کارگاه پژوهش فرهنگ و ادبیات عامه برگزار شد

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان گفت: کارگاه پژوهش فرهنگ و ادبیات عامه در مجتمع فرهنگی و هنری شهید امانی شیروان برگزار شد.

«ابراهیم عباسپور» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در شیروان اظهارکرد: نگارش فرهنگ عامه یک کار علمی محسوب می شود که باید عناصر مادی و معنوی شامل موقعیت جغرافیایی، وجه تسمیه، شرایط اقلیمی، تاریخچه شکل گیری، اسناد شفاهی و کتبی، تحولات تاریخی، ترکیب جمعیتی و جغرافیای فرهنگ قومی در آن لحاظ شود.

 

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شیروان خاطرنشان کرد: همچنین در نگارش فرهنگ عامه باید مشاهیر و نامداران، نهادهای اجتماعی و فرهنگی، مسکن و معماری، لوازم زندگی، اشکال پوشاک، انواع خوراک ها و تغییر فرهنگ غذا، مسیرها و منزل ها، فرهنگ ها و آیین های سال های شمسی و قمری، برداشت محصول، اخلاق و تربیت، باورها، عقاید و غییره در نظرگرفته شود.

 

عباسپور عنوان کرد: فرهنگ و ادبیات عامه می تواند آسیب هایی که دنیای مدرن برای کودک به وجود می‌آورد و وابستگی به فضای مجازی را کنترل کند همچنین حس تعامل و ارتباط گروهی را در کودکان ایجاد و بین والدین و کودکان حسن تعامل و همدلی ایجاد کند.

 

وی تصریح کرد: ادبیات عامه یک سرمایه اجتماعی از دل مردم است و بار زندگی مردم را به دوش دارد ادبیات عامه به طور طبیعی به کودکان انتقال پیدا می کند چرا که کوکان نیز یک پایه اساس در خانواده هستند.

 

وی اضافه کرد: برخی از تحقیقاتی که در حوزه ادبیات عامه صورت گرفته، بیشتر به جشن ها مانند جشن نوروز و جشن مهرگان پرداخته‌اند که بیشتر جنبه توصیفی و تشریحی دارند و همچنان ما در این زمینه تئوری و نظریه‌ای نداریم همان‌طور که حکیم ابن سینا گفته،‌ هر کس که می‌خواهد رشته‌ای تأسیس کند باید قبل تر آن را در تعقل و فلسفه محکم کند.

 

 

کد خبر 1145259

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha