۸۰ درصد سیگارهای کشور وارداتی است

رمضانعلی سنگدوینی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد از سیگارهایی که در کشور مصرف می‌شوند برند خارجی دارند و همین امر سبب شده است تعداد زیادی کارگر در دخانیات کشور بیکار شدند و خرید توتون از کشاورزان نیز با سختی مواجه شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان، برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌‎وگو در خصوص تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات با رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.

رمضانعلی سنگدوینی از آغاز به کار تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات با استقرار در این شرکت خبر داد و گفت: در راستای مأموریت کمیته تحقیق و تفحص، اسناد و مدارک لازم را از دستگاه‌های زیربط همچون سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها را دریافت کرده‌ایم.

وی اظها امیدوار کرد با تحقیق جامع و کامل بتوانیم نسبت به شناخت رانت‌هایی که در حوزه واردات سیگار در کشور وجود دارد شناسایی کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌‎وگو با بیان اینکه تلاش داریم مصرف سیگار داخلی مورد توجه قرار گیرد زیرا در کشور کشاورزان توتون کشت می‌کنند اظهار کرد: بیش از 80 درصد از سیگارهایی که در کشور مصرف می‌شوند برند خارجی دارند و همین امر سبب شده است تعداد زیادی کارگر در دخانیات کشور بیکار شدند.

وی همچنین از شرایط بد کشاورزانی که توتون کشت می‌کنند گفت و بیان کرد: وقتی واردات افزایش پیدا کند، مصرف توتون در کارخانه‌های داخلی نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه تولید و خرید توتون داخلی به سختی صورت می‌گیرد.

سنگدوینی با تأکید بر ضرورت استفاده از مجموعه‌های داخلی برای خرید و تولید سیگار عنوان کرد: کارخانه‌های دخانیات کشور در چند سال اخیر مستهلک و قدیمی شده ‌اند و هیچ ‌کدام از آن‌‌ها بهینه نشده‌‌اند. این مسائل از دست‌های پشت پرده خبر می‌دهند که می‌خواهند سیگار را وارداتی کنند. این مسئله به تولید کننده و کشاورز ضرر می‌رسانند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره مضرات سیگارهای وارداتی تصریح کرد: جز اینکه کیفیت سیگارهای وارداتی اصلاً مشخص نیست، این کار باعث بیکار شدن کارگر ایرانی از کارخانه‌های تولید کننده دخانیات می‌شود و همه سود مصرف سیگار توسط مردم ایران به برند خارجی می‌رسد.

وی با ابراز تأسف از واردات توتون گفت: در حالی ‌که بهترین توتون دنیا در ایران تولید می‌شود، به دلیل آن که فرآوری نمی‌شود و خروجی نداریم، نمی‌توانیم از آن بهره کافی را جهت تولید داخل ببریم.

کد خبر 1144508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha