«جهاد تبیین» محور برنامه های دهه مبارک فجر در گلستان/ انتقال فرهنگ انقلابی‌گری به نسل‌‌ جدید

به رغم همه توطئه ها و دشمنی ها انقلاب اسلامی ملت ایران چهل و سومین سالگرد پیروزی خود را به جشن نشسته است؛ هرچند مردم به علت برخی کم و کاستی ها و البته سو مدیریت ها در گذشته و حال اما مردم همچنان پای آرمان های نظام و انقلاب ایستاده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، ۴۳ سال از انفجار یک نور و وقوع یک معجزه بزرگ می گذرد؛ هرچند در تمام این سال ها دشمنان همه توان خود را به کار گرفتند تا انقلاب اسلامی و ملت ایران را به زانو در بیاورند اما این مردم پای عقیده، آرمان ها و ارزش های خود ایستاده اند.

 

در شرایطی که دنیا بین ابرقدرت های شرق و غرب تقسیم شده بود و کشور و ملتی جرات ابراز عقیده و اقدامی برخلاف نظر قدرتهای آن زمان را نداشت، مردی پرچم اسلام را به دست گرفت و همه مردم از شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان را زیر آن علم جمع کرد و بساط رژیم ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی را در این کشور برچید.

 

پیروزی انقلاب اسلامی چراغ امید را در دل مستضعفان و آزادی خواهان دنیا روشن کرد و به ملت هایی که زیر چکمه های استبداد و استکبار در حال له شدن بودند این اعتماد به نفس را داد که می توان در برابر ظالمان و قدرتمندان دنیا ایستاد.

 

انقلاب اسلامی ملت ایران سبب شد تا ابهت و هیمنه پوشالی ابرقدرتهای شرق و غرب در نزد ملت ها فرو بریزد، روند مناسبات جهان پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نحو دیگری ادامه پیدا کرد و حالا این  انقلاب اسلامی بود که به عنوان قدرت نوظهور معرفی می شد که البته گفتمان اصلی اش استکبارستیزی و دفاع از مظلومان بود.

 

دشمنی استکبار با انقلاب اسلامی و ملت ایران، از ابتدای پیروزی و شکل گیری حکومت اسلامی آغاز شده و همچنان ادامه دارد. در این سال ها دشمنان از هرگونه توطئه، تخریب، تهدید و تحریم و البته تحریف فروگذار نکردند اما انقلاب اسلامی این مردم همچنان استوار و با صلابت به کار خود ادامه می دهد و امسال هم چهل و سومین سالگرد پیروزی و استمرار خود را به جشن نشسته است.

 

در همین باره با حجت الاسلام «احمدرضا احمدی»، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان گلستان گفتگو کردیم که در ادامه می خوانید:

 

*ریشه و علل پیروزی انقلاب اسلامی چه بود و در چه شرایطی انقلاب ملت ایران به پیروزی رسید؟

برای اینکه مشخص شود امام خمینی (ره) و ملت ایران در چه شرایطی علیه استبداد قیام کردند باید شرایط ایران در دهه ۴۰ و ۵۰ را مورد بررسی قرار داد. آیا ایران دهه ۵۰ همانی بود که مورد نظر مردم و علمای دین بود؟ کشوری با جمعیت قاطبه مسلمان، وضعیت مطلوبی داشت؟ برای رسیدن به پاسخ این پرسش ها باید شرایط ان زمان را تحلیل کرد. ایران، کشوری کاملا وابسته بود و مردم هیچ نقش و اثری در مقدرات خود نداشتند. برای این کشور و مردمش در غرب برنامه ریزی می شد و شاه مامور اجرای آن بود. ملت ایران در دوران  پهلوی، شرایط نکبت باری را تجربه کرد و زمانی که شرایط کشور به مرحله ای غیر قابل تحمل رسید، عزت و کرامت ملت ایران با معاهده کاپیتالاسیون زیر پا گذاشته شده بود، علمای اسلام و در راس آنان امام‌ خمینی (ره) وارد میدان شد و فریاد زد که به داد اسلام برسید.

 

جوانان باید بدانند پهلوی که دستگاه امنیتی اش ترکیبی از دوره دیده ها در کشورهای بیگانه بود، چگونه مردم را سرکوب می کردند، کسی که از امام پیروی می کرد جایش در سیاه چال ها بود و هرکسی انتقادی به شاه می کرد اعدام در انتظارش بود.

 

*چرایی و چگونگی انقلاب اسلامی از موضوعات محوری است که دهه فجر فرصت مغتنمی برای تبیین این موضوعات است، در برنامه‌های این ایام به این موضوعات و مسائل چقدر توجه شده است؟

امسال برنامه های مختلفی را با رویکرد جهاد تبیین که مورد تاکید مقام معظم رهبری هم هست، برنامه ریزی کرده ایم که به مرور در این دهه و شهرها و روستاهای مختلف برگزار می شود. اینکه مردم ما  دوران پهلوی در اوج ذلت بودند باید برای نسل های جوان بازگو شود. انقلاب اسلامی ایران ماهیتی فرهنگی دارد که دنیا را تغییر دادا است. ما باید به این مسائل بپردازیم همانگونه که نگاه و نگره امامین انقلاب اسلامی نیز رویکرد تبیینی برای نسل های جوان بوده و هست.

 

*اشاره کردید به موضوع جهاد تبیین، برای آشنایی بیشتر نسل نوجوان و جوانان با اهداف و آرمان ها و دستاکردهای انقلاب اسلامی چه برنامه ریزی ای شده است؟

همزمان که انقلاب اسلامی در مسیر رسیدن به تمدن نوین اسلامی است نسل نو نیز در حال جایگزینی با نسل های گذشته است. بنابراین دستگاه‌های حکمرانی باید در حوزه آموزش و انتقال فرهنگ اسلامی تلاش بیشتری کنند. در قالب ستاد دها فجر نیز کمیته هایی مانند دانش اموزش و فرهنگیان، کودکان و نوجوانان، فرهنگی و غیره داریم که برنامه های متنوعی را در قالب مسابقات، جشنواره ها، همایش ها و غیره به فراخور مخاطبانی که دارند،برگزار می کنند. ضمن اینکه اتاق اندیشه ورزی در شورای هماهنگی تشکیل شده است که درباره این دغدغه ها چاره اندیشی می کند.

 

*رویکرد ستاد دهه فجر استان برای میدان دادن به نسل جدید برای برگزاری برنامه ها و مراسمات چیست؟

به فرموده امام کودکانی که در زمان شروع نهضت در گهواره بودند، سرباز امام خمینی (ره) بودند، امام راحل با تکیه بر همین نوجوانان و جوانان انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند، در دفاع مقدس نیز همین جوانان بودند که مقابل دشمن ایستادند و اجازه تجاوز به خاک و ناموس کشور را ندادند. حالا هم استمرار انقلاب اسلامی در دست نسل جدید است. همانگونه که جشن های نیمه شعبان، محرم و غیره به صورت خودجوش و مردمی برگزار می شود ما هم تلاش می کنیم جشن های دهه فجر با همین رویکرد برگزار شود و دستگاه های حکمرانی فقط وظیفه هدایت، حمایت و پشتیبانی را خواهند داشت.

 

کد خبر 1144133

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha