تسلیت مقام‌ها و مسئولان در پی رحلت آیت‌الله صافی گلپایگانی

مقامات و شخصیت‌های کشوری در پیام‌های جداگانه رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی از مراجع عظام تقلید را تسلیت گفتند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، آیت الله لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید پس از دوره‌ای بیماری، بامداد روز سه‌شنبه دوازدهم بهمن براثر ایست قلبی در قم به ملکوت اعلی پیوست.  این فقیه اهل‌بیت، از شاگردان برجسته آیات عظام بروجردی، حجت، خوانساری و گلپایگانی بود و مدتی هم در نجف اشرف از محضر محمدکاظم شیرازی و محمدعلی کاظمی بهره برده بود.

 

آیت‌الله صافی، شیخ المراجع، سالیان متمادی در حوزه علمیه قم به تدریس و تحقیق و تألیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی پرداخته است. عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان و دبیری آن با حکم امام‌خمینی(ره)، از جمله فعالیت‌های حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بوده است. از این مرجع تقلید بیش از ۸۰ عنوان کتاب برجا مانده که برخی از آنها جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت را به دست آورده‌اند، منتخب الاثر، اوقات الصلوات، بیان الاصول و  ثلاث رسائل فقیه از جمله آثار آیت الله صافی گلپایگانی است.

 

برخی شخصیت ها و گروههای سیاسی درگذشت این عالم دینی را با صدور پیام هایی جداگانه تسلیت گفتند که به شرح زیر است:

 

حجت الاسلام سعیدی: با زبان گویای خود آموزه‌های اسلامی را بیان می‌کرد

علی سعیدی رییس دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا، نوشت: ارتحال شیخ الفقهاء، مرجع عالیقدر و مدافع حریم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم‌السلام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی که همواره با زبان گویای خود آموزه‌های اسلامی را بیان می‌کرد را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری، مراجع عظام تقلید، علما، اساتید، فضلای حوزه‌های علمیه و عموم شیعیان و مسلمانان به ویژه مقلدین آن مرجع تسلیت عرض کرده و از خداوند سبحان برای روح بلند ایشان که مشتاق لقای پروردگار عالم بود حشر و قرب با اولیای الهی خواهانم.

 

طحان نظیف: تلاش آیت‌الله صافی گلپایگانی در دفاع از شرع و قانون اساسی از باقیات صالحات این عالم پرهیزکار است

هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان درپی ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی در توییتر نوشت: تلاش غیرتمندانه مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه در دفاع از شرع مقدس و قانون اساسی در کسوت عضویت و دبیری شورای نگهبان، از باقیات صالحات این عالم پرهیزکار است. رحمت و رضوان و همنشینی با اولیاء الهی را برای این نگهبان غیور دین اسلام از خداوند مهربان مسالت داریم.

 

حسینی: خداوند بر درجات این عالم ربانی و فقیه صمدانی بیفزاید

سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور در پیامی نوشت: رحلت مرجع عالیقدر، شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله‌ العظمی صافی گلپایگانی اعلی‌الله مقامه فی الجنة را به حضرت ولی الله الاعظم، رهبر فرزانه انقلاب، مراجع عظام، علمای اعلام و امت اسلامی تسلیت عرض می کنم. خداوند بر درجات آن عالم ربانی و فقیه صمدانی بیفزاید که عمر با برکت خود را در نشر مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، تربیت شاگردان فاضل، تالیف آثار ارزشمند و خدمت به نظام اسلامی از جمله دبیری شورای نگهبان و عضویت در مجلس خبرگان گذراند.

 

شمخانی: آیت الله صافی عمر خود را با مجاهدت های فراوان صرف ترویج و اعتلای مکتب اهل بیت

دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی هم با انتشار پیامی درگذشت شیخ الفقهاء و المجتهدین، حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

در پیام شمخانی با اشاره بیش از یک قرن عمر با برکت این عالم ربانی  آمده است: آیت الله صافی با قلبی سلیم و سرشار از عشق به خدا، عمر شریف خود را با مجاهدت های فراوان صرف ترویج و اعتلای مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی، این ضایعه مولمه و مصیبت بزرگ را به پیشگاه مقدس حضرت ولی عصر (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید (دامت برکاتهم)، حوزه های علمیه، مقلدان و علاقمندن و به ویژه بیت مکرم ایشان تسلیت گفته از درگاه ربوبی برای آن مرجع عالیقدر علو درجات و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان معزز صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت نموده است.

 

بذرپاش: چون چراغی پرنور در بزنگاه‌های حساس راهنمای مسیر تبعیت و یاری از ولایت مطلقه فقیه بود

مهرداد بذرپاش رییس کل دیوان محاسبات کشور با تسلیت ارتحال ملکوتی فقیه بصیر آیت‌الله صافی گلپایگانی به محضر امام زمان(عج)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه‌های دینی و مجامع علمی، بیت مکرم ایشان و شاگردان و همراهان و عموم ملت ایران، نوشت: عمر با برکت آن عالم عظیم الشان، در مجاهدت علمی و فعالیت انقلابی و حمایت از امامین انقلاب سپری شد و در تمامی بزنگاه‌های حساس کشور، همچون چراغی پرنور، راهنمای مسیر تبعیت و یاری از ولایت مطلقه فقیه بود. امید است پرچم علمی و بصیرتی و دینی برافراشته شده به دست آن مرجع والامقام، توسط علما و شاگردان ممتاز ایشان همچنان در اهتزاز باشد.

 

سید حسن خمینی:  آیت‌الله صافی گلپایگانی به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود

حجت الاسلام سیدحسن خمینی در پیامی ضمن تسلیت ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی، تاکید کرد: «اعتقاد جازم ایشان به استقلال حوزه های علمیه هیچگاه برای ایشان به معنای نفی تأثیرگذاری روحانیت در جامعه و بی توجهی به دردهای مادی و معنوی مردم نبود.» متن پیام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی بدین شرح است:

بسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه وارسته و عالم بزرگوار مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی رحمت الله علیه ثلمه ای جبران ناپذیر به حوزه های علمیه و مصیبتی جانگداز برای جامعه اسلامی است. 

برای تمام کسانی که با آن بزرگوار آشنایی داشتند آنچه بیش از هر چیز در میان خصوصیات ایشان نمود داشت و احساس می شد، باور عمیق به خدا و حقانیت اسلام و مکتب ائمه اطهار علیهم السلام و اعتقاد به وجود مقدس حضرت صاحب الامر (عج) بود. 

بی تردید این مرجع عظیم الشأن در زندگی بابرکت خود منشأ اثرات و خدمات بسیار به اسلام و تشیع بود که تا سالها اثرات آن برای همگان ملموس خواهد بود.

همدلی و همراهی ایشان با نهضت اسلامی و قرابت و همراهی شان با امام راحل (س) که ریشه در چندین نسل آشنایی داشت و هم چنین حضورشان در مسانید اثرگذار جمهوری اسلامی از زمره نقاط درخشان زندگی ایشان است. 

ناگفته نباید گذاشت که اعتقاد جازم ایشان به استقلال حوزه های علمیه هیچگاه برای ایشان به معنای نفی تأثیرگذاری روحانیت در جامعه و بی توجهی به درد های مادی و معنوی مردم نبود. و این بزرگوار با جلوس بر مسند فقاهت و مرجعیت به ارشاد حکومت و مردم متعهد بود و احاطه ممتاز ایشان بر اخبار ایران و جهان و اطلاع از اتفاقات مختلف به آن فقید سعید توان شناخت دردها و درمان ها را می بخشید.   

اینجانب ضمن عرض تسلیت ارتحال ایشان به حضرت بقیه الله (س) و حوزه های علمیه و بیت مکرم و بیوتات وابسته خصوصا بیت محترم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی طاب ثراه و هم چنین به فرزندان بزرگوار ایشان و به ویژه به نجل وارسته ایشان حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ حسن صافی و همه ارادتمندان و داغ دیدگان، خود را در این مصیبت سهیم درد آنان می دانم و از خدای متعال علو درجات آن مرحوم مغفور را مسئلت دارم و حشر ایشان را با ائمه اطهار سلام الله علیهم اجمعین آرزومندم.

 

قالیباف: آیت الله صافی گلپایگانی از پرکارترین نویسندگان و اندیشمندان شیعی/وی منشأ نشر معارف حقه اهل‌بیت (ع) شد

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی ارتحال مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ الفقهاء حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

متن پیام به شرح زیر است:

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

خبر ارتحال ملکوتی مرجع عالی‌قدر جهان تشیع، عالم زاهد و وارسته، شیخ الفقهاء حضرت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی موجب تأسف و تأثر فراوان این‌جانب شد.

این عالم ربانی و فقیه صمدانی سال‌های جوانی خود را به تلمذ در محضر فحولی همچون حضرت آیت‌الله العظمی بروجردی، آیت‌الله سیدجمال‌الدین گلپایگانی و دیگر علمای برجسته در حوزه‌های علمیه قم المقدسه و نجف اشرف گذراند و خود به یکی از ستون‌های محکم حوزهٔ علمیه تبدیل شد. 

این روحانی جلیل القدر با عنایت به ضرورت اهمیت گسترش حوزه‌های فقهی و اندیشه‌های دینی با راه‌اندازی مراکز و موسسات از جمله مرکز تحقیقات اسلامی دارالزهرا(س) در زمینه دین پژوهی و تربیت طلاب و علاقمندان به دروس دینی و حوزوی تلاش فراوانی در مسیر حراست از حریم اسلام و شعائر اهل بیت علیهم‌السلام در طول سال‌های گذشته داشتند، که حاصل آن تربیت روحانیون و چهره  برجسته در این عرصه بود.

ایشان در سراسر حیات پربرکت خویش بعنوان یکی از پرکارترین نویسندگان و اندیشمندان شیعی با انتشار بیش از ۸۰ عنوان کتاب به زبان‌های مختلف دنیا از جمله منتخب‌الاثر فی الامام الثانی عشر، بیان الاصول، فروغ زیارت، امامت و مهدویت و دیگر آثار، نقش موثری در توسعه و تحقیق در زمینه‌های مختلف علوم اسلامی و فقهی داشتند.

همچنین آن فقیه روشن‌ضمیر در بیان صریح مسائل مختلف کشور اعم از سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در همه ادوار و دولت‌های مختلف اهتمام داشتند و پیش و پس از انقلاب اسلامی همواره یار و یاور وفادار حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانهٔ انقلاب بودند و با قبول مسئولیت‌هایی خطیر عمر خود را در مسیر خدمت به مردم گذراندند. آن وجود مبارک، با جمع علم و عمل، هم منشأ نشر معارف حقهٔ اهل‌بیت (ع) شد و هم در صحنه و میدان گره از کار مردم گشود.
 
ضایعهٔ مؤلمۀ فقدان ایشان در جامعهٔ اسلامی را محضر صاحب‌العصر و الزمان حضرت بقیةالله الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (حفظه‌الله)، مراجع عالی‌قدر جهان اسلام، حوزه‌های علمیه، بیت معزز و مکرم و دوست‌داران و شاگردان ایشان تسلیت عرض می‌کنم، و برای روح پرفتوح آن عالم فرزانه از درگاه باری‌تعالی حشر با اولیا و انبیا و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل را مسئلت می‌کنم.

محمدباقر قالیباف
رئیس مجلس شورای اسلامی»

 

کولیوند: لطف ایشان باعث دلگرمی مسئولان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بود

پیرحسین کولیوند رییس جمعیت هلال احمر نوشت: عروج ملکوتی ستاره تابناک و شخصیت دانشمند عالم اسلام حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، موجی از اندوه و غم را در دل‌های مؤمنین افکنده است. ایشان همواره در دیدار مسئولان جمعیت هلال‌احمر، با تسلط به مباحث بشردوستانه و با کلام محبت‌آمیز، حق مطلب را در خصوص خدمات این جمعیت بیان می‌فرمودند. لطف ایشان باعث دلگرمی مسئولان، امدادگران و داوطلبان جمعیت هلال‌احمر بود و این فروتنی تا بدان جا بود که در دیداری فرمودند «کاش من هم می‌توانستم جای شما باشم و به آسیب دیدگان خدمت کنم».

 

وزیر بهداشت: در مسیر تبیین و تبلیغ ارزش‌های دین مبین اسلام، پرچمدار مرجعیت در حوزه علمیه قم بود

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تسلیت درگذشت فقیه برجسته و مرجع عظیم‌الشان جهان اسلام آیت الله العظمی صافی گلپایگانی نوشت: این فقیه و مرجع عالیقدر که از مبارزان بنام و همراهان امام راحل در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و یار دیرین رهبر معظم انقلاب به شمار می‌رفت، با تالیف و ترویج آثار متعدد علوم اسلامی در مسیر تبیین و تبلیغ ارزش‌های دین مبین اسلام، پرچمدار مرجعیت در حوزه علمیه قم بود.

 

آیت الله جنتی: رحلت آیت‌الله صافی‌گلپایگانی برای اسلام و انقلاب یک خسران است

در پی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (ره)، رئیس مجلس خبرگان رهبری با صدور پیامی این ضایعه را تسلیت گفت. متن پیام آیت الله جنتی بدین شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ

ضایعه ارتحال مرجع بزرگوار عالم تشیع، شیخ المراجع حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی (قدس سره) که ضایعه ای بزرگ برای شیعیان و حوزه های علمیه است، موجب تألم و تأثر فراوان گردید.

بدون تردید رحلت این فقیه وارسته که همواره در راستای تقویت مبانی اسلام و تبیین جایگاه اهل بیت علیهم السلام و عظمت شیعیان جهان و نیز حفظ مبانی انقلاب اسلامی کوشید ثلمه ای سنگین و بزرگ بر پیکر عالم تشیع، مرجعیت شیعه و انقلاب اسلامی ایران وارد ساخت.

این مرجع عالیقدر علاوه بر تألیف آثار گرانسنگ به ویژه در راستای ترویج مهدویت و تربیت شاگردان مکتب امام صادق علیه السلام، عضویت در خبرگان قانون اساسی و دبیری شورای نگهبان را نیز در کارنامه درخشان خود دارد و در زمره مراجع انقلابی و دغدغه مند و حامی نظام اسلامی به شمار می رفت و رحلت ایشان از این جهت نیز برای اسلام و انقلاب اسلامی یک خسران و ضایعه محسوب می شود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به محضر مقدس حضرت بقیة الله الأعظم ( ارواحنا فداه ) مراجع عظام تقلید، به ویژه رهبر معظم انقلاب اسلامی، حوزه های علمیه، همهٔ علاقمندان و مقلدان ایشان، عموم شیعیان جهان  و بیت شریف و معزز این مرجع عالی مقام، تسلیت عرض می کنم و علو درجات و حشر با اهل بیت علیهم السلام را برای این دلباخته حضرت حجت(عج) مسئلت دارم.

 

وزیر جهاد کشاورزی: عمر شریف خود را با همراهی امام راحل و رهبرانقلاب در اعتلای اسلام ناب محمدی سپری کرد

سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با تسلیت ارتحال آیت‌الله صافی گلپایگانی به امام عصر عجل‌الله تعالی فرجه الشریف و همچنین به رهبر معظم انقلاب، مراجع عظام تقلید، حوزه‌های علمیه و شاگردان ارجمند به ویژه بیت معظم آن مرحوم و مردم شریف ایران اسلامی، نوشت: ارتحال جانسوز حضرت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی (ره) ضایعه بزرگ و ثلمه‌ای جبران‌ناپذیر برای عرصه علم و اندیشه است که موجب تأسف و تألم فراوان شد. آن فقیه عالیقدر از فضیلت‌های اخلاقی والا و بیشماری برخوردار بود و عمر شریف خود را با همراهی امام راحل و رهبرانقلاب در اعتلای اسلام ناب محمدی سپری کرد.

 

معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رییس جمهوری: جهد مخلصانه آیت الله صافی گلپایگانی بنیان ارزشمندی را در عرصه فقاهت و اجتهاد گذاشت

عزیزاله فضلی، معاون ارتباطات و پیگیری اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی رییس جمهوری، رحلت عالم ربانی و فقیه والامقام، شیخ‌المراجع حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را ضایعه‌ای سنگین برای جهان تشیع و دوستداران و علاقه‌مندان مرجعیت و دیانت دانست و در پیامی نوشت: ایشان سالیان متمادی در پرورش طلاب مکتب جعفری کوشید و جهد مخلصانه آن استاد اعظم در اعتلای حوزه علمیه و گسترش معارف دینی، بنیان ارزشمندی را در عرصه فقاهت و اجتهاد پایه‌ریزی کرد.

فضلی، اعتدال در گفتار و کردار و صدق و خلوص در عمل و رفتار از برجسته‌ترین خصایل آیت الله العظمی صافی گلپایگانی برشمرد و گفت: شخصیت علمی و معنوی آن مرجع عالی‌مقام در کنار فعالیت‌های ارزشمند سیاسی و اجتماعی اعم از حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی و پذیرش مسئولیت دبیری شورای نگهبان در سالیان آغازین استقرار این نهاد، از ایشان چهره‌ای تاثیرگذار و مقبول همگان ساخته بود.

 

جبهه پایداری: حضور این عالم پارسا در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، مردمی راهنمای جویندگان مسیر سعادت بود

جبهه پایداری انقلاب اسلامی با ابراز تاسف و تالم از ارتحال مدافع غیور حریم اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام، و زبان گویای دفاع از حق واحکام الهی حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی، قدس سره الشریف، و اعلی الله مقامه، اعلام کرد: حضور این عالم پارسا در عرصه‌های اجتماعی، سیاسی، مردمی و نقش آفرینی در صحنه‌های انقلاب اسلامی و همراهی با امامین انقلاب اسلامی درس آموز و الهام بخش و سخنان نغز و دلنشین ایشان در مسند خطبه و خطابه و وعظ و ارشاد راهنمای جویندگان مسیر سعادت بود.

 

آیت الله رییسی: آثار ماندگار و سلوک معنوی آیت‌الله صافی گلپایگانی همواره الهام‌بخش حوزه‌های علمیه خواهد بود

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در پیام تسلیتی به‌ مناسبت درگذشت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، این ضایعه بزرگ را محضر مقدس حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و عموم مقلدان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت گفته و از پیشگاه خداوند متعال برای روح مطهر آن عالم وارسته، علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسألت کرده است.

متن پیام تسلیت رییس‌جمهور به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ

ارتحال مرجع عالیقدر شیعیان، حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی (طاب ثراه)، موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

این عالم ربانی که از شاگردان مبرز آیات عظام بروجردی، حجت و گلپایگانی بوده و پس از انقلاب اسلامی عضو مجلس خبرگان اول و مدتی مسئولیت خطیر دبیری شورای نگهبان را بر عهده داشت، با بینش عمیق دینی، زهد و ساده‌زیستی و قلبی سرشار از عشق به اسلام و اهل بیت(ع)، به‌ویژه حضرت ولی‌عصر (عج) عمر گرانمایه خود را وقف مجاهدت در مسیر گسترش معارف اسلامی و نظام اسلامی کرد.

این مرجع والامقام همزمان با تلاش در پاسداری از ارزش‌های دینی و تألیف آثار ارزشمند فراوان و تربیت شاگردان، در سنگر مبارزات انقلابی نیز حضوری فعال داشت. به یقین آثار ماندگار و سلوک معنوی ایشان همواره الهام‌بخش و چراغی فراروی طلاب و فضلاء و حوزه‌های علمیه خواهد بود.

اینجانب، این ضایعه بزرگ را محضر مقدس حضرت بقیه‌الله‌الاعظم (عج)، مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، حوزه‌های علمیه، بیت شریف و عموم مقلدان و شاگردان و دوستداران ایشان تسلیت عرض نموده و از پیشگاه خداوند متعال برای روح مطهر آن عالم وارسته، علوّ درجات و همجواری با ائمه اطهار(ع) مسألت دارم.

سید ابراهیم رئیسی
رئیس جمهوری اسلامی ایران

 

سردار سلامی: آثار آیت‌الله صافی گلپایگانی راهنمای حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت است

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه ضمن تسلیت ارتحال مرجع عالیقدر جهان اسلام آیت الله العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی نوشت: این عالم برجسته و مخلص با حضور پیوسته در نهضت اسلامی و همراهی و حمایت پیوسته و بی‌دریغ از امامین انقلاب اسلامی به ویژه در آوردگاه‌های حساس و راهبردی انقلاب و نظام و نیز تلاش‌های جامع و درخشان علمی و فقهی که  در آثار و تالیفات فاخر و ماندگار وی پدیدار و راهنمای حوزه‌های علمیه و جامعه روحانیت است، در زمره استوانه‌های استوار دفاع از رسالت فقه و فقاهت و پاسداری از فرهنگ و معارف قرآن و عترت و پیش برندگی آرمان‌های دینی و انقلابی کشور همواره خواهد درخشید.

 

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در پیام تسلیتی عنوان کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون

ارتحال فقیه مجاهد و مرجع عالیقدر  آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی‌ گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تأسف و تأثر اینجانب گردید.
این فقیه، اسلام شناس و اندیشمند بزرگ معاصر  در محضر عالمان برجسته ای همچون  آیات عظام سید محمّدتقی خوانساری، سید محمد حجّت، سید صدر الدین صدر و سید محمد حسین بروجردی رحمت الله علیهم اجمعین کسب معارف کرد.
ایشان عمر با برکت خویش را در راه خدمت به اسلام و نشر معارف اهل بیت علیهم السلام و دفاع از مکتب سامی تشیع سپری نموده و آثاری  سودمند در فقه و اصول و کلام و عقاید از خود بجای گذارد و بی گمان فقدان وی  ضایعه ای بزرگ برای حوزه های علمیه بشمار می رود.

معظم له از ابتدای تشکیل نظام مقدس جمهوری اسلامی با حضور در ارکان تصمیم گیری و در همراهی با امام راحل قدس الله نفسه الزکیة، نهال نوپای انقلاب اسلامی را آبیاری کرد.

اینجانب این ضایعه مولمه را به محضر حضرت بقیه الله الاعظم(عج) ، مقام معظم رهبری مدظله العالی، مراجع عظام ،حوزه های علمیه، ارادتمندان و شاگردان و خصوصاً بیت مکرم تسلیت گفته و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و برای بازماندگان صبر جمیل و اجر جزیل مسئلت می نمایم.

 

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز به مناسبت ارتحال عالم جلیل القدر و مرجع معظم تقلید، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی پیامی به شرح زیر صادر کرد:

«بسم الله الرحمن الرحیم

إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

خبر ارتحال عالم جلیل القدر و مرجع  معظم تقلید، استاد مهذب اخلاق حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، رضوان الله علیه، موجب تألم عمیق اینجانب گردید.

کارنامه درخشان آن مرجع نستوه مشحون از تلاش غیورانه در دفاع از حریم دین مبین اسلام و مکتب نورانی اهل بیت عصمت و طهارت، علیهم السلام و زبان فصیح و گویای دفاع از حق و احکام نورانی الهی و خیرخواهی برای کیان اسلام و تشیّع و دلسوزی برای نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی بود.

اینجانب این ضایعه جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش، حضرت بقیت الله الاعظم، عجل الله تعالی فرجه الشریف، مقام معظم رهبری و مراجع و علمای عظام دامت برکاتهم و حوزه های علمیه و مردم شریف و مومن و دوستداران مرجعیت در ایران اسلامی و همه نقاط جهان تسلیت و تعزیت عرض می نمایم. 

از درگاه حضرت حق برای روح ملکوتی آن مرجع جلیل الشان علو درجات و همجواری با پیامبران و ائمه اطهار و شهداء و برای بیت مکرم و فرزندان معزز ایشان و کلیه علاقمندان و مقلدان و مریدان ایشان صبر و شکیبایی و عزت و سلامتی مسئلت می نمایم. 

حسین امیرعبداللهیان»

 

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور با صدور پیامی رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

انا لله و انا الیه راجعون

روح بلند مرجع عالیقدر آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در جوار حق آرام گرفت و دل های بسیاری را در ایران اسلامی و جهان تشیع پریشان ساخت.

اینجانب رحلت این عالم ربانی را به مقام معظم رهبری، بیت و خانواده محترم، مراجع عظام و حوزه های علمیه و تمامی ملت ایران و علاقه مندان وشاگردان آن فقیه وارسته تسلیت عرض می کنم.

بدون تردید فقدان آن عالم ربانی که در میدان های گوناگون مبارزات پیش از انقلاب حضور داشتند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در جایگاه عضویت در شورای نگهبان و دیگر مسئولیت ها، خدمات مهمی به نظام اسلامی ارائه کردند، ضایعه ای تاسف بار برای کشورمان است.

از درگاه خداوند متعال برای آن مرجع عظیم الشان، طلب رحمت و برای خانواده ایشان آرزوی صبر و آرامش دارم.

محمد مخبر
معاون اول رییس جمهور»

 

علی صالحی دادستان تهران نیز ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

یا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ارْجِعِی إِلی رَبِّکِ راضِیَةً مَرْضِیَّةً فَادْخُلِی فِی عِبادِی وَ ادْخُلِی جَنَّتِی

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان اسلام و عالم ربانی، یار دیرین امام خمینی«ره» و مقام معظم رهبری «مدظله العالی»؛ حضرت آیت‌اللّه العظمی صافی گلپایگانی «قدس اللّه نفسه الزکیة»، مصیبت جانکاه و غم بزرگی است که موجب تأثر و اندوه فراوان گردید.

آن فقیه وارسته، چهره تابناکی بودند که خدمات ارزنده ایشان به اسلام و انقلاب و مردم شریف ایران طی سالیان متمادی در مسئولیت های مختلف حوزوی، علمی، فرهنگی و تقنینی، همواره ماندگار و فراموش ناشدنی است.

پارسایی و تقوا به همراه فقاهت و اجتهاد در اصول و فلسفه و مطالعات عمیق در حوزه علوم انسانی در کنار فضیلت های والای اخلاقی و فروتنی و اخلاص از ایشان شخصیتی جامع و اثر گذار در جهت اعتلای اسلام و انقلاب و ترویج معارف اهل بیت «علیهم السلام» می ساخت و بی تردید بصیرت اجتماعی ایشان برای همگان به ویژه ارادتمندان آن فقیه مجاهد، درس آموز و الهام بخش خواهد بود.

اینجانب؛ این ضایعه مولمه را به محضر مقدس حضرت ولی عصر «اروحنا له الفداء»، رهبر معظم انقلاب اسلامی «مد ظله العالی»، ریاست معزز قوه قضائیه «دامت برکاته»، مراجع عظام تقلید «ادام‌اللّه‌عزهم» ، روحانیت عظیم الشأن، حوزه‌های علمیه ، شاگردان و علاقمندان و به ویژه بیت مکرم و فرزندان محترم ایشان ؛ تسلیت و تعزیت عرض می نمایم و از درگاه خداوند متعال برای آن مرحوم؛ علو درجات و همجواری با نبی اکرم «صلی اللّه علیه و آله و سلم» و ائمه اطهار «علیهم السلام» و برای عموم بازماندگان؛ صبر جمیل و اجر جزیل مسألت دارم.

والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته

علی صالحی
دادستان عمومی و انقلاب تهران»

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حکمتعلی مظفری، رئیس دیوان عدالت اداری نیز با صدور پیامی درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

بسم الله الرحمن الرحیم
«انا لله و انا الیه راجعون»
ارتحال فیقه عالیقدر، عالم مجاهد و نستوه و مبارز خستگی ناپذیر، یار دیرین امام ورهبری ، حضرت آیت الله حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی مرجع فقید تقلید، اولین دبیر شورای نگهبان به حکم امام خمینی ( ره )  و عضو مجلس خبرگان رهبری را محضر شریف حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا فداه، مراجع عظام تقلید به ویژه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای دامت برکاتهم، حوزه های علمیه و شاگردان ایشان، و عموم ملت شریف ایران و بیت مکّرم و محترم آن مرحوم تسلیت و تعزیت عرض نموده و از خداوند متعال برای ایشان رحمت و غفران الهی را مسئلت مینمایم.
{سَلام علیهِ یوم وُلِد ویومَ ماتَ ویومَ یُبعَثُ حیّاً}

 

احمد اصانلو معاون وزیر دادگستری و رئیس سازمان تعزیرات حکومتی نیز در پیامی به شرح زیر درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

«بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم‌

انا لله‌ و انا الیه‌ راجعون‌

عروج ملکوتی ستاره تابناک و شخصیت دانشمند عالم اسلام حضرت آیت‌الله‌العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی، موجی از اندوه و غم را در دل‌های مؤمنین افکنده است. اینجانب این ضایعه را محضر حضرت بقیّة الله امام عصر ارواحنا له الفداء، رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای مدظله العالی، حوزه‌های علمیه، شاگردان و نیز مردم شریف ایران اسلامی و بیت شریف ایشان و همه ارادتمندان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال برای روح آن مرحوم، علو درجات و حشر با ائمه اطهار علیهم‌السلام را مسئلت دارم. روح پرفتوحشان ان شاء الله همجوار ائمه معصومین و در رضوان الهی غرق آرامش خواهد بود».

 

حجت الاسلام مصدق معاون اول قوه قضاییه نیز در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

«بسم الله الرحمن الرحیم
إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

رحلت فقیه عالیقدر و مرجع والامقام حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رضوان الله تعالی علیه، موجب تأثر و تأسف گردید.
این شخصیت بزرگوار سالیان متمادی در حوزه های علمیه نجف اشرف و قم به تحصیل و تدریس و تالیف کتاب های ارزنده فقهی و نشر معارف نورانی اهل بیت علیهم السلام اهتمام داشت.

ایشان عالمی متواضع و دارای مکارم و فضائل اخلاقی و فقیهی وارسته بودند که به دور از هیاهوی ظاهری دنیا در اعتلای کلمه الله و تحکیم مبانی ولایت فقیه و نظام مقدس جهموری اسلامی سعی فراوانی نمود.

اینجانب این ضایعه مؤلمه را به پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) و مقام معظم رهبری‏(مدظله العالی) و حوزه های علمیه و بیت رفیع و فرزندان فاضل و محترم و مکرم آن فقید سعید، تسلیت عرض می‏کنم و علوّ درجات آن عالم ربّانی و حشر با ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین را از خداوند متعال مسألت دارم.

محمد مصدق
معاون اول قوه قضائیه»

 

سرلشکر پاسدارمحمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ.

ارتحال ملکوتی مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی لطف الله صافی گلپایگانی از همراهان مصمم حضرت امام (ره ) و نهضت اسلامی موجب تاثر و تالم فراوان شد.

 این فقیه وارسته و مجاهد نستوه  در زمره فقهای برجسته تاریخ معاصر در عرصه‌های ترویج فرهنگ و معارف دینی و فقه اسلامی درخشید و آثار و تالیفات ارزشمند ، پرشمار و ماندگار وی همواره گرمابخش مسیرحرکت حوزه‌های علمیه و طلاب و روحانیون متعهد و اصیل خواهد بود.

این ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر را به پیشگاه مقدس حضرت بقیه الله الاعظم ( ارواحنا فداه)  ، مقام معظم رهبری ( مدظله العالی ) ، حوزه های علمیه و بیت شریف آن فقید سعید و مقلدان ارجمند ایشان در اقصی نقاط جهان تسلیت و تعزیت عرض نموده و از درگاه حضرت احدیت  برای ایشان علو درجات و همنشینی با پیامبر اعظم ( ص) و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام و برای خانواده مکرم  و یادگاران گرانقدر او صبر جمیل و اجر جزیل طلب می کنم.

 

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در پیامی ارتحال آیت الله العظمی صافی گلپایگانی را تسلیت گفت.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

 ارتحال فقیه مجاهد مرجع عالیقدر شیعیان جهان حضرت آیت اللّه العظمی شیخ لطف الله صافی گلپایگانی  موجب تأثر و تأسف عمیق اینجانب گردید.

آن عالم بزرگوار سراسر عمر با برکت خود را در خدمت به اسلام ناب و  پیشبرد نهضت اسلامی  و بالندگی حوزه‌های علمیه و ترویج معارف قران و فرهنگ اهلبیت علیهم السلام سپری نمود.

مجاهدت های این فقیه برجسته و مرجع بصیر  در همراهی با امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مد ظله العالی ) طی دوران انقلاب از آغاز تا به امروز ، در قامت مشاوری امین ، شجاع و مورد وثوق  و نقش آفرینی های سترگ در مجلس خبرگان رهبری و دبیری شورای نگهبان و نیز تلاش های راهگشا و ماندگار در عرصه فقه و فقاهت و راهبری حوزه های علمیه به روشنی جایگاه علمی و حوزوی و منزلت برجسته انقلابی و اجتماعی ایشان را متذکر و راهگشای روحانیون معظم از حجره تا سنگرهای خطیر مسئولیت‌ پذیری های آنان در عرصه های مورد نیاز اسلام ، انقلاب و میهن اسلامی قرار داده است .
اینجانب فقدان این عالم خستگی ناپذیر ، پرسابقه و با اخلاص که ثلمه ای یزرگ برای جامعه علمی و دینی کشور به شمار می رود را به محضرمبارک حضرت بقیة الله الاعظم ،(عجل اللّه تعالی فرجه الشریف)  ، رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی (مد ظله العالی ) حوزهای علمیه و عموم ملت شریف ایران بویژه بیت شریف ،  بازماندگان و عموم علاقمندان و محبان ایشان  تسلیت و تعزیت عرض نموده و از  درگاه خداوند متعال علومقام آن فقید سعید و صبر و شکیبایی خاندان مکرم و عموم مصیبت دیدگان ارجمند را مسئلت می نمایم.

 

کد خبر 1143554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha