جهان مشتاق شنیدن سخنان جدید ایران است

مدبر گفت: اگر ما تلاش کنیم روابط فرهنگی فی مابین ایران و امریکای لاتین را تعمیق دهیم می توانیم این روابط را از حالت سطحی به ابعاد راهبردی که در اقتصاد و سیاست تاثیر ویژه ای داشته باشد ارتقا دهیم.


محمد پورعلم-به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، روح الله مدبِر كارشناس روابط بين الملل گفت: امریکای لاتین با داشتن 5/5 تریلیون دلار تولید ناخالص داخلی، حدود 600 میلیارد دلار صادرات، غنی بودن از نظر منابع انرژی، 500 میلیارد دلار واردات، اکوسیستم بی نظیر در دنیا به ویژه منابع آبی و جنگلی و نیز توان بالا در تولید محصولات کشاورزی، جمعیت حدود 600 میلیون نفر دارای اهمیت و ارزش فراوانی است.


وی با اشاره به اینکه ایران با یک برنامه راهبردی توانسته در امریکای لاتین حضور یابد تاکید کرد: این حضور ایران مورد پسند امریکا نیست چرا که از زمان دکترین مونروئه به منطقه امریکای لاتین به چشم تامین کننده منابع خود و بازاری برای اقتصادش نگاه می کند و هر قدرتی در آن منطقه فعالیت کند به مانند یک تهدید برای امریکا محسوب می شود. 


این کارشناس با تصریح کرد: اینکه امریکا با صدها شبکه بسیار بزرگ در مقابل هیسپان تی وی که با کمترین بودجه و امکانات زیرساختی فعالیت می کند واکنش سختی نشان میدهندو  اقدام به محدود کردن این تلویزیون ایرانی می کنند اثبات می کند که همین شبکه توانسته نفوذ و تاثیرگذاری ایران را در منطقه امریکای لاتین گسترش دهد. 


مدبر ادامه داد: اگر ما تلاش کنیم روابط فرهنگی فی مابین ایران و امریکای لاتین را تعمیق دهیم می توانیم این روابط را از حالت سطحی به ابعاد راهبردی که در اقتصاد و سیاست تاثیر ویژه ای داشته باشد ارتقا دهیم.


وی با بیان آنکه قدرت های بزرگ تلاش می کنند ژئوپلتیک خود را جهانی کنند تاکید کرد: ایران با نزدیک کردن ژئوپلتیک خود به ژئوپلتیک امریکای لاتین تلاش می کند یک منطقه ژئوپلتیک جدید ایجاد کند که از اتصال این دو حلقه حاصل می شود و این یک تهدید جدی برای امریکاست و اگر این مهم محقق شود قدرت و نفوذ ایران را در جهان افزایش می دهد.


این کارشناس اظهار داشت: متاسفانه در دولت يازدهم و دوازدهم به اهميت گسترش روابط با امريكاي لاتين هرگز توجه نشد اما خوشبختانه در آن هشت سال، هيسپان تي وي به عنوان شبكه اسپانيايي زبان امريكاي لاتين توانست حضور فرهنگي و رسانه اي ايران را حفظ كند و به نحو مستقيم پيام جمهوري اسلامي ايران را بدون هيچ واسطه اي به مردم اسپانيايي زبان برساند. 


روح الله مدبر با یادآوری اینکه، سالها امريكا با توليد و مديريت رسانه هاي متعدد و متنوع از نظر لوگو اما ساختار و محتواي يكسان تلاش كرد فرهنگ و خواست خود را به ملت هاي امريكاي لاتين تحميل كند گفت: در حال حاضر با وجود شبكه هاي آزاد انديش مانند هيسپان تي وي اين شرايط تغيير كرده است.


وی افزود: در حال حاضر جمهوري اسلامي مشابه قدرت هاي بزرگ ديگر مانند روسيه و چين داراي رسانه در منطقه امريكاي لاتين هست و هيسپان تي وي حوزه نفوذ فرهنگی کشورمان را در آن منطقه مهم تقویت می کند. 


کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: ایجاد یک اتحادیه بین المللی از رسانه های مستقل در امریکای لاتین با حضور هیسپان تی وی یک ظرفیت فوق العاده برای ایران به منظور افزایش همکاری ایجاد می کند.


مدبر با اشاره به مسدود شدن اکانت هیسپان تی وی در فیسبوک و برخی پلتفرم های فضای مجازی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بیشتر زیرساخت های رسانه ها در اختیار آمریکاست و آنها اثبات کردند که استاد سانسور کردن رسانه های مستقل هستند لازم است که ایران با همکاری روسیه و چین اقدام به ایجاد زمینه های جدید زیرساخت برای فعالیت های رسانه ای در سطح بین الملل کنند.


وی یادآوری کرد: البته این بایکوت کردن رسانه های مستقل توسط امریکا امری گذرا و موقتی است و در آینده امکانپذیر نخواهد بود. 


این کارشناس با تاکید بر اینکه ایران توانسته اهمیت فرهنگی خود را در کنار امریکا و در حیات خلوت آن امپراطوری گسترش دهد گفت: زمانی امریکا با ارائه مهاجمانه فرهنگ مبتذلش به دیگر کشورها، ملت های جهان را تحقير می کرد تا خود را برتر نشان دهد و البته كشورها هم قدرت رقابت با رسانه هاي آمريكا را نداشتند اما با توجه به ابتکار عمل ایران در سال هاي اخير و راه اندازي شبكه هايي مانند هيسپان تي وي ايران توانست امريكايي ها را دور بزند و ارتباطات و ائتلاف هاي خوبي در مناطق ديگر جهان ايجاد كند که این پدیده نشان می دهد جمهوری اسلامی حرفي براي گفتن دارد كه جهان مشتاق شنيدن آن است.


روح الله مدبر در پایان تصریح کرد: دولت سيزدهم كه بر ديپلماسي اقتصادی تاکید دارد می تواند با کمک هیسپان تی وی موفقتر باشد. به بیان دیگر اگر بر این مساله بیشتر تمرکز شود می توان از همگرایی فرهنگی و اجتماعی ناشی از فعالیت رسانه ای برای تعمیق روابط اقتصادی استفاده کرد.

 

کد خبر 1143147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha