هرتحولی باید به فلسفه و حکمت غنی شود/لزوم اجرایی شدن  اساسنامه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان

حجت الاسلام شریفی گفت: همانطور که می دانید بنیان هر تحولی که بخواهد اصیل و هدفمند باشد باید از وجود فلسفه و حکمت غنی شود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان؛ همزمان با برپایی آیین تکریم و معارفه رئیس پیشین و جدید  موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان حجت الاسلام دکتر احمد حسین شریفی رئیس جدید این  موسسه با حکم وزیر علوم تحقیقات و فناوری وی با اشاره به نقش پیشینیان در ارتقای جایگاه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان و لزوم توجه و ارج نهادن به زحمات آنها گفت: گذشتگان با زحمات و تلاش خود حکمت و فلسفه را به سرانجامی نیکو رساندند و اکنون ما در جایگاهی قرار گرفته ایم که راه آنها را ادامه خواهیم داد و مهمترین راه تشکر عملی از زحمات گذشتگان ادامه همان نگاه عالمانه پیشین است.

 

 رئیس جدید موسسه  پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان  تصریح کرد: چند کار بزرگ به زحمت و دست دکتر زلفی گل وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری شکل گرفته که در  سال‌های گذشته  نظیر آن را در وزارت علوم نداشتیم  که باید قدردان و شکرگزار آن باشیم یکی از این اقدامات تاسیس اتاق فکر تحول علوم انسانی برای نخستین بار در وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. اغلب منتقدان و صاحب نظرات عضو اتاق فکر  تحول علوم انسانی هستند و جلسات مهمی طی چند ماهه اخیر فعالیت وزارت علوم تحقیقات و فناوری تشکیل شد .

 

 حجت الاسلام شریفی عنوان کرد: از دیگر اقدامات شایسته تقدیر و تشکر وزیر علوم تحقیقات و فناوری، تعیین قائم مقامی در حوزه علوم انسانی است که این اتفاق برای نخستین بار در این وزارتخانه رخ داده است. متاسفانه از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون تنها در یک دوره وزارت مرحوم شریعتمداری شخصی در مسند وزارت علوم قرار گرفت که خود از تحصیل کرده های علوم انسانی بود و از آن پس تاکنون این اتفاق رخ نداده است و حتی دکتر زلفی گل نیز از تحصیل کرده های رشته شیمی هستند اما ایشان در تمام حکم های معارفه روسای جدید دانشگاه ها مسئله تحول در علوم انسانی را مطالبه کرده و به عنوان یک دغدغه مهم در نظر می‌گیرند.

 

  وی افزود: همانطور که می دانید بنیان هر تحولی که بخواهد اصیل و هدفمند باشد باید از وجود فلسفه و حکمت غنی شود فلسفه  چه در زمینه منطق و روش شناسی و…  به مثابه زمینی است که بر روی آن ساختمان های دیگر بنا می‌شود. بر همین اساس هر گونه تحولی اگر بنیادین و جدی باشد باید متوقف بر حکمت و فلسفه شود.

 

 رئیس جدید موسسه  پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان  عنوان کرد:  بر همین اساس تمام عرصه های حکمرانی از جمله عرصه های اقتصادی اجتماعی سیاسی اگر بر مبنای فلسفه و حکمت پی‌ریزی نشود نمی تواند سعادت فرین باشد.اگر اندیشه خلاق  فیلسوفان و حکیمان نباشد با جامعه روبرو می شویم که سعادت و فضیلت را نمی شناسند  طبیعتاً شکل دهی مدینه اخلاق انسانی و فاضله مبتنی بر فلسفه علمی است موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان بستر سازی علمی حکمت و فلسفه در کشور است و خروجی آن به بنیان‌های فلسفی و سبک زندگی سعادت جویانه کمک می کند.

 

وی خاطرنشان کرد:  احیا و نشر فلسفه ایرانی و اسلامی و معرفی آن به جهانیان از جمله کارهای موثر و جدی موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان است این موسسه ظرفیت کم نظیر در ارتباط بین المللی دارد و تجربه بیش از ۴۷ سال فعالیت این مهم را نشان می دهد. ما برای اجرایی کردن اساسنامه موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایرانیان از هیچ اقدامی دریغ نکرده و توجهات و حمایت وزارت علوم تحقیقات و فناوری را می‌طلبیم تا شاهد توسعه این موسسه به پژوهشگاه غنی فلسفه و حکمت ایرانیان باشیم.

 

کد خبر 1144257

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha