۱۰ درصد آثار ادبی سال ۹۹  خوب بودند/ اجرای طرح پژوهشی« پدید» در موسسه خانه کتاب

رمضانی یکی از اتفاقات این دوره از جایزه جلال را بازدید وزیر فرهنگ برای اولین بار از دبیرخانه این جایزه دانست و گفت:دومین اتفاق این دوره از جایزه جلال، افزایش مبلغ جوایز بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی رمضانی مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، اعضای هیئات علمی و داوران این جایزه و جمعی از نویسندگان، پژوهشگران و شاعران در تالار وحدت برگزار شد. برگزیدگان چهار بخش اصلی «رمان و داستان بلند»، «داستان کوتاه»، «مستندنگاری و نقد ادبی»، «بهترین ویراستاران» و برگزیدگان بخش «نگاه دیگر» به عنوان بخش ویژه  معرفی و تقدیر شدند.

 

«علی رمضانی» در این مراسم گفت: جایزه ادبی جلال که از سال 1387 توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفت از رویش‌های این انقلاب  بود. این جایزه با هدف ارتقای زبان و ادبیات ملی و اسلامی و تقدیر از پدیدآورندگان پیشرو در چهار بخش شامل «داستان بلند و رمان»، «داستان کوتاه»، «مستندنگاری» و «نقد ادبی» هر سال برگزیدگان خود را انتخاب می‌کند.


 
مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران
عنوان کرد: دردوره‌های اخیر یک بخش جنبی و ویژه نیز به این جایزه افزوده شده است.بخش جنبی این دوره بخش ویرایش بود. ویرایش چشم سوم و ضلع سوم در کنار خواننده و نویسنده است و از مسائلی است که باید از این پس مورد توجه تمام جوایز ادبی باشد.


 
وی یکی از اتفاقات این دوره از جایزه جلال را  بازدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار از دبیرخانه این جایزه ذکر کرد و افزود: قبل از این وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها از دبیرخانه‌های جوایز هنری بازدید می‌کردند. دومین اتفاق این دوره از جایزه جلال که به پیشنهاد آقای احمد وند بود، افزایش مبلغ جوایز بود.از 150 میلیون به 250 میلیون در بخش برگزیدگان و از 30 به 50 میلیون در بخش شایستگان تقدیر  افزایش مبلغ داشتیم.

 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران با اشاره به اجرای طرح پژوهشی پدید در حوزه ادبیات داستانی در خانه کتاب و ادبیات ایران بیان کرد:در این طرح 13 نویسنده و منتقد 400 اثر سال گذشته را که شمارگان بالای 500 نسخه داشتند، شامل 102 داستان کوتاه و 298 رمان براساس شاخص‌هایی چون سن و جنس نویسنده،ژانر اثر، مکان داستان، کیفیت چاپ، میزان خشونت و نحوه اتمام داستان بررسی کردند. مطابق تحقیقات این بررسی، میزان خشونت در داستان‌ها نسبت به سال 98 کاهش یافته و از 62 درصد به کمتر از 60درصد رسیده است.

 

رمضانی تصریح کرد:در جمع‌بندی نیز که معرف جهان‌بینی نویسنده است، بخش زیادی از آثار پایانی خوش دارند . این نشان می‌دهد نویسندگان با وجود دشواری‌های حاصل از کرونا توانسته اند آثاری با پایان خوش بنویسند.10 همچنین درصد آثار ادبی سال 99 درجه خوب، 51 درصد درجه ضعیف، 38 درصد متوسط و تنها یک درصد درجه عالی را کسب کردند.

کد خبر 1143899

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha