عزم ملی برای احیاء صنعت نوغانداری/ تعاونی فراگیر ابریشم در کشور تشکیل شد

خبرها حاکیست برای احیاء مجدد صنعت نوغانداری و خارج کردن آن از وضعیت بغرنجی که به سبب واردات در آن قرار گرفته، عزم ملی خوبی شکل گرفته که ایجاد نهالستان‌های بزرگ و یا تشکیل تعاونی فراگیر ابریشم در کشور از جمله آن محسوب می‌شود.

خبرگزاری شبستان- رشت، عدم توزیع کود یارانه‌ای، عدم حمایت‌های بانکی در بخش تسهیلات، واردات بی حساب و کتاب نخ ابریشم چینی، قیمت پائین خرید تضمینی، کاهش چشمگیر و عجیب نرخ تعرفه گمرکی واردات، توتستان‌های فرسوده با عمر بالا و مواردی از این دست مهم‌ترین موانعی است که به گفته خود نوغانداران کشور در مسیر تولید پیله تر کرم ابریشم وجود داشته و موجبات افت شدید این صنعت را فراهم آورد. 

 

نوغانداری در حقیقت شغلی مکمل در کنار سایر مشاغل سنتی است که در اقتصاد خانوارهای روستایی نقش آفرینی می کند. اگرچه ۲۰ استان کشور در زمینه صنعت نوغانداری فعالیت دارند اما در این میان استان گیلان قطب تولید پیله تر ابریشم و استان خراسان رضوی علاوه بر برخورداری از رتبه دوم تولید پیله تر با تولید ۸۵ درصد نخ ابریشم کشور، پایتخت ابریشم کشی ایران به شمار می‌آید.

 

توزیع تخم نوغان باکیفیت مناسب مسئله‌ای است که تأثیر زیادی در تولید محصول بیشتر نوغانداران دارد، از سویی تسهیلات همیشه می‌تواند راهگشا باشد و به کمک کشاورزان و نوغانداران بیاید که طبق اظهارات نوغانداران تسهیلات کمی به این قشر تعلق می‌گیرد و مراحل اعطای وام هم بسیار دست و پا گیر است.

 

 

هزینه‌های بالای نوغانداری خصوصا هزینه‌های بالای کارگران از مشکلات اساسی نوغانداران است، نوغانداری که زمانی درآمد بالایی داشت و بسیاری از افراد به آن به عنوان شغل اول خود می‌نگریستند به شرایطی رسیده که خیلی‌ها از آن روی گردان شده‌اند و رغبتی به ادامه فعالیت ندارند.

 

یکی از امکاناتی که برای نوغانداری نیاز است ساخت انبار هست که متاسفانه به علت افزایش هزینه‌ها توانایی ساختش برای هر کسی میسر نیست، به طوری‌که طبق گفته یکی از نوغانداران ساخت یک سازه ویژه تولید کرم ابریشم در حال حاضر به بیش از 50 میلیون تومان نیاز دارد.

 

از سویی با نگاهی به مشکلات یاد شده می‌توان به این نتیجه رسید که تنها با یک عزم ملی و با برنامه‌ریزی درست و دقیق و با تعامل همه جانبه بخش‌های اجرایی، قضایی و تقنینی زمینه احیاء و تقویت صنعت نوغانداری کشور فراهم می‌شود.

 

* تولید و توزیع 620 هزار اصله نهال توت در کشور معادل سه و نیم برابر سال‌های گذشته

«عدیل سروی» با بیان اینکه در خلال سال‌های 79 تا 97 حجم زیادی از توتستان‌ها از بین رفت و نوغانداران از صنعت پرورش پیله کرم ابریشم رویگردان شدند عنوان کرد: وقتی که کشور چین 120 هزار تن تولید نخ ابریشم داشت تولید ایران در آن زمان یعنی سال 79 حدود 832 تن بود.

 

 

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور با تاکید بر اینکه نزدیک به 100 درصد واردات نخ ابریشم چینی از یک گمرک خاص اتفاق می‌افتد تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که انجام دادیم در این گمرگ قانون تعرفه ترجیحی حاکم است یعنی وارد کننده به جای 26 درصد تعرفه 50 درصدش را می‌پردازد.

 

وی توتستان‌های کشور را یکی از چالش‌هایی که در مسیر توسعه و احیاء مجدد صنعت نوغانداری قرار دارد ذکر کرد و در تشریح بیشتر این موضوع افزود: 14 هزار و 700 هکتار توتستان در کشور وجود دارد که اغلب فرسوده و بومی بوده و عمر مفیدشان را برای اقتصادی بودن که حدود 25 سال است را از دست داده‌اند. 

 

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور اضافه کرد:‌ در طول بیست سال گذشته میانگین توزیع نهال توت در کشور 210 هزار اصله بوده است، امسال نیز 620 هزار اصله یعنی سه و نیم برابر سال‌های گذشته ما نهال توت تولید و در کل کشور توزیع کردیم. 

 

سروی ابراز داشت: برای سال پیش‌رو در پنج استان گیلان، مازندران، خراسان رضوی، شمالی و گلستان در کنار تفاهم‌نامه‌ای که با کمیته امداد منعقد شد قرار است در طی یک برنامه پنج ساله پنج میلیون اصله نهال توت تولید شود تا بتوانیم از این طریق گامی در جهت احیاء توتستان‌های فرسوده کشور برداریم.

 

* تشکیل تعاونی فراگیر ابریشم در کشور 

« پرویز محمدنژاد» با بیان اینکه وی پنج دستور ویژه از وزیر جهاد کشاورزی گرفته است عنوان کرد: یکی از حلقه‌های مفقوده در زمینه صنعت نوغانداری این است که هیچ گروه، سندیکا، تشکل و سازمانی در کشور وجود ندارد که نوغانداران را تحت پوشش قرار دهد و مطالبات آنان را از نهادهای بالادستی بخواهد.

 

 

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس از تشکیل تعاونی فراگیر ابریشم در کشور خبر داد و اضافه کرد: از مردم و نوغانداران زحمتکش گیلان و سایر استان‌ها تقاضا می‌کنم برای یک سازماندهی درست جهت پیگیری مطالبات صنفی از مجموعه دستگاه‌های اجرایی حتما در این تعاونی ثبت‌نام کرده و عضو شوند.

 

وی با بیان اینکه از وزیر جهاد کشاورزی مجوز واگذاری 50 هکتار از اراضی ملی تعاونی فراگیر ابریشم کشور را گرفته است تصریح کرد: وزیر جهاد کشاورزی هم دستور صریح دادند که هر امکاناتی لازم باشد را در اختیار این تعاونی قرار خواهد داد.

 

نماینده مردم شهرستان لنگرود در مجلس ضمن خرسندی افزایش تولید نهال در سال‌های اخیر ابراز داشت: مترصد این هستیم تا شناسنامه گیلان را در عرصه نوغانداری و پرورش پیله تر کرم ابریشم که تاکنون مغفول مانده مجددا احیا کرده و در کنار آن برای اقتصادی شدن هر چه بیشتر این صنعت و حرفه تلاش کنیم.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، بی‌نیازی به سرمایه‌گذاری فراوان و مزیت نسبی و فرصت انجام این حرفه در اغلب مناطق کشور در کنار سنتی بودن این حرفه و قدمت طولانی آن در فرهنگ باستانی ایران از ویژگی‌های خاص حرفه نوغانداری است.

 

همچنین در دنیا منسوجات ابریشم را ملکه منسوجات می‌نامند و ابریشم به عنوان ماده اولیه در تولید محصولاتی مانند فرش، پارچه، پیراهن، شال گردن، آویزهای دیواری و تزئینات داخلی منزل استفاده می‌شود از طرفی رونق و احیای دوباره نوغانداری طی سال‌های اخیر نور امید را بر این صنعت تابانده است و امیدواریم با همت همه متولیان دلسوز شاهد برگشت روزهای طلایی و اوج به حرفه نوغانداری به ویژه در استان گیلان باشیم.

 

 

کد خبر 1144868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha