مسئولین فارس با ایجاد نوار سبز جلوی ورود آلاینده ها را به تالاب «بختگان» بگیرند

سلاجقه گفت: مردم محلی بختگان اقدامات و همکاری خوبی برای حفظ تالاب انجام داده اند و مسئولان نیز با جنگل کاری، ایجاد نوار سبز و ... باید جلوی ورود آلاینده ها به تالاب «بختگان» را بگیرند و برای پنج تالاب بین المللی فارس طرح جامع اجرا می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «علی سلاجقه»، امروز (پنج شنبه ۱۴ بهمن) در حاشیه بازدید از تالاب «بختگان» در روز جهانی تالاب ها در جمع خبرنگاران گفت: تا کنون به تالاب ها نگاه انتزاعی شده و صرفا خود تالاب و بدون محدوده اثر مورد توجه بوده است.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: تالاب در قالب یک حوزه آبخیز، انتهایی ترین حوزه زهکشی است و یک هشدار دهنده برای وضعیت سلامت حوزه آبخیز به شمار می رود‌.

وی اضافه کرد: هر چه سلامت حوزه آبخیز بیشتر باشد تالاب از نظر کمیت و کیفیت در وضعیت بهتری قرار دارد اما اغلب تالاب های ما از نظر کیفیت آب و آبزیان، پرندگان، ریزمغذی ها، پوشش گیاهی و ... وضعیت مناسبی ندارند.

سلاجقه تاکید کرد: بحث مدیریت جامع حوزه آبخیز اهمیت بسزایی دارد و باید در کشور اجرایی شود تا شاهد همسنگی مناسب در تالاب ها باشیم.

وی ادامه داد: در سیل سال ۹۸ تالاب شادگان در خوزستان موجب پخش آب و جلوگیری از سیلاب شد و در ایران از ۴۲ عنوان تالاب جهان ۴۱ تالاب داریم و تالاب ها یک درصد منابع آب جهان را تشکیل می دهند و بیش از ۴۰ درصد تنوع زیستی جهان را تشکیل می دهند و باید میراث داران خوب تالاب ها باشیم.

سلاجقه تصریح کرد: تالاب های ما دارای کمبود تبادل اکسیژن شده و خفه شده اند که گونه های گیاهی و جانوری دستخوش این وضعیت شده اند.

وی ادامه داد: ظرفیت اشتغال زایی مناطق تالاب نشین در کشور نباید نادیده گرفته شود و ارزش گذاری اقتصادی در مجموعه تالاب ها حایز اهمیت در این حوزه است و بحث اساسی نوع استفاده از آبخیز است و در محدوده تالاب بختگان احداث سه سد بر زهکش آبخیز اثر گذاشته است و سد سیوند این وضعیت را تشدید کرده است اما این سد حقابه محیط زیستی تالاب را اختصاص نداده است.

سلاجقه گفت: مردم محلی بختگان اقدامات و همکاری خوبی برای حفظ تالاب انجام داده اند و مسئولان نیز با جنگل کاری، ایجاد نوار سبز و ... باید جلوی ورود آلاینده ها به تالاب «بختگان» را بگیرند و برای پنج تالاب بین المللی فارس طرح جامع اجرا خواهد شد و جایگاه تالاب های فارس در رده های بالای کشور است.

 

کد خبر 1144524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha