حمایت همافران از امام(ره) با اعتصاب غذا در همدان/ کنیسه‌ای که تبدیل به مسجد شد

مبارزات مردم همدان بر ضد رژیم از بهمن ۱۳۵۷ رنگ علنی به خود گرفت و نه تنها همافران پایگاه سوم شکاری دست به اعتصاب غذا زذند که کلیمیان هم علاقه خود به استقبال از امام(ره) را ابراز کردند.

به گزارش خبرگزاری شبستان از همدان، بهمن 1357 نقطه اوج مبارزات انقلابی بود؛ ماهی که ثمره سال‌ها مبارزه در آن به بار نشست و درخت آزادی گل داد. ورود امام خمینی(ره) به میهن پس از سال‌ها تبعید، نقظه عطفی در تاریخ مبارزات انقلابی بود و حضور ایشان قدرت بیشتری به تظاهرات مردمی بخشید.

روزنامه‌ها  اول بهمن 1357 از بازگشت امام خمینی(ره) به کشور خبر دادند. خبری که شادی مردم و نگرانی عوامل رژیم پهلوی را به دنبال داشت. بختیار، آخرین نخست وزیر رژیم دستور حکومت نظامی داده و اعلام کرد که مانع ورود امام(ره) به وطن می‌شود.

این دستور مردم را خشمگین کرده و تظاهرات گسترده‌ای در کشور به راه انداختند. در همدان هم فریاد اعتراض از هر گوشه‌ای بلند بود.  هشتم بهمن، بیش از نیم میلیون نفر از مردم همدان در تظاهراتی گسترده، بازگشت امام‌ را خواستار شدند و افسران، همافران و کارکنان پایگاه شکاری شاهرخى هم راهپیمایى کردند.

اعتصاب غذا در پایگاه سوم هوایی

پایگاه سوم هوایى کشور در شهرستان کبودراهنگ واقع شده و نقش مهمی در مبارزات انقلابی و دفاع مقدس داشته است. برخی نظامیان این پایگاه از مدت‌ها پیش با گروه‌های انقلابی شهر همدان و آیت‌الله مدنى همکارى داشته و اخبار پایگاه را به  آنها اطلاع مى‌دادند.

برخی از همافران و کارکنان پایگاه شاهرخی در اعتراض به تصمیم بختیار برای جلوپیری از ورود امام(ره) به میهن دست به اعتصاب غذا زدند.

جامعه روحانیت همدان 30 دى 1357 با صدور اعلامیه‌اى از مردم خواستند که به یارى نیروهاى پایگاه شاهرخ بشتابند. اعتصاب غذاى همافران، درجه‌داران و افسران پایگاه شاهرخى و تظاهرات خانواده‌هاى آنها بر ضد رژیم، انعکاس گسترده‌اى در شهرستان‌هاى دیگر داشت و از طرف مردم و سایر همافران و درجه‌داران دیگر در شهرهاى بندرعباس، مشهد و شاهرود مورد حمایت قرار گرفت.

روزنامه کیهان یکم بهمن 1357 در این‌باره چنین نوشت: «به دنبال یک هفته اعتصاب غذاى 2800 همافر در پایگاه شاهرخى، عده‌اى افسر و درجه‌دار نیروى هوایى نیز به آن‌ها پیوستند. این عده صبح روز جمعه با خانواده‌هایشان در اجابت دعوت امام‌ خمینى در محوطه‌ پایگاه نیروى هوایى دست به راهپیمایى و تظاهرات گسترده‌اى زدند که با مقاومت شدید پلیس امنیت پایگاه روبرو شد.

در نتیجه 11 نفر از زنان پایگاه بازداشت شدند. بعدازظهر نیز تظاهرات‌کنندگان به راهپیمایى پرداختند و خواستار آزادى 11 نفر دستگیر شده شدند. سرانجام چون از تلاش‌هاى خود نتیجه‌اى نگرفتند؛ متفرق شدند، اما ساعت 10 شب جمعه براى سومین بار، همه‌ اعتصاب گران و خانواده‌هاى آن‌ها به خیابان‌هاى پایگاه ریختند و به تظاهرات باشکوهى پرداختند و همبستگى خود را با نهضت و جنبش ملت ایران اعلام داشتند.

سپس تظاهرکنندگان در مقابل بازداشتگاه پایگاه شروع به دادن شعارهاى مذهبى ـ ملى کردند و خواستار آزادى دوستان خود شدند. سرانجام فرمانده پایگاه شاهرخى، تسلیم نظر آنان شد و بازداشت شدگان را آزاد کرد و در حال حاضر رفت و آمد براى نظامیان پایگاه غیرممکن است.»

به گزارش شبستان، کلیمیان همدان هم ضمن اعلام حمایت از انقلاب اسلامی مردم ایران و امام خمینی(ره)، کنیسه‌ای را در مراسمى با حضور آیت‌الله مدنى به مسلمانان تقدیم کردند که به مسجد امام خمینی(ره) تغییر نام یافت.

 

کد خبر 1144809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha