ایران از دیرباز به سرمایه عظیم  علم حکمت غنی بود/ حکمت مادر تمام علوم است

اعوانی گفت: در سرزمین کهن ایران حکمت علوی از سال‌های گذشته و دور رواج داشته است و در این زمینه حکمای بزرگی همچون فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر، شیخ اشراق و… حیات مستمر و پیوسته داشتند.

 به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، در آیین تکریم و معارفه دکتر غلامرضا خادمی رئیس سابق موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد حسین شریفی رئیس جدید موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران که با حضور دکتر محمد علی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری برگزار شد دکتر غلامرضا اعوانی رئیس اسبق، عضو هیئت علمی و هیئت امنای این موسسه  با اشاره به سابقه  علم حکمت و فلسفه ایران اسلامی گفت: تنها کشوری که در بین کشورهای اسلامی جهان سابقه حکمت دارد ایران اسلامی است بر این اساس در سرزمین کهن ایران حکمت علوی از سال‌های گذشته و دور رواج داشته است و در این زمینه حکمای بزرگی همچون فارابی، ابن سینا، خواجه نصیر، شیخ اشراق و… حیات مستمر و پیوسته داشتند.

 

وی افزود:  ایران از دیرباز به سرمایه عظیم حکمت و وجود حکمای بزرگ غنی شده است در آن زمان هر جا که مرکز حکومت قرار می گرفت به عنوان مرکز حکومت نیز شناخته می شد. بر این اساس در سال ۱۲۱۰ تهران به عنوان پایتخت کشور در دوره قاجاریه انتخاب شد که در همان زمان به عنوان شهر هزار حکیم در تاریخ ثبت شد باید قدر علم حکمت را که  مادر همه علوم است بدانیم. چر اکه بدون علم حکمت هیچ علمی اسلامی نمی شود بر این اساس حکمت الهی حلقه واصل و رابطه علوم و اسلامی شدن آن است.

 

 موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران از دیرباز مکانی جامع بین حکمت و فلسفه بوده است و اساتید گرانقدر داخلی و خارجی در آن حضور داشتند هم اکنون در شش رشته مهم در دوره دکترا شاگردان متبحری را تربیت می‌کند متاسفانه در کشور ایران پژوهش به عنوان یک امر جدی تلقی نمی شود لذا جا دارد دوباره ضمن بهره مندی از ابزار لایق و شایسته موضوعات پژوهشی را احیا کرده تا این موسسه جان تازه بگیرد.

 

 از جمله رشته های تاسیس شده در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران میتوان به رشته منطق قدیم، رشته منطق جدید، فلسفه غرب، تاریخ علم، تاریخ ادیان و عرفان و غیره اشاره کرد. یکی از اتفاقات مهمی که در دوره ی پیشین مدیریت موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران رقم خورد تصحیح نسخ و آثار فیلسوف و حکیم ابو علی سینا است به طوری که این اثر  موفق به دریافت چند جایزه مهم در سال شد همچنین تشکیل کنگره های بین المللی مانند کنگره مولانا و تصحیح متون کلاسیک در رشته های مختلف از دیگر دستاوردهای مهم موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران  است. 

 

کد خبر 1144272

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha