جلال آل احمد در تحولات اجتماعی و فرهنگی  نقش مهمی داشت

اسماعیلی گفت: ما اسم جلال را بر مهمترین جایزه ادبی کشور گذاشتیم که نگاه غرب زده را تقبیح کنیم و اندیشه او را زنده نگه داریم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اعضای هیئات علمی و داوران این جایزه و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و شاعران در تالار وحدت برگزار شد. برگزیدگان چهار بخش اصلی «رمان و داستان بلند»، «داستان کوتاه»، «مستندنگاری و نقد ادبی»، «بهترین ویراستاران» و برگزیدگان بخش «نگاه دیگر» به عنوان بخش ویژه  معرفی و تقدیر شدند.

 

محمد مهدی اسماعیلی در این مراسم ضمن تسلیت درگذشت آیت الله صافی گلپایگانی و گرامیداشت دهه فجر، گفت: در دولت جدید اهتمام ویژه به کتاب می شود.تمام تلاش ما این است که فضای رشد و تعالی را در این دوره فراهم کنیم. در حوزه فرهنگ از نشاط و شادابی مطلوب جامعه فاصله داریم که این مساله دلایل زیادی دارد ممکن است به واسطه تحولات تکنولوژی یا تغییر فضای اجتماعی  باشد و بخشی به تصمیم گیری ها برمی گردد. بخشی که بر عهده ماست را به سوی تعالی سوق خواهیم داد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از دست اندرکاران  جایزه جلال درخواست کرد که پایان این جشنواره را آغاز کار بزرگ دیگری بدانند و افزود: این کار نیاز به فضای فکری و حمایتی جدید دارد. معاونت فرهنگی در دوره ای که کارهایی در حوزه کتاب انجام می شود باید کارهای جدی تری در پیش بگیرد تا در دوره های آینده وقتی بیانیه هیات داوران خوانده می شود، رشد و پویایی آن گویا باشد. برای این کار باید زمینه هایی فراهم شود که منجر به رشد شود. 

 

وی با بیان اینکه  نیازمند آموزش در بخش های مختلف هستیم، عنوان کرد: در کنار کارهای رسمی باید یک فضای رشد فراهم شود. مساله مهم این است که مبتنی بر این آسیب شناسی های جوایز و رویدادهای فرهنگی، روند آموزشی نیز داشته باشیم. اهتمام دولت این است که فضای گسترده تری برای فعالیت فرهنگی فراهم شود. بر این اساس ۴۰ هزار نیروی داوطلب کار فرهنگی که بیشتر در مناطق دورافتاده  در 11 استان و 72 شهر هستند برای کارهای فرهنگی فعالیت می کنند. موضوعات فرهنگی نباید فقط به صحبت ختم شود بلکه باید منجر به دستاورد شود.

 

اسماعیلی با بیان اینکه جلال آل احمد از نویسندگان بزرگ ماست که در تحولات اجتماعی و فرهنگی نقش مهم و پررنگی داشت، گفت: در این جایزه باید نگاه به خود جلال، زندگی و سلوک و اندیشه او صورت بگیرد. ما اسم او را بر مهمترین جایزه ادبی کشور گذاشتیم که نگاه غرب زدگی را تقبیح کنیم و اندیشه او را زنده نگه داریم.جلال آل احمد با مسیر انقلاب، بازگشت به خویش و مقابله با استعمار و استثمار همراه بود و امیدواریم این جایزه  رهرو اندیشه او باشد.

 

گفتنی است، مرتضی سرهنگی ، ابراهیم حسن‌بیگی،  مریم برادارن ،جواد کاموربخشایش ،مریم بصیری، کامران پارسی‌نژاد، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، محمدرضا شرفی‌خبوشان و محمود جوانبخت اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره این رویداد ادبی بودند و مریم بصیری دبیری علمی این جایزه را بر عهده داشت.داوری بخش داستان بلند و رمان را قاسم‌علی فراست، اکبر صحرایی و منصور علیمرادی بر عهده داشتند.آثار بخش مجموعه داستان کوتاه را خسرو باباخانی، یوسف قوجق و هادی خورشاهیان داوری کردند. ابراهیم زاهدی‌مطلق، داود امیریان و مهدی قزلی عهده دار داوری آثار بخش مستندنگاری بودند. محمدرضا سنگری، ابوالفضل حری و علی کاشفی خوانساری آثار بخش نقد ادبی را مورد داوری کردند.

کد خبر 1143897

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha