خطر دگرگون سازی پویایی های جامعه ایرانی، جهاد تبیین توسط دانشگاه ها را ضروری می کند

کلانتری گفت: ممکن است روایت هایی که از جامعه ایران می شود واقعیت جامعه ایران را کج تصویر کند و حتی در بلندمدت این واقعیت را دگرگون و مصادره به مطلوب کند که این خطر به جد وجود دارد لذا رسالت خود را در عرصه جهاد تبیین و روایت گری به خوبی ایفا کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ عبدالحسین کلانتری، دوشنبه(۱۱ بهمن) در آیین اختتامیه دومین جشنواره ملی فرهنگی هنری ذوالفقار که در دانشگاه فنی و حرفه ای استان برگزار شد؛ در سخنانی با اشاره به ماهیت ضد استبدادی و ضد استکباری انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران در عرصه سلطه تمدن غرب، طلیعه تمدنی دیگر بود و خدامحور و انقلابی که مدعی تاریخ جدیدی است و فلسفه تاریخ تجددی را به چالش کشید.

 

 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: انقلاب اسلامی ایران در اوج نزاع بلوک شرق و غرب عالم، راه سومی پیش روی بشر نهاد و بشریت را از دو گانگی خطرناک و موهوم رها ساخت و نوید دیگری داد و در عین نقد تجدد، سنت را هم مجددانه احیا کرد و بازگشت به خویشتن را صلا داد.

 

 

وی تصریح کرد: در زمانی که غالب تهدیدها افول دین و دینداری را ادعا می کرد اما انقلاب اسلامی ایران بر مبنای دین، حکومت جدیدی بنا نهاد و مجدد دین را وارد عرصه سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کرد و روحی در کالبد بی روح جهان مدرن بود.

 

 

کلانتری با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران انسان های تراز متفاوتی را به وجود آورد و به جهان معرفی کرد، افزود: چمران ها و باکری ها و شهریاری ها و سلیمانی بزرگوار نمونه این افراد است؛ فردی که خود پرورده مکتب خمینی بود اما به تعبیر زیبای رهبری خود مکتب دار و سرسلسله مکتب جدیدی شد.

 

 

وی با بیان این مطلب که انقلاب اسلامی ایران با هیچیک از مدل های تبیینی و نظری انقلاب های کبیر همخوانی ندارد و خود انقلابی اعجاب انگیز و معمایی است؛ اظهار کرد: نظریات مشهور تاکنون از پس تبیین این رویداد تاریخی برنیامدند و این ماهیت معمایی انقلاب ایران و تطورات تاریخی پس از آن فرصت بی نظیری برای ما بوجود آورد که بتوانیم علاوه بر اینکه در صحنه جهانی نقش داشته باشیم، در آوردگاه نظری هم سهم و نقشی برای خود ایفا کنیم.

 

 

کلانتری ادامه داد: دفاع مقدس، اربعین، راهیان نور، اعتکاف ها و رویدادهای عظیم دیگری که نظریات غربی و علوم انسانی غربی از پس تبیین آن بر نمی آمدند فرصتی پیش روی ما آورد که با تبیین دقیق آن سهمی در جهان علم هم برای خود ایجاد کنیم اما ما نتوانستیم روایت ها و تبیین خود از این اتفاقات و رویدادها را ارائه کنیم و این روایت ها نقطه کلیدی نزاع های امروز است زیرا جنگ روایت ها تاریخ ساز و تمدن ساز و آینده ساز است و آینده از نحوه آرایش و پیروزی روایت های در کنار هم رقم می خورد.

 

 

وی با تأکید بر اینکه ما وقایع زیادی داریم که می تواند معین ما باشند تا بتوان با تتبعات نظری و اجتهادات اصحاب علوم انسانی، خوانی برای علوم انسانی بومی در فضای کلام علوم انسانی جهان پهن کرد؛ گفت: در مقاطع حساس متعدد با اتکا به نظریات غربی و تبیین های غربی سعی شد پویایی های جامعه ایران فهم شود در حالیکه اینها در قاموس فهم نظریات غربی جای نمی گیرد و ما به راحتی از کنار آن گذشتیم.

 

 

معاون وزیر علوم گفت: نمونه متأخر این موضوع تشییع حاج قاسم بود که با سادگی از آن گذشتیم کما اینکه از اربعین و راهپیمایی های باشکوه 22 بهمن هم گذشتیم و اگر ورودی هم شد، تبیین های سطحی ارائه دادند و کل حضور ملت در این آوردگاه ها را صرفاً به تلاش حاکمیت و و در مبتذل‌ترین روایت به توزیع کیک و ساندیس تنزل دادند.

 

 

وی با بیان اینکه ما تحلیل و صورت بندی خاص خود از این پدیده ها را نداشتیم در حالیکه می توانست مجالی بی نظیر برای تتبعات نظری و صورت بندی علوم انسانی متفاوت باشد که ما این کار را نکردیم؛ ادامه داد: گام های اولیه در این مسیر برداشته شده اما تا قله فاصله جدی وجود دارد.

 

 

کلانتری خاطرنشان کرد: تشییع شهدای غواص نمونه دیگری است که بطن و متن جامعه ایران را نشان می داد که ما آن را هم به خوبی صورت بندی نکردیم.

 

 

وی افزود: بودجه ها و امکانات کلان در اختیار قرار می گیرد تا به صورت سطحی و با ابزارهای غیرقابل اتکاء تصویر معوجی از جامعه ایران ارائه شود که با این متن و بطن نسبتی ندارد و هنوز این تصویر عمیق از جامعه ایرانی برای ما معمایی است.

 

 

معاون وزیر علوم با هشدار دادن نسبت به این کم کاری ها گفت: ممکن است روایت هایی که از جامعه ایران می شود واقعیت جامعه ایران را کج تصویر کند و حتی در بلندمدت این واقعیت را دگرگون و مصادره به مطلوب کند که این خطر به جد وجود دارد که امیدواریم دانشجویان با رساله ها و پایان نامه و مقاله ها پرده ها از بُعد معمایی جامعه ایران بردارند و رسالت خود را در عرصه جهاد تبیین و روایت گری به خوبی ایفا کنیم و باید به خوبی نشان داد که انقلاب اسلامی آورده هایی دارد که در چارچوب نظریات غربی قابل تبیین نیستند.

کد خبر 1143100

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha