ردپای «پگاسوس» در دیدبان حقوق بشر/ جاسوسی صهیونیست‌ها از محافل حقوقی تا مخالفان عربی

در حالی سازمان دیدبان حقوق بشر از هک شدن دستگاه های مسئولان این سازمان توسط نرم افزار جاسوسی «پگاسوس» پرده برداشت که دولت های عربی از این نرم افزارهای جاسوسی برای برای تقویت قدرت و خاموش کردن مخالفان بهره می گیرند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: یکی از کارمندان این سازمان با برنامه جاسوسی صهیونیستی «پگاسوس» مورد هدف قرار گرفته است. به همین دلیل باید تجارت جهانی در زمینه فناوری نظارتی سازماندهی شود.

در این بیانیه آمده است: لما فقیه، مدیر بخش بحران در این سازمان پنج بار با برنامه جاسوس افزار پگاسوس توسط شرکت صهیونیستی NSO Group از آوریل تا آگوست 2021 مورد حمله قرار گرفته است.

 

براساس این بیانیه، برنامه جاسوسی پگاسوس پیش از این تلفن های فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران، سیاستمداران و دیپلمات ها را هک کردند و با این اقدام حقوق آنها از جمله یک فعال حقوقی بحرین را نقض شده است.

در این بیانیه آمده است: در ژوئیه 2021 میلادی، پروژه مشترکی  باهماهنگی فوربدین استوریز، به عنوان یک نهاد رسانه ای غیر انتفاعی مستقر در پاریس و با حمایت فنی عفو بین الملل رونمایی شد . این پروژه مشترک فاش کرد که از پگاسوس برای هک کردن دستگاه های دهها فعال و روزنامه نگار در کشورهای متعدد از جمله بحرین، هند، مراکش، عربستان، توگو و امارات استفاده شده است.

 

این سازمان از دولت ها خواست تا فروش، صادرات، انتقال و استفاده از فناوری نظارتی را تازمان تدوین تضمین های حقوقی مناسب و اجرای تحریم ها مربوط به این مسئله مانند «سیستم جهانی تحریم های حقوق بشر اتحادیه اروپا و «قانون جهانی ماگینسکی» در آمریکا علیه شرکت های نرم افزار جاسوسی تجاری که مسئول یا شریک نقض جدی حقوق بشر هستند، متوقف کنند.

کارشناسان مورد نظر مرتبط با سازمان ملل و مکانیسم های حقوق بشر منطقه ای را بر نظارت و بررسی دقیق در استفاده دولت ها از برنامه های جاسوسی و فروش شرکت های جاسوس افزار تشویق کردند.سوء استفاده های نرم افزارهای جاسوسی را به کشورهای عضو گزارش دهند.

 

«دبرا براون» پژوهشگر  این سازمان می گوید: دولت ها از نرم افزارهای جاسوسی برای نظارت و ساکت کردن مدافعان حقوق بشر و روزنامه نگران و افراد دیگر که تخلفات را افشا می کنند، استفاده می کنند.

براون می گوید: اجازه شرکت صهیونیستی «NSO Group» برای فعالیت بدون مجازات،  تلاش های روزنامه نگاران و سازمان های حقوقی برای رسیدگی به اقدامات صاحبان قدرت را تضعیف نمی کند، بلکه کسانی که برای حمایت از آنها تلاش می کنند در معرض خطر جدی قرار دارند.

 

در همین حال، لما فقیه تاکید کرد: دولت ها از نرم افزارهای جاسوسی نه تنها برای هدف قرار دادن فعالان و روزنامه نگارانی که اقدامات مستبدانه و توهین آمیز آنها را افشا می کنند،استفاده می کنند؛ بلکه برای تقویت قدرت و خاموش کردن مخالفان و محافظت از دستکاری واقعیت از این نرم افزارها بهره می گیرند.

 

مطالعه مرکز تحقیقات ««Citizen Lab» با عنوان «از مروارید تا پگاسوس»از دست داشتن و دخالت رژیم آل خلیفه در جاسوسی از 9 فعال و مخالف بحرینی از طریق برنامه پگاسوس که توسط شرکت NOS ساخته شده است، از ژوئن 2020 میلادی تا فوریه 2021 میلادی پرده برداشت.

در این مطالعه تاکید شد که دولت بحرین این برنامه صهیونیستی را از سال 2017 میلادی خریداری کرده است.

 

دیدبان حقوق بشر تاکید کرد که باید تجارت جهانی در زمینه فناوری نظارت سازماندهی شود و فروش، صادرات و استفاده فناوری نظارت برای دولت ها ممنوع شود تا تضمین های حقوقی اجرایی شود.

برهمین اساس می توان، دولت های عربی در چارچوب عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به خرید این نرم افزار جاسوسی از این رژیم اقدام کردند تا فعالان حقوقی و مخالفان خود را با این نرم افزار جاسوسی رصد و کنترل و سپس دستگیر کنند. رژیم صهیونیستی تنها این نرم افزار خود را به دولت های عربی نمی فروشد، بلکه به جاسوسی از مسئولان سازمان های حقوقی نیر اقدام می کند.

کد خبر 1143067

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha