اگر دولت، مجلس و بخش خصوصی کنار یکدیگر بایستند کمتر از چهار سال صنایع بزرگ دانش بنیان می‌شود

دهنوی با بیان اینکه منابع مالی اجرای قانون جهش دانش بنیان نیز در مجلس مصوب شد، گفت: اگر دولت، مجلس و بخش خصوصی کنار یکدیگر بایستند کمتر از چهار سال صنایع بزرگ کشور دانش بنیان می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، محسن دهنوی، عضو هیات رئیسه و رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی شب گذشته (سه شنبه 12 بهمن) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه زمانی که یک صنعت به این نتیجه می‌رسد که باید نفوذ فناوری در لایحه‌های مختلف آن اتفاق بیافتد و فناوری به تولید آن کمک کند پیشرفت می‌کند، گفت: به عنوان نمونه بخش دارو از این سیاست استفاده کرد، اما صنعت نفت و خودرو در مقابل آن قرار دارند، زیرا سیاستگذار، مدیر دولتی و بخش‌های نیمه خصوصی برای حرکت به سمت فناوری احساس ضرورت نکرده اند.

 

دهنوی با بیان اینکه در حوزه نفت و گاز یکی از وابسته‌ترین صنایع را داریم، گفت: در حالی که توان تولید تجهیزات پیچیده این صنعت در داخل وجود دارد، اما بیشتر این تجهیزات وارد می‌شود و مانند این اتفاق در صنعت خودرو نیز وجود دارد. منتظر تایید مصوبه‌ای جهش دانش بنیان در شورای نگهبان هستیم که اگر این اتفاق بیافتد در سه ماهه ابتدای سال آینده اجرایی می‌شود.

 

رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه منافع وارد کنندگان در بسیاری از بخش‌های مانع ورود شرکت‌های دانش بنیان به صنعت شده است البته تحریم‌ها موجب شد برخی سراغ این شرکت‌ها بیایند، افزود: اکنون نفوذ فناوری در صنایع معدنی بسیار کم و خطوط تولید آن‌ها فرسوده و وارداتی است.

 

وی با بیان اینکه پلی اتیلنی که به صورت خام صادر می‌شود قابلیت تولید بیش از هزار نوع محصول از آن وجود دارد، گفت: تا زمانی که صادرات به صورت خام پرسود است شرکت‌های صادر کننده هیچگاه اجازه تشکیل صنایع پایین دستی را نمی‌دهند و این صادر کننده‌ها اکنون بیشتر خصولتی هستند.

 

دهنوی با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ اگر کسی مواد پتروشیمی و معدنی را به صورت خام صادر کند باید عوارض آن را بدهد، گفت: بنابراین باید سود صادرات مواد خام کاهش یابد تا زنجیره تولید در صنایع پایین دست ایجاد شود.

 

رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر دولت، مجلس و بخش خصوصی کنار یکدیگر بایستند کمتر از چهار سال صنایع بزرگ کشور دانش بنیان می‌شود، افزود: در زمان رای اعتماد به وزرای دولت به ویژه وزیر بهداشت و نفت از آن‌ها خواستیم برنامه‌های خود برای کاهش واردات کالا‌ها را در یک بازه زمانی مشخص اعلام کنند که تا کنون این اتفاق نیافتده است.

 

وی با اشاره به اینکه در قانون الزام کرده ایم همه دستگاه‌های دولتی باید فهرست واردات سالانه بیش از یک میلیون دلار را در سامانه اعلام کنند و استعلام گرفته شود، گفت: اگر توان تولید داخلی آن کالا‌ها وجود دارد اجازه واردات داده نشود.

 

عضو هیئت رئیسه و رئیس فراکسیون دانش بنیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نیمی از ارز وارداتی کشور به حوزه کشاورزی و واردات نهاده‌های دامی اختصاص می‌یابد، افزود: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ برای افزایش بهره وری نژاد دام وطیور برای شرکت‌های دانش بنیان بودجه قرار داده است که روند خوبی است و باید مطالبه، پیگیری و نظارت شود. منابع مالی اجرای قانون جهش دانش بنیان نیز در مجلس مصوب شده است.

کد خبر 1143935

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha