آیت‌الله جلالی خمینی شعب جامعه روحانیت مبارز را در مساجد تهران تاسیس کرد

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدی گفت: آیت‌الله جلالی خمینی تلاش بسیار کرد تا شعب جامعه روحانیت مبارز را در تمام مساجد کشور راه‌اندازی کند و این کار به همت ایشان در همان دهه ۶۰ در برخی از مساجد شهر تهران اتفاق افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین «سید هاشم حمیدی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه مرحوم آیت الله حیدرعلی جلالی خمینی به تعبیر مقام معظم رهبری از روحانیون بسیار فعال و پرتلاش از نزدیک ترین یاران به امام خمینی (ره) بود، اظهار کرد: اکنون که حدود یک سال از درگذشت آن روحانی خدوم و مجاهد می گذرد، خلاء ایشان در تهران به ویژه حوزه علمیه شرق تهران کاملا محسوس است.

 

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در ادامه با بیان اینکه مرحوم جلالی خمینی جزء بنیانگذاران تاسیس جامعه روحانیت مبارز بود، گفت: قبل از اینکه این نهاد حوزوی کار رسمی خود را در دهه 50 و با عضویت شخصیت هایی همچون مقام معظم رهبری، شهید دکتر محمدحسین بهشتی و شهید آیت الله مرتضی مطهری آغاز کند، جلساتی با عنوان جامعه روحانیت مبارز در برخی از مساجد و منازل برخی از علمای تهران برگزار می شد.

 

وی ادامه داد: بنده که حدود 60 سال است در شرق تهران فعالیت دارم در آن دوره همراه با مرحوم جلالی خمینی و مرحوم محی الدین انواری جلسات روحانیت مبارز را در برخی از مساجد شهر تهران و گاهی در منازل خود برگزار می کردیم.

 

وی اضافه کرد: آیت الله جلالی خمینی تلاش بسیاری داشت تا شعب جامعه روحانیت مبارز را در تمام مساجد کشور راه اندازی کند که این کار به همت ایشان در همان دهه 60 در برخی از مساجد شهر تهران اتفاق افتاد.

 

حمیدی گفت: الحمدالله امروز جامعه روحانیت مبارز که به عنوان جامعه روحانیت مبارز ایران معروف و شعب آن در سراسر کشور تاسیس شده است، زمانی به صورت کاملا محدود و در برخی از مساجد و حوزه های علمیه و منازل برخی از علما تشکیل می شد که به خاطر دارم گاهی اوقات در مسجد احمدیه نارمک تهران این جلسات به صورت مخفیانه و با مدیریت مرحوم جلالی خمینی برگزار می شد.

 

وی خاطرنشان کرد: مرحوم جلالی خمینی که سوابق درخشان و پرباری در دوران قبل از انقلاب و پس از انقلاب دارند و هم مورد اعتماد امام خمینی و هم مقام معظم رهبری بودند، همواره مسجد را به عنوان کانون مبارزه حفظ کرد؛ همین موضوع باعث شد ایشان مسجد کوچک احمدیه نارمک را به مرور زمان به یک مجموعه بسیار بزرگ مذهبی، علمی و فرهنگی تبدیل کند که اکنون دارای حوزه علمیه، حسینیه، کتابخانه و چند واحد تجاری و فرهنگی نیز است.

 

یادآور می شود، حجت الاسلام والمسلمین حیدرعلی جلالی خمینی که یکی از نزدیک ترین یاران امام خمینی (ره) و نماینده رهبر کبیر انقلاب در امور حج و همچنین امام جمعه شهر خمین و از بنیانگذاران جامعه روحانیت مبارز است، 15 بهمن ماه 1399 بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

کد خبر 1143702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha