داشتن تیزبینی اجتماعی و سیاسی برای طلاب ضروری است

معاون امور حوزه های علمیه خواهران، داشتن تیزبینی اجتماعی و سیاسی را برای طلاب مهم دانست و گفت: طلبه باید بصیرت و چشم بینا داشته باشد تا در پیچ‌های اجتماعی با اولین شبهه، به زمین نخورد و بتواند اجتماع را مدیریت معنوی و سیاسی کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، در جریان سفر معاون امور حوزه های علمیه خواهران به استان گلستان، نشست حجت الاسلام والمسلمین واحدی با نخبگان آموزشی، پژوهشی و فرهنگی مدارس علمیه خواهران این استان برگزار شد.

 
حجت الاسلام والمسلمین واحدی در این نشست بیان کرد: عالمان دین، قلوب را مدیریت می‌کنند و  قلب شیعیان امام علی(علیه السلام) را به دست می‌آورند و آنها را مدیریت می‌کنند؛ همانند ناخدایی که کشتی خود را هدایت می کند.
 
وی خاطرنشان کرد: مدیریت قلوب جامعه دینی با ارزش است و برای تمدن سازی نوین اسلامی، اولویت اول شأنیت طلبگی است؛ کسی که وارد حوزه علمیه می‌شود تحت تربیت علمی، عبادی، عقیدتی و اخلاقی قرار می‌گیرد و با این نقش و با واسطه آن به رشد می رسد که می‌تواند خدمت به دین کند و گرهی از دین باز کند.
 
معاون امور حوزه های علمیه خواهران کشور اضافه کرد: رکن طلبگی در همین تعریف نهاده است که با این تعریف چهار رکن اصلی در هویت طلبگی را تعریف می کنیم که اول آن فقاهت و فهم عمیق از دین است که در جانش بنشیند و در رفتارش هویدا شود که او را معصوم از خطا و التقائات برحذر می کند.
 
حجت الاسلام والمسلمین واحدی، رکن دوم را تهذیب معرفی کرد، و بیان داشت: تهذیب یعنی طلبه تحت تربیت علمی، اخلاقی، عبادی قرار می گیرد و باید به جایی برسد که مهذب باشد، به فرموده امام(ره)، روحانی باید طوری باشد که مردم با دیدن آن به یاد رسول الله(ص) بیفتند، اگر طلبه ای بخواهد بگوید من طلبه هستم، باید بگوید که درصد قابل توجهی از تهذیب در من حاصل شده یا نه!.
وی رکن سوم طلبگی را کارآمدی دانست و یادآور شد: طلبه باید دنبال کارآمدی باشد. طلبه فدوی دین است و به فرموده امام(ره) فرد طلبه باید بتواند گره ای از تمدن اسلامی باز کند. طلبه اگر دنبال کارآمدی نباشد، طلبه نیست. او یک جایگاه اجتماعی دارد؛ یا مبلغ است یا تدریس می کند یا مسئولیتی را در جامعه بر عهده دارد، تنها وظیفه طلبه، درس خواندن صرف نیست.
 
معاون امور حوزه های علمیه خواهران کشور، به رکن چهارم طلبگی اشاره کرد و اظهار داشت: فرد طلبه باید تیزبینی اجتماعی و سیاسی داشته باشد، یعنی بصیرت و چشم بینا داشته باشد تا در پیچ‌های اجتماعی با اولین شبهه، به زمین نخورد. باید بداند با اجتماع چگونه کار کند و چگونه اجتماع را مدیریت معنوی و سیاسی کند، باید پیام‌آور هویت طلبگی بوده و این کار در جانشان نشسته باشد و بتواند به دیگران نیز توصیه کنند.
 
وی پیشنهاد داد: دو هزار دانش‌آموخته گلستانی، باهم اجماع کرده و کارگروهی تشکیل دهند. آن دسته از خواهران که مبلغ هستند یا در مدارس فعالیت می کنند، با تشکیل کارگروهی، جریان سازی کنند.
 
حجت الاسلام والمسلمین واحدی خاطرنشان کرد: مشکل این است که در کارها اجماع نبوده و جریان‌سازی صورت نمی گیرد. شما هم می‌توانید جریان سازی داشته باشید به شرطی که اجماع کرده و یک مدرسه را تحویل بگیرید و به صورت آتش به اختیار عمل کنید. به گفته مقام معظم رهبری که گفتند شما باید آتش به اختیار باشید، پس با تشکیل کارگروهی جهادی، آتش به اختیار عمل کنید. گام دوم انقلاب که مقام معظم رهبری فرمودند، برای جوانان و مردم است که مخاطب شما هستند.
 
 
گفتنی است در این برنامه، هر یک از نخبگان آموزشی، فرهنگی و پژوهشی به بیان تجربیات خود پرداختند. همچنین در انتهای برنامه از این بانوان با اهدای لوح و جوایزی قدردانی شد.

کد خبر 1145292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha