته فرهنگی هنری ستاد دهه فجر با دو رویکرد ملی و استانی پرداخت و تصریح کرد: امسال برای نخستین بار شاهد اکران هم‌زمان جشنواره فیلم فجر در دو نقطه از شهر رشت خواهیم بود.

 

وی ادامه داد: ۱۶ فیلم بخش مسابقه این جشنواره در تالار مرکزی رشت و سینما ۲۲ بهمن اکران می شود.

 

ثقتی جشنواره نقاشی تجسم فجر را از دیگر برنامه های ملی گیلان در ایام الله دهه فجر برشمرد و اذعان کرد: این جشنواره همزمان با ۱۴ استان کشور به مدت دو هفته در گالری مارلیک برگزار می شود.

 

وی با بیان اینکه گیلان مهد هنرهای تجسمی کشور است و در این حوزه حرف برای گفتن دارد اذعان کرد: ۱۰ هنرمند برجسته گیلانی آثار خود  را در این رویداد به نمایش می گذارد.

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی فجر از ۲۲ تا ۲۶ بهمن در تالار مرکزی اعلام کرد: گروه های موسیقی شاخص استان گیلان در این جشنواره به اجرای برنامه می پردازند.

 

با گفته وی، برگزاری جشنواره تئاتر فجر با برش استانی در گیلان با نمایش چند اثر برگزیده از دیگر برنامه های اجرایی است.

 

ثقتی با اشاره به استقبال مردم از رویدادهایی با محوریت فجر تصریح کرد: مردم گیلان الفتی دیرینه با فعالیت های فرهنگی و هنری دارند و ویترین این فعالیت ها در دهه فجر رخ می دهد.

 

وی با اشاره به پویش رسانه ای فجر و انقلاب در نخستین روز از ایام الله دهه فجر تصریح کرد: همزمان با ورود امام خمینی(ره) به میهن یک رویداد خبری مرتبط با انقلاب در هما رسانه های استان منتشر می شود.

 

* تمرکزدایی از فعالیت های فرهنگی هنری یکی از رویکردهای عدالت فرهنگی

ثقتی عدالت فرهنگی را محور گفتمان فرهنگی دولت اعلام کرد و تمرکزدایی از فعالیت های فرهنگی هنری را یکی از رویکردهای عدالت فرهنگی دانست و  بیان کرد: همه شهرستان ها باید از فعالیت های استانی بهره مند شوند و در قالب جشنواره انقلاب، این برنامه ها در روستاها و شهرهای کوچک برگزار می شود.

 

*جشن ملی فجر ۱۴۰۰ با محوریت مساجد برگزار می شود
وی در ادامه با تاکید بر فعالیت های مسجد محوری، با بیان اینکه مساجد نقش اثرگذاری در فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و هنری دارند  تصریح کرد: ۹۵۳ کانون فرهنگی هنری در مساجد گیلان فعالیت می‌کنند که پل ارتباطی ما با مردم در مناطق دوردست و محروم هستند.

 

ثقتی کانون های مساجد را پراکنده ترین حوزه فعالیتی فرهنگ و ارشاد اسلامی برشمرد و تاکید کرد: جشن انقلاب و شب خاطره در تمامی کانون های مساجد برگزار تا روایتگری از رخدادهای انقلاب را برای مردم تبیین کنند.

 

وی مساجد را حوزه ای تاثیر گذار دانست و خواستار بهره گیری بیشتر از ظرفیت های این حوزه شد و گفت: جشن ملی فجر ۱۴۰۰ با محوریت مساجد برگزار می شود.

 

*نکوداشت کهنسال ترین انقلابی شاخص گیلان در انزلی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان از معرفی " سیدابراهیم اتقیا"به‌عنوان کهنسال ترین فرد انقلابی شاخص گیلان با ۹۲ سال در انزلی خبر داد و گفت: کتاب خطابه خوان انقلاب با محوریت این فرد انقلابی توسط یوسف سیف زاده به چاپ رسیده که مورد خرید حمایتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار می گیرد.

 

وی ادامه داد: نکوداشت کهنسال ترین مبارز انقلابی شاخص گیلان ۱۹ بهمن در انزلی برگزار می شود.

 

ثقتی از برگزاری ۱۵۰ برنامه گرامیداشت دهه فجر در شهرستان های استان خبر داد و خاطرنشان ساخت: برپایی نمایشگاه های عکس در تمامی شهرستان ها،  شب شعر، شب خاطره،  اجرای تئاتر صحنه ای و خیابانی از جمله این برنامه هاست.

 

خبرنگار؛ سمیه اکبرپور

کد خبر 1143042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha