شاهد توجه روزافزون به مستند نگاری بودیم/ کیفیت رمانها مطلوب نیست

بصیری با بیان اینکه در سال‌های اخیر میزان توجه به داستان‌کوتاه افزایش یافته است، گفت:تعجیل و کم‌دقتی در نوشتن و چاپ اکثرداستان‌های بلند و رمان‌ها دیده می‌شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اعضای هیئات علمی و داوران این جایزه و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و شاعران در تالار وحدت برگزار شد. برگزیدگان چهار بخش اصلی «رمان و داستان بلند»، «داستان کوتاه»، «مستندنگاری و نقد ادبی»، «بهترین ویراستاران» و برگزیدگان بخش «نگاه دیگر» به عنوان بخش ویژه  معرفی و تقدیر شدند.

 

«مریم بصیری» در این مراسم گفت: جایزه های ادبی چه دولتی و چه خصوصی جایگاه خاص خود را دارند. مزیت جایزه جلال آل احمد این است که همه طیف و همه قشر و نویسنده می تواند آثار خود را ارسال کند و موضع خاصی ندارد. افخار این را داشتک که در کنار اعضای هیئات علمی و داوران ،کمک کنم این دوره از جشنواره به  روز آخر برسد.

 

دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال با بیان اینکه در بخش مستندنگاری شاهد توجه روزافزون به این قالب بودیم، عنوان کرد: به طوری که در سال 1399 بخش مستند نگاری با 361 کتاب ، پس از رمان دومین بخش از نظر آثار رسیده بود. در حالیکه در سال قیل رتبه سوم را داشت. شایسته است که به گسترش کمی و کیفی بخش مستند نگاری توجه شود.

 

وی اظهار داشت: در بخش نقد ادبی مانند دوره قبل با کاهش چشمگیر مواجه بودیم ایم مساله لزوم توجه دانشگاه ها، پژوهشگاه‌ها، رسانه‌های تخصصی ادبیات و مراجع رسمی ادبیات را به ما گوشزد می‌کند.


 
دبیر علمی چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال  با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر میزان توجه به داستان‌کوتاه افزایش یافته است، افزود: بخش داستان کوتاه در سال 99  نسبت به میانگین یک دهه گذشته با 260 اثراز نظر کمی و کیفی، افت محسوس داشته است. به نظر می‌رسد ناشران تمایل چندانی به انتشار مجموعه داستان کوتاه ندارند. این مساله باید به طور دقیق ریشه ‌یابی شود.



وی رمان  رامهمترین محصول ادبیات خلاق دانست و تصریح کرد: در بخش رمان با وجود حجم بالای آثار تولیدی در این حوزه یعنی 909 اثر در یک سال، کیفیت مطلوبی در رمان‌های منتشر شده، نمایان نبود. تعجیل و کم‌دقتی در نوشتن و چاپ اکثرداستان‌های بلند و رمان‌ها دیده می‌شود . ناشران، باید سختگیری بیشتری در  انتخاب و ویرایش آثار داشته باشند.

 

گفتنی است، مرتضی سرهنگی ، ابراهیم حسن‌بیگی،  مریم برادارن ،جواد کاموربخشایش ،مریم بصیری، کامران پارسی‌نژاد، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، محمدرضا شرفی‌خبوشان و محمود جوانبخت اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره این رویداد ادبی بودند و مریم بصیری دبیری علمی این جایزه را بر عهده داشت.داوری بخش داستان بلند و رمان را قاسم‌علی فراست، اکبر صحرایی و منصور علیمرادی بر عهده داشتند.آثار بخش مجموعه داستان کوتاه را خسرو باباخانی، یوسف قوجق و هادی خورشاهیان داوری کردند. ابراهیم زاهدی‌مطلق، داود امیریان و مهدی قزلی عهده دار داوری آثار بخش مستندنگاری بودند. محمدرضا سنگری، ابوالفضل حری و علی کاشفی خوانساری آثار بخش نقد ادبی را مورد داوری کردند.

کد خبر 1143892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha