نقاشی هایی تاریخ نگارانه از فراز و فرود هنر انقلابی ایران برای گوشزد به مخاطب امروز

نمایشگاه پژوهشی«آینه در آینه» ؛ بررسی تاریخ نگارانه ای از ۱۰ سال فراز و فرود و تحولات هنر ایران از پیش از انقلاب تا دوران جنگ است که آثار نقاشی این دوره به مثابه سندهای تاریخی می توانند تحولات این دوران مهم تاریخی هنر را به مخاطب امروز ارایه دهند.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، نمایشگاه  پژوهشی «آینه در آینه» که مروری بر تحولات هنر معاصر ایران بین سال‌های ۱۳۶۳ تا ۱۳۵۳ است از ۲۸ دی ماه  در بخش جنبی چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به  نمایشگاه گردانی و کیوریتوری «کیانوش معتقدی» در موزه هنرهای معاصر تهران برپا شده است.

 

 

 در  این‌ نمایشگاه پژوهش محور  ۹۰ اثر نقاشی، عکس، پوستر و کالیگرافی از هنرمندانی چون ایوب امدادیان، هانیبال الخاص، نیلوفر قادری نژاد ، کاظم‌ چلیپا، حبیب‌الله صادقی، سیروس مقدم‌، پروانه اعتمادی، اردشیر محصص، بهمن محصص، علی اکبر صادقی، وحید تاج‌فر، مسعود سعدالدین، منوچهر صفرزاده، حسین خسروجردی و ایرج اسکندری برای اولین بار به نمایش درآمده است.

 

 

در واقع نمایشگاه  پژوهشی «آینه در آینه» حاصل یک پژوهش دوساله «کیانوش معتقدی»،  پژوهشگر هنر اسلامی است؛  او درباره روند برپایی «آینه در آینه»  در موزه هنرهای معاصر به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان  توضیح داد: در بررسی های تاریخ هنر یکی از مضامین مهم در طبقه بندی هنر، «هنر اجتماعی» است که نمایشگاه «آینه در آینه» به این موضوع و مضمون می پردازد. شکل گیری هنر اعتراضی پیش از انقلاب و به ثمر رسیدن جنبش نقاشی انقلاب با پیروزی انقلاب در سال 57 اساس نمایشگاه «آینه در آینه» را شکل می دهد؛  نمایشگاه در سه مفهوم اصلی که در آغاز نمایشگاه با بررسی نمونه ها و زمینه های شکل گیری هنر اعتراضی آغاز می شود و با نمونه هایی از مخزن موزه هنرهای معاصر برای اولین بار به نمایش در می آید، هنرمندانی مثل اردشیر محصص، بهمن محصص، علیرضا اسپهبد، لیلی متین دفتری و ..  در نهایت با ورود به بخش اصلی نمایشگاه ما با شکل گیری جنبش هنر انقلاب مواجه می شویم. این هنر یکی از مهمترین بخش های نمایشگاه را به خودش اختصاص داده است و در این بخش ما با نمونه های فاخری از هنر انقلاب اسلامی ایران مواجه می شویم که در روزهای انقلاب و یکی دو سال بعد توسط نقاشان برجسته اتفاق افتاده است ؛ عمده هنرمندانی که در دوران انقلاب نقاشی های انقلابی کشیده اند و آثارشان در این نمایشگاه ارایه شده  هنرمندان، دانشجویان و اساتید دانشکده هنرهای زیبا و هنرکده هنرهای تزیینی هستند که در روزهای انقلاب در زمینه نقاشی دیواری و کشیدن نقاشی های بزرگ بر روی بوم تلاش کردند.

 

 

کیوریتور نمایشگاه «آینه در آینه»  افزود:  مجموعه آثاری که در این نمایشگاه ارایه شده بخشی از آن از کلکسیون موزه هنرهای معاصر است که برای اولین بار نمایش داده می شود، این آثار شامل آثاری از هنرمندانی چون هانیبال الخاص، مسعود سعدالدین، نیلوفر قادری نژاد، منوچهر صفرزاده، بهرام دبیری و چند هنرمند دیگر است که در سال 57 و 58 این نقاشی ها خلق شدند و یک بار در بازگشایی موزه هنرهای معاصر در آبان 58 دیده شدند و امروز بعد از 43 سال برای اولین بار به نمایش درآمده اند.

 

 

کیانوش معتقدی درباره اهداف پژوهشی برپایی نمایشگاه «آینه در آینه»  می گوید:  اما آنچه هدف اصلی برگزاری نمایشگاه  برای من به عنوان کیوریتور بود؛ نشان دادن یک جریان همگانی در هنر است، چرا که همه هنرمندان تقریبا از دیدگاه های مختلف و گرایش های متفاوت در دوران انقلاب آثاری را با مضامین انقلابی خلق کردند؛ از آن جمله چند اثر فوق العاده در نمایشگاه ارایه شده که نشان می دهد که هنرمندان از بخش های مختلف و اقشار مختلف جامعه آثاری را در این راستا خلق کردند. نمونه این آثار مهمی از آقای «محجوبی» به عنوان انقلاب ، پرتره«امام خمینی» با تکنیک نقاشی خط  اثر آقای «نصرالله افجه ای»  و نقاشی هایی از«واحد خاکدان» با تکنیک هایپر رئالیستی اجرا شده است. می باشد. با نزدیک شدن به تاریخ جنگ تحمیلی گفتمان هنر انقلاب به گفتمان جنگ تبدیل می شود و در بخش پایانی نمایشگاه آینه در آینه ما با نمونه های فاخری از هنر جنگ مواجه می شویم که عموما توسط نقاشان حوزه هنری این آثار خلق شده اند.

 

 

این پژوهشگر هنر اسلامی  خاطر نشان کرد: در کل نمایشگاه «آینه در آینه»  را می شود، نمایشگاه تاریخ نگارانه ای دید از 10 سال فراز و فرود و تحولات هنر ایران از پیش از انقلاب اسلامی تا در نهایت رسیدن ما به دوران جنگ که این نقاشی ها به مثابه سندهای تاریخی هستند که می توانند تحولات این دوران مهم تاریخی هنر ما را به مخاطب امروز ارایه دهند.

 

 

مجموعه نمایشگاه‌ آینه در آینه از هم‌افزایی گنجینه‌ موزه هنرهای معاصر تهران، گنجینه آثار حوزه هنری، انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس، مجموعه‌های شخصی با سایر گنجینه‌های آثار هنری کشور شکل گرفته است.

 

 

نمایشگاه «آینه در آینه»   از ۲۹ دی  تا ۸ اسفند در موزه هنرهای معاصر تهران برپاست.

 

کد خبر 1144123

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha