تعریف نسبت کالاهای فرهنگی با بازار و رسانه، ابزاری در اقتصادی ترشدن این حوزه است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی گفت: اگرنسبت کالاهای فرهنگی با بازار و رسانه ها درست تعریف شود این روند ابزاری در اقتصادی تر شدن تولید کالاهای فرهنگی است.

«حسین فرخنده» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با بیان اینکه فرهنگ، مجموعه ای از باورها، ارزش ها و نگرش هاست که در جهت دهی به رفتار انسان از جایگاه ویژه ای برخوردار است، اظهارکرد: بنابراین رواج آن در جامعه، رفتارهای اجتماعی و اقتصادی را شکل می دهد.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی افزود: کالاهای فرهنگی می تواند حامل پیام های بسیار باشد بنابراین در صورت داشتن جاذبه و به‌روز بودن و پاسخگو بودن به مقتضیات زمانی، می تواند در تثبیت رفتارها و یا تغییر آن موثر باشد.

 

 

فرخنده با تاکید بر اینکه البته این نکته را هم نباید فراموش کرد که اساسا هر کالایی اعم از فرهنگی یا اقتصادی می تواند بر روی رفتار و فرهنگ ما موثر باشد، گفت: به طور مثال وقتی شما یک لباس را خریداری می کنید کارکرد اقتصادی آن به پایان می رسد ولی نقش و کارکرد فرهنگی آن آغاز می شود.

 

 

وی بیان کرد: امروز اگر نسبتی بین کالاهای فرهنگی و رسانه ها باشد قابلیت ها، ویژگی‌ها و جاذبه های آن به جامعه مخاطب، منتقل می شود.

 

 

فرخنده با اشاره به برگزاری جشنواره کالاهای فرهنگی در استان برای دومین سال بیان کرد: جشنواره ها با توجه به جنبه رقابتی آن، کانال مفیدی برای معرفی کالاهای داوری شده است و با پیش بینی عرضه گاه از سوی دستگاه های متولی، روند معرفی این تولید ها تسهیل می یابد.

 

 

وی با اشاره به اینکه  برگزاری جشنواره آغازی برای فعالیت های گسترده‌تر در حوزه کالاهای فرهنگی است، افزود: درگذشته این فعالیت در قالب برگزاری نمایشگاه بومی عروسک و ... به صورت پراکنده انجام می شد و امیدواریم با نقش جهت دهی جشنواره، شاهد افزایش زمینه تولید این کالاها باشیم.

 

 

فرخنده با میسر خواندن برگزاری جشنواره در برداشتن گام های موثرتر در این حوزه بیان کرد: جریان ساز شدن این جشنواره در سایه استمرار برگزاری رقم می خورد و هنرمندان با بکارگیری عناصر بومی و محلی در تولید کالاهای فرهنگی در معرفی شایسته فرهنگ استان نقش آفرین می شوند.

 

 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بر اساس پیمایش انجام شده، مهم ترین مزیت استان خراسان شمالی در فرهنگ آن به رغم ضعف در سرانه اقتصادی و استان سی ام بودن در این حوزه است، گفت: بر اساس داده های این پیمایش، استقبال از کالاهای فرهنگی (موسیقی، کتاب، سینما، کتابخوانی و...) در استان به نسبت سرانه اقتصادی خوب بوده و بر این اساس سرمایه گذاری در حوزه کالاهای فرهنگی توجیه پذیر است.

 

 

وی با تاکید بر اینکه سعی هنرمندان در حوزه تولید کالاهای فرهنگی باید بر مطالعه و کنکاش در حوزه عناصر و محتواهای بومی و محلی و به کار بردن آن به تناسب نیاز امروز در تولیدات باشد، افزود: با تولید کالای فرهنگی با محتوای بومی و محلی، حوزه فرهنگی از انزوا خارج و وارد جامعه می شود.

 


 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی به روز شدن کالاهای فرهنگی و تطابق آن با نیازهای جامعه و هماهنگی آن با باورها و ارزش های جامعه و تعریف ارتباط این تولید با رسانه را از لوازم موثر بودن تولید این کالاها برشمرد و بیان کرد: نکته مهم دیگر در بحث تولید کالاهای فرهنگی، تعریف نسبت کالا با بازار است که با تعریف این نسبت، تولید تداوم می یابد و این کالا ها دیگر به دلیل کارکرد نداشتن به اشیا موزه نمی پیوندد.

 

 

فرخنده، به عضویت صندوق اعتباری هنرمندان درآمدن فعالان این بخش را از اقدامات حمایتی این حوزه برشمرد و گفت: بازارچه و عرضه گاه اگر در اختیار هنرمندان آنهم در مکان های پرتردد قرار گیرد، فرصت دیده شدن کالاهای فرهنگی فراهم می شود که در این حوزه شهرداری می تواند گام های موثری بردارد.

 

 

وی با تاکید بر اینکه، کارهای فرهنگی باید در دسترس باشند و در استان  ایجاد گذرگاه های هنری برای در معرض دید مردم قرار گرفتن این تولیدها، ضروری است، بیان کرد: نگارخانه های استان هم با توجه به قرار نداشتن در مسیرهای پرترد، این امکان را به خوبی نمی توانند فراهم کنند.

 

 

گفتنی ‌است؛ دومین جشنواره کالاهای فرهنگی در خراسان شمالی در سه بخش «نوشت افزار»، «هدایای فرهنگی» و «عروسک» کلید خورده که برگزاری آئین اختتامیه و معرفی برگزیدگان این جشنواره با توجه به وضعیت کرونایی استان، متعاقبا اعلام می شود.

 

 

 

کد خبر 1143368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha