خواست امام (ره) ارتش آزاد بدون وابستگی به امریکا  و اسراییل بود/ ۴۵۰ شهید ارتش قبل از پیروزی انقلاب

امیر فولادی با تاکید بر ارتباط دو طرفه میان ارتش، روحانیت و مراجع تقلید گفت: امام خمینی (ره)ارتش را باور داشت و می خواست ارتش آزاد باشد و اسراییل و آمریکا هیچ تصرفی بر آن نداشته باشند.

خبرگزاری شبستان _ گروه سیاسی _ فرزانه تهجا: در پی فرمان امام خمینی مبنی بر برخورد مهرآمیز با نظامیان و بالاخص سربازان مردم تهران و شهرهای دیگر در تظاهرات با انداختن صدها شاخه گل به سر ورودی سربازان در طول مسیر راهپیمایی از آنها می خواستند که به توده مردم بپیوندند. به گزارش روزنامه های داخلی، مردم عکس هایی از امام خمینی (س) را بر کامیونها و زره پوشهای ارتش چسبانده بودند و به هنگامی که تظاهرکنندگان از کنار آنان می گذشتند گاهی سربازان را بر روی دوش می گرفتند و مسافتی را با خود می بردند. برخی از سربازان عکس های امام خمینی را به تظاهرکنندگان نشان می دادند و به مردم دست تکان می دادند.

 

در پی این سیاست انقلابیون روند گرایش نظامیان رده پایین به جنبش انقلابی افزایش پیدا کرد حتی در مواردی سربازان، درجه داران و افسران جز» اقدام به حذف فیزیکی ماموران شهربانی یا فرماندهان نظامی کردند. استراتژی انقلابیون در قبال نظامیان با تحلیل سخنان امام خمینی (س) در بهشت زهرا در روز 12 بهمن 1357 آشکار می شود ایشان خطاب به ارتش چنین نصیحت کرد: «و من باید یک نصیحت به ارتش بکنم و یک تشکر از یک ارکان ارتش، یک قشرهایی از ارتش. اما آن نصیحتی که می کنم این است که ما می خواهیم که شما مستقل باشید. ما داریم زحمت می کشیم، ما خون دادیم، ما جوان دادیم، ما حیثیت و آبرو دادیم، مشایخ ما حبس رفتند، زجر کشیدند، می خواهیم که ارتش ما مستقل باشد. آقای ارتشبد، شما نمی خواهید، آقای سرلشکر، شما نمی خواهید مستقل باشید؟ شما می خواهید نوکر باشید؟! من به شما نصیحت می کنم که بیایید در آغوش ملت؛ همان که ملت می گوید بگویید. بگویید ما باید مستقل باشیم. ملت می گوید ارتش باید مستقل باشد، ارتش نباید زیر فرمان مستشارهای امریکا و اجنبی باشد؛ شما هم بیایید - ما برای خاطر شما این حرف را می زنیم - شما هم بیایید برای خاطر خودتان این حرف را بزنید، بگویید: ما می خواهیم مستقل باشیم، ما نمی خواهیم این مستشارها باشند. ما که این حرف را می زنیم که ارتش باید مستقل باشد، جزای ما این است که بریزید توی خیابان، خون جوانهای ما را بریزید که چرا می گویید من باید مستقل باشم! ما می خواهیم تو آقا باشی. » (صحیفه امام؛ ج 6، ص:17 - 18) در همین رابطه گفتگویی با امیر فولادی رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گفتگویی به شرح زیر ارایه می شود.

 

قبل از پیروزی انقلاب ارتش چگونه با مراجع تقلید و بویژه امام خمینی (ره) ارتباط داشت؟

از ابتدای به وجود آمدن فرآیند انقلاب اسلامی تمام اقشار مردم به نوعی در آغاز این روزهای انقلاب نقش داشتند و البته کسی گمان نمی کرد انقلاب به این سرعت به پیروزی برسد. ارتش نیز با توجه به اینکه از بدنه مردمی برخوردار بود، جوانان همین ملت از بدنه ملت در داخل آن حضور داشتند و حتی بسیاری از ارتشیان مرجع تقلیدشان امام (ره) بود و با پیروی از مراجع تقلید خود به همراه سایر اقشار جامعه در تمام تحرکات مذهبی و انقلابی حضور داشتند و بعضا برخی از نیروهای ارتش نقش رهبری در میان سایر نیروها را ایفا می کردند و هسته ای اولیه ای در ارتش با عنوان سازمان سیاسی نظامی نفوذ در ارتش تشکیل شده بود که با جمعی از پیش قراولان انقلابی با هدف ایجاد شبکه مخفی برای جذب و همراهی برخی کارکنان و در مرحله بعد با ارتباطی که با رهبران نهضت دارند، بتوانند افکار ارتش را به استحضار امام خمینی (ره) که رهبری انقلاب را بر عهده داشتند، برسانند.

 

جایگاه روحانیت در ارتش قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را توضیح بفرمایید؟

ارتشیان جمهوری اسلامی ایران پیش از انقلاب با جمعی از روحانیون ارتباط داشتند و بسیاری از ارتشیان در آن زمان با مقام معظم رهبری، آیت الله میلانی، آیت الله مطهری، شهید بهشتی، اندرزگو، مرحوم فلسفی، مرحوم جمیع و حجت الاسلام محمد منتظری و مرحوم طالقانی ارتباط داشتند. ما افسران و شهدایی مانند شهید نامجو، شهید قرنی، شهید فتاحی، شهید صیاد، شهید بابایی و شهید کلاهدوز و شهید شهرام فر و شهید اواره پرست و بسیاری از پیشکسوتانی که اکنون الحمدالله در قید حیات هستند که تمامی این افراد خودشان رهبری سازمان سیاسی و نظامی نفوذ را بر عهده داشتند و می توانستند مطالبات امام (ره) را به گوش ارتشیان رسانده و در جمع های مخفی اطلاعاتی را نیز به سمع و نظر امام (ره) برسانند.

 

نگاه امام خمینی نسبت به ارتش با توجه به هجمه هایی که به آن وارد می شد چگونه بود؟

در برخی از فرمایشات امام خمینی (ره) فراوان شنیده ایم که با توجه به اینکه همواره امام (ره) را از ارتش بیم می دادند اما همواره امام خمینی (ره) می فرمودند ارتش با ماست و حتی ارتشیان را خطاب و مخاطب سخنان خود قرار می دادند که در همان سخنرانی مشهور ایشان در 15 خرداد 42 که امام (ره) علیه کاپیوتالیسم موضع گرفتند و به علما می فرمودند که به داد اسلام برسید و از ارتشیان نیز می خواست که ارتش به داد این مردم برسید و همواره از شیوه برخورد رژیم حاکم با ارتشیان نگران بودند و بر این موضوع انتقاد داشتند و می گفتند شما چه احترامی برای ارتش قایل هستید؟ چرا حاضر می شوید مستشاران به ارتش و ارتشیان ما فخر بفروشند و چرا ارتش را این گونه تحقیر و در مقابل مستشاران خارجی ضعیف کردید؟

خواسته امام(ره) این بود که می خواست ارتش آزاد باشد و اسراییل و آمریکا هیچ تصرفی بر ارتش نداشته باشند و ارتشیان نیز بیش از مردم این ذلت و تحقیر را حس می کرد زیرا بسیاری از مردم در بدنه ارتش بودند و به عینه شاهد بودند که نیروهای مستشار آمریکایی چگونه برخورد می کنند و چگونه سرمایه های کشور را اسراف و حیف و میل می کنند.

 

حضور ارتش و همراهی آنها با مردم در انقلاب را توضیح بفرمایید؟

ارتباط دو طرفه میان ارتش، میان امام و رهبران نهضت بود و امام (ره) نیز ارتش را باور داشت و می فرمود ارتش با ملت است و در آینده نزدیک به شما ارتش به شما کمک می کند. این ارتش به شاه پشت خواهد کرد و این صحبت هایی بود که امام (ره) در دی ماه سال 57 فرمودند و مردم نیز در پیروی از شعارهایی که امام (ره) اعلام می کردند در راهپیمایی ها، تظاهرات ارتش را برادر خود خطاب می کردند و خواهان آن بودند که ارتش به انقلاب بپیوندد. معتقدم ارتشیان همراه با مردم و پایاپای با مردم در فعالیت های انقلابی شرکت کردند و همان گونه که مردم با حضور در تظاهرات، تحصن ها، اعتصابات و طرح ریزی برخی برنامه های دیگر حضور داشتند، ارتش نیز اعلامیه هایی را چاپ و توزیع می کرد و در حوزه روشنگری و آگاه سازی همواره فعال بوده است و در تحصن ها همواره فعال بوده است.

 

نقش ارتش در ورود و همراهی امام خمینی به میهن اسلامی را توضیح بفرمایید؟

تمام این مقدمات در کنار یکدیگر جمع شد و ما به دهه فجر رسیدیم که با ورود حضرت امام به کشور مواجه شدیم و قبل از آن در شهرهای مختلف کشور در پایگاه های مختلف هوایی، بندرعباس، همدان، دزفول، اصفهان و سایر شهرهایی که نیروی نظامی در آن وجود داشت، شاهد بودیم که فرماندهان یگان ها گلایه هایی را منعکس می کنند و اکنون اسنادی از ساواک در ارتش وجود دارد که از همراهی ارتش با تظاهرکنندگان و مردم سخن می گوید و از همراهی ارتش با امام (ره) ابراز نگرانی کردند. این موضوع نشان می دهد ارتش نیز مانند مردم با انقلاب همراه بوده است و در نهایت تمام این همراهی ها موجب شد تا در روز 12 بهمن ماه که امام (ره) به میهن اسلامی وارد شدند، ارتش بیش از ارگان های دیگر و حتی بیش از مردم در استقبال از امام خمینی (ره) آماده شده است و در استقبال از امام (ره) مشارکت داشته است.

 

کارکنان سایت راداری پدافند ارتش در اعتصاب بودند اما وقتی صحبت از ورود امام و تشریف فرمایی ایشان به کشور شد و نظام حاکم بختیار ممکن بود ممانعتی در راه ورود امام و فرود ایشان ایجاد کند اما در این شرایط کارکنان سایت راداری برای تامین امنیت پرواز حضور یافتند و دو فروند جنگنده فانتوم پرواز امام خمینی (ره) را در آسمان ایران اسکورت کردند و اولین خوشامدگویی را سایت راداری تبریز در زمانی که هواپیمای امام (ره) هنوز وارد کشور نشده بود در فراز دریاچه وان ترکیه خوشامدگویی را خدمت امام (ره) اعلام کردند.

 

حضرت امام (ره) بعد از پیاده شدن از هواپیما مشاهده می کنیم که تشریفات نظامی و فرمان خبردار در آنجا اجرا شد و تمام تشریفات ارتش در آنجا حضور داشت و از امام (ره) استقبال کردند. در انتظامات بهشت زهرا برای آماده سازی سخنان امام ارتشیان حضور داشتند و بالگرد ارتش امام را در این مسیر همراهی کرد و به داخل بهشت زهرا هدایت کرد.

 

هیبت بزرگی که در 19 بهمن شکل گرفت و تصویر آن مراسم بارها و بارها از تلویزیون پخش شده است که این هیبت کمر رژیم طاغوت را شکست و انعکاس بسیار زیادی در خبرگزاری های داخلی و خارجی داشت و پیوستن ارتش و بیعت با امام قدرت رژیم را تضعیف کرد و از سوی دیگر نیروهای نظامی و انقلابی را تقویت کرد و در نهایت تعداد بی شماری از نیروهای ارتش وقتی حضرت امام دستور ترک پادگان ها را دادند در این زمینه همراهی کردند.

 

در 22 بهمن چه اتفاقی در ارتش رخ داد و انقلاب چگونه به پیروزی رسید؟

22 بهمن از یک دقیقه بامداد تا ساعت 24 اگر به خوبی نگاه کنیم، می بینیم که چه اتفاقاتی رخ داد تا پیروزی انقلاب شکل گرفت و این موضوع در اثر اطلاعیه ای بود که فرماندهان ارتش در شورای عالی فرماندهی ارتش شکل گرفت و این شورا اولین شورا نبود و چندین شورا تشکیل شده بود و بحث های مختلفی در زمینه انقلاب شکل گرفته بود.

 

فرماندهان نیرو در این شورا حضور داشتند. وزیر جنگ، فرمانده هوانیروز و تمام فرماندهان عالی رتبه در آنجا حضور داشتند و بحث هایی که در این شورا شکل گرفت، همگی اذعان داشتند که از ما هیچ کاری بر نمی آید زیرا بدنه ارتش گوش به فرمان امام (ره) است و برابر خواسته های ایشان عمل می کند و از دستور مافوق سرپیچی می کند. با تشریح وظیفه بدنه ارتش این شورا بر آن آمد که اطلاعیه رسمی را صادر کند که در آن ارتش پشتیبانی خود را از حرکت مردمی اعلام کرد و پشتیبانی خود را از نظام حاکم برداشت و به تمام یگان ها دستور داد به داخل پادگان ها برگردند و با برگشت آنها به پادگان ها فضا برای ورود نیروهای انقلابی به داخل سازمان ها و نهادها مانند صدا و سیما باز شد و در ساعات یک و نیم تا 2 همان روز نیز انقلاب پیروز شد. ارتشیان علیرغم اینکه خطرات بسیاری آنها را تهدید می کرد و هنوز کسی تصور پیروزی انقلاب را به این سرعت نداشت و نخست وزیر رژیم وقت بختیار برقرار بود و رژیم حاکم ساقط نشده بود، اما با خطرپذیری، فداکاری و از خود گذشتگی همراه شدند و در جمع مردم حضور یافتند و همراهی خود را از مردم و پشتیبانی از آن اعلام کردند و با آرمان های امام بیعت کرده و اکنون نیز می بینیم در 43 سال گذشته به هر حال ارتش بر بیعت خود با امام همچنان پایدار است و پس از آن با پیروی از فرامین رهبر انقلاب همواره پایداری و ثبات قدم خود را نشان داده است.

 

آیا قبل از پیروزی انقلاب ارتش شهدایی داشته است ؟

از 22 بهمن 57 تا 31 شهریور 59 در این فاصله ارتش بیش از 450 شهید را تقدیم انقلاب کرده است یعنی 450 شهید قبل از پیروزی انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی ارتش داشته است  و در دوران جنگ تحمیلی نیز 48 هزار شهید را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است  و بیش 26 هزار آزاده ،211 هزار جانباز  دارد تنها گوشی از همراهی ارتش با نظام اسلامی است. تحولات اساسی بعد از انقلاب رخ داد و اکنون می بینیم  که رهبر انقلاب می فرمایند در میان تمام ارگانهای کشور مردمی ترین ارگان ارتش است، ارتش توانسته است برای دشمنان اشداء علی الکفار و روحماهم بینهم باشد  و تکلیف  رسالت  و مسئولیت خود را برابر قانون اساسی به خوبی ایفا کرده و الحمدالله خود را به گونه ایاز داخل  بازسازی کرده که از قول امام خمینی (ره) و رهبر انقلاب کلمه طیب ، ارتش حزب الله ، ارتش الهی نام بگیرد   و اوصافی از این شکل را به خود اختصاص داده است  و اکنون نیز در مطیع اوامر  رهبر انقلاب است و در حفاظت و حراست از استقلال و تمامییت ارضی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  با تمام قوت ، حدت و شدت  به راه خود ادامه می دهد.

 

کد خبر 1145093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha