پایان یک فصل خونین در تاریخ میانمار / ارتش محکوم به عذرخواهی از مسلمانان است

دنبال کردن مکانیسم‌های عدالت بین‌المللی که می‌تواند مسئولین را مورد بازخواست قرار دهد می تواند تنها را شکست ارتش کودتاگر در میانمار و پایان فصل خونینی باشد که آنها علیه مردم این کشور از جمله مسلمانان روهینگیا به راه انداخته اند.

خبرگزاری شبستان،جهان اسلام: درست یک سال پیش در روز اول فوریه، ارتش میانمار کودتا کرد و فصل خونین دیگری را در تاریخ این کشور گشود.

از آن زمان، حکومت نظامی دولت را به مرز فروپاشی کشانده و جنایات گسترده ای را مرتکب شده است.

 اکنون تنها یک راه برای شکستن این چرخه سوء استفاده وجود دارد: دنبال کردن مکانیسم‌های عدالت بین‌المللی که می‌تواند مسئولین را مورد بازخواست قرار دهد.

در طول 12 ماه گذشته، جریان مداوم اخبار وحشتناک از میانمار منتشر شده است، زیرا بیش از 1500 نفر در سرکوب اعتراضات و قتل عام کشته شده اند.

در یکی از رویدادهای اخیردر شب کریسمس، ارتش حدود 35 نفراز جمله زنان و کودکان و دو کارگر خیریه  را در ایالت کیاه قتل عام کرد. هزاران نفر دیگر دستگیر شده اند ،در حالی که حکومت نظامی از شکنجه های معمول علیه کسانی که به حکومت خود اعتراض می کنند استفاده می کند.

در عین حال، اقتصاد دچار افت شدید شده است، در حالی که خدمات بهداشتی و آموزشی متوقف شده است.

در حالی که ژنرال ارشد مین آنگ هلائینگ، رئیس حکومت نظامیدر مورد آوردن قطارهای الکتریکی جدید برای گسترش حمل و نقل عمومی ملی توهماتی دارد، بقیه کشور از خاموشی های روزانه و فلج کننده رنج می برند.

در ایالت راخین، اقلیت روهینگیا همچنان با نسل کشی مداوم روبرو هستند و در زندانی در فضای باز زندگی می کنند.

حکومت نظامی روهینگیایی ها  را در تلاش برای فرار به بنگلادش دستگیر کرده و محدودیت‌های شدیدتری بر آزادی رفت و آمد اعمال کرده است. بسیاری نیز در درگیری بین ارتش و گروه مسلح ارتش آراکان گرفتار آتش متقابل می شوند.

روهینگیایی ها زمانی که در رسانه های اجتماعی در مورد جنایات ارتش پست می گذارند اغلب با آزار و اذیت مواجه می شوند و حالا همه مردم میانمار چه مسلمانان روهینگیا و چه غیر روهینگیایی ها می دانند که ارتش دشمن مشترک آنهاست.

«تاتماداو» که نام ارتش میانمار است ده ها سال است که مردم را به وحشت انداخته و مرتکب نسل کشی، جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی شده است. آنها این کار را با مصونیت مطلق انجام داده اند، زیرا می دانند جنایات آنها هیچ عواقبی نخواهد داشت.

 به همین دلیل نیاز است که جامعه بین المللی وارد عمل شود و عدالت را تامین کند. خوشبختانه در سال های اخیر پیشرفت های واقعی در این زمینه حاصل شده است.

در سال 2019، دادگاه کیفری بین‌المللی  اعلام کرد که تحقیقاتی را درباره جنایات علیه بشریت که تاتماداو علیه روهینگیا مرتکب شده ، آغاز کرده است.

 تقریبا در همان زمان، گامبیا یک پرونده نسل کشی علیه میانمار در دیوان بین المللی دادگستری مطرح کرد و هر دو روند ادامه دارد .

سال گذشته، قوه قضاییه در آرژانتین نیز موافقت کرد که یک پرونده مهم نسل کشی علیه رهبران نظامی میانمار را آغاز کند.این پرونده مبتنی بر اصل حقوقی صلاحیت جهانی است که بر اساس آن برخی از جنایات آنقدر وحشتناک هستند که می توان آنها را در هر نقطه از جهان محاکمه کرد، صرف نظر از اینکه کجا اتفاق افتاده است. این روند تازه شروع شده است، اما این امید وجود دارد که در نهایت مین آنگ هلائینگ و دوستانش در دادگاه پاسخگوی جنایات خود باشند.

همچنین دلگرم‌کننده است که بسیاری از رهبران غیرنظامی میانمار، که قبلا هر گونه تلاش برای محاکمه جنایتکاران نظامی را رد می‌کردند، اکنون نیاز به پاسخگویی تاتماداو را می‌بینند.

حکومت وحدت ملی که پس از کودتا ایجاد شد، گفته است که با مکانیسم های عدالت بین المللی همکاری خواهد کرد.

میانمار متحد می‌ایستد و می‌خواهد شکنجه‌گران خود را در خستگی‌های نظامی پشت میله‌ها ببیند.

همچنین تردیدی وجود ندارد که رهبران تاتمادو با بسته شدن شبکه در اطراف آنها به طور فزاینده ای عصبی می شوند.

در ماه دسامبر، دستوری به رسانه ها درز کرد که در آن رهبران نظامی به کارکنان خود نسبت به پاسخگویی به نامه های نهادهای قضایی بین المللی یا دادگاه فدرال آرژانتین هشدار داده بودند.

اما در حالی که عدالت به طور فزاینده ای در دسترس به نظر می رسد، جامعه بین المللی کارهاب بسیاری می تواند در این زمینه انجام دهد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد سال هاست که در بن بست باقی مانده است، اعضای آن باید از قرار دادن سیاست بالاتر از جان مردم دست بردارند و ارجاع کامل وضعیت میانمار به دیوان بین‌المللی کیفری را تایید کنند.

در عین حال، سایر کشورها باید از کانادا و هلند الگوبرداری کنند که هر دو متعهد شده اند از پرونده گامبیا در دیوان بین المللی دادگستری حمایت کنند.

یک سال پیش، تاتماداو با به دست گرفتن قدرت در یک کودتا، میانمار را در بحران فرو برد و به ایجاد ترس چندین دهه ای خود علیه مردمش ادامه داد.

 اکنون جهان باید به تاتماداو نشان دهد که در برابر جنایات آن متحد می‌ایستد و جایی برای پنهان شدن برای مسئولین وجود ندارد. مردم میانمار برای مدت طولانی رنج کشیده اند و سزاوار عدالت هستند.

کد خبر 1145078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha