۱۶ درصد خوزستانی‌ها هنوز واکسن نزدند/ انتقال ۵۰ درصد موارد بیماری در خانواده‌ها

علوی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد موارد انتقال بیماری در خوزستان در محیط خانواده رخ می‌دهد گفت: ۱۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال در خوزستان تاکنون برای تزریق نوبت اول مراجعه نکرده‌اند و تأخیر در تزریق نوبت دوم و سوم نیز بالاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از اهواز، «سید محم علوی» امروز (دوشنبه ۱۱ بهمن) در نشست خبری با رسانه ها اظهار کرد: در اپیدمی‌ها تعداد بیماران مهم نیست، آنچه اهمیت دارد حفظ جان انسان‌هاست و سیستمی موفق است که میزان مرگ و میرها را کاهش دهد.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: ابتدای شیوع کرونا همه می‌گفتند که این بیماری مانند سرماخوردگی ساده است و مرگ و میر ندارد اما بعد دیدیم که شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورد، بنابراین هنوز ناشناخته‌ها در مورد این ویروس زیاد است و با تغییر هر سویه، همه سیستم به هم می‌ریزد.

 

وی اضافه کرد: افزایش موارد بیماری در ایران نیز مانند سایر نقاط جهان بسیار بالاست به گونه‌ای که در مدت سه روز یعنی از ۲ تا ۵ بهمن‌ موارد بیماری بیش از ۲.۵ برابر شده است. 

 

علوی با بیان اینکه در جهان موارد مرگ هم بالاست و تعداد بیماران بحرانی در بیمارستان‌ها نیز افزایش یافته است تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد موارد انتقال بیماری در خوزستان در محیط خانواده رخ می‌دهد.

 

وی ادامه داد: ۳۱ درصد موارد ابتلا در خانواده‌ها، ۲۱ درصد موارد بر اثر تماس با سایر بستگان و شرکت در مهمانی‌ها و دید و بازدیدهای خانوادگی، ۱۶ درصد موارد در اثر ترددهای مکرر درون شهری، ۱۲ درصد در پی تماس با مورد مثبت یا مشکوک در محل کار، هفت درصد موارد ابتلا بر اثر شرکت در سایر تجمعات، هفت درصد بر اثر شرکت در مراسم ترحیم و ازدواج و پنج درصد موارد در اثر مسافرت در خارج از شهر رخ داده است.

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز ابراز کرد: از آغاز موج جدید به طور متوسط هر سه روز تعداد موارد ابتلا ۲ برابر شده و در کمتر از ۲ هفته موارد بیماری از ۵۳ نفر در روز به بالای ۶۰۰ نفر رسیده یعنی ۱۲ برابر شده است.

 

وی اذعان کرد: تاکنون ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دوز واکسن در خوزستان تزریق شده و به طور میانگین هر فرد ۱.۵ واکسن تزریق کرده است در حالی که این رقم باید بالاتر از ۲ باشد. 

 

علوی عنوان کرد: پوشش دوز اول واکسیناسیون در افراد بالای ۱۲ سال در خوزستان ۸۴.۲ درصد، پوشش نوبت دوم ۷۰.۶ درصد و پوشش دوز سوم نیز در افراد بالای ۱۸ سال حدود ۲۳ درصد است.

 

وی با اشاره به اینکه ۹ تا ۱۰ درصد موارد ابتلا در کودکان زیر پنج سال رخ می‌دهد بیان کرد: واکسیناسیون کودکان تصمیم بجایی است؛ ۲۰۰ هزار کودک خوزستانی مشمول واکسیناسیون هستند که تاکنون ۵.۲۳ درصد کودکان ۹ تا ۱۱ سال واکسن تزریق کرده‌اند و این پوشش در اهواز بسیار بهتر است. 

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز یاد آور شد: ۱۶ درصد افراد بالای ۱۲ سال تاکنون برای تزریق نوبت اول مراجعه نکرده‌اند و تأخیر در تزریق نوبت دوم و سوم نیز بالاست که باید به این مسائل توجه شود. 

 

کد خبر 1143290

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha