حذف رنگ آبی از نقشه کرونایی گلستان/ تاخت و تاز امیکرون در سایه غفلت مردم و مسئولان

با گسترش سویه امیکرون تعداد مبتلایان روزانه در گلستان روندی افزایشی پیدا کرده و رنگ بندی کرونایی شهرها نیز تغییر یافته و رنگ آبی از روی نقشه استان حذف شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گرگان، سویه امیکرون در شهرها و روستاهای استان گلستان‌ در حال تاخت و تاز است. شمار مبتلایان روزانه به کووید ۱۹ در حال افزایش است و تخت های بیمارستانی یکی پس از دیگری پر می شود.

 

با وجود اینکه در ۴ تا ۵ ماه گذشته گلستان از وضعیت تقریبا با ثباتی در خصوص شیوع کرونا برخوردار بوده و روزهای زیادی در استان حتی بدون یک فوتی ناشی از کرونا به ثبت رسیده اما حالا هم تعداد مراجعان سرپایی به مراکز درمانی افزایش یافته و هم شمار بیماران بستری در حال افزایش است.

 

متاسفانه برخی از شهروندان خطر این بیماری را نادیده گرفته اند و با وجود همه توصیه ها و هشدارها هنوز برای تزریق واکسن کرونا اقدام نکرده اند. در این بین برخی دیگر از شهروندان هم هستند که با تصور پایان همه گیری کرونا بی خیال رعایت پروتکل‌های بهداشتی شده اند. شمار افراد فاقد ماسک در کوچه، خیابان، اتوبوس و تاکسی ها، فروشگاه ها و واحدهای صنفی و حتی ادارات و مراکز بهداشتی به طرز عجیبی افزایش یافته و این سهل انگاری آتش زیرخاکستر کرونا را بار دیگر شعله ور کرده است.

 

اما سویه جدید کرونا با نام امیکرون نسبت به سویه های قبلی سرعت انتقال بسیار بالایی دارد و تعداد مبتلایان را جهشی کرده است. رنگ بندی شهرهای استان نیز در یکی دو هفته گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است. با اینکه تا دو هفته قبل همه شهرهای استان از نظر کرونایی در وضعیت آبی قرار داشت الان اما این رنگ از نقشه استان حذف شده است و برخی شهرها نیز در آستانه وضعیت قرمز قرار گرفته اند.

 

آخرین بررسی ها نشان می دهد نیمی‌ از شهرستان های استان گلستان در وضعیت نارنجی قرار دارند و شرایط در ۸ شهرستان هم زرد است. شهرستان های کلاله، گالیکش، مینودشت، علی آبادکتول، گرگان و بندرگز طی روزهای اخیر وارد وضعیت نارنجی شده اند.

 

 

شمار مبتلایان در دو روز اخیر نیز افزایش یافته و تعداد بیماران بستری حدود ۸۰ نفر بیشتر شده است. به همین نسبت نیز تعداد بیماران بدحال نیز در حال افزایش است.

 

در شرایط کنونی طبق توصیه ها و تاکیدات کارشناسان بهداشتی بهترین راه برای در امان ماندن از این ویروس، تزریق واکسیناسیون و تکمیل سه دز آن و رعایت دستورالعمل های بهداشتی است‌. با وجود سرعت بالای انتقال بیماری برخی مردم نسبت به آن بی توجه هستند. در واحدهای صنفی پروتکل ها کمتر رعایت می شود، دورهمی ها و مراسمات مختلف در حال برگزاری است و مدیران و مسئولان هم انگار در ستاد کرونا نمی توانند تصمیم قاطعی برای کنترل شیوع این بیماری بگیرند و نظارت ها هم ماه هاست خبری از آن نیست.

 

در چنین شرایطی افزایش شمار مبتلایان و جان باختگان کرونایی دور از انتظار نیست و آنطور که عبدالرضا فاضل، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفته در دو هفته آینده وضعیت استان رو به وخامت خواهد رفت.

 

طبق آخرین آمارها ۲۹۵ بیمار مبتلا به کرونا در مرتکز درمانی استان بستری هستند که حال درصد قابل توجهی از این افراد وخیم است و در بین آنان کودکان هم قرار دارند.

 

تاکنون ۲ میلیون و ۸۲۴ هزار و ۲۲۸ دز واکسن کرونا در استان تزریق شده است که یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۶۲۷ نفر دز اول و یک میلیون و ۱۷۸ هزار و ۵۳۵ نفر دز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

 

به عبارتی دیگر ۹۲ درصد افراد بالای ۱۲ سال در استان نوبت اول و ۸۰ درصد نوبت دوم واکسن کرونا به آنان تزریق شده است. در عین حال با وجود اهمیت تزریق دز سوم واکسن کرونا اما استقبال از آن خوب نیست و تاکنون فقط ۲۹۰ هزار و ۹۰۲ نفر دز سوم واکسن را دریافت کرده اند. به بیانی دیگر فقط ۲۰ درصد واکسیناسیون خود را کامل کردند.

 

با توجه به درگیری بیشتر کودکان به سویه امیکرون سن واکسیناسیون به ۹ سال کاهش یافته و واکسن های سینوفارم و پاستوکووک برای تزریق به کودکان در استان تامین شده است.

 

کد خبر 1144209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha