رونمایی از سامانه پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون در دهه فجر

دهقانی گفت: با هدف تحقق تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در خدمات رسانی به جامعه علمی کشور از سامانه پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون در دهه فجر رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از شیراز، «محمدجواد دهقانی» امروز (دوشنبه 18 بهمن) در مراسم رونمایی از سامانه پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون که با حضور معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، با تبریک دهه فجر اظهار کرد: به دلیل اینکه نسخه‌ های خطی بخش مهمی از میراث مکتوب اسلام و ایران هستند، مرکز منطقه ‌ای اطلاع‌ رسانی علوم و فناوری با هدف دسترسی به جامع ‌ترین منابع اطلاعاتی چند زبانه علمی و فنی در ایران و منطقه و تهیه و سازماندهی دانش مکتوب داخلی و منطقه‌ ای در حوزه علوم و فنون در ایران به خریداری مجموعه میکروفیش‌ های مربوط به نسخ خطی موجود در کتابخانه بریتانیا در سال 82 اقدام کرد.

 

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) افزود: مجموعه نسخ خطی عربی کتابخانه بریتانیا طبق توضیحات ارائه ‌شده در «راهنمای موضوعی نسخ خطی عربی در کتابخانه بریتانیا» در سطح جهان به‌ عنوان يكي از بزرگترین و بهترين مجموعه ‌ها در اروپا و آمريكای شمالی مشهور است و این مجموعه را به‌ عنوان یکی از مهم ‌ترین مجموعه‌ های میراث مکتوب در حوزه علوم، فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در جهان مطرح کرده است.

 

وی اضافه کرد: این مجموعه شامل 14 هزار عنوان نسخه خطی در 40 حوزه موضوعی علوم و فنون، علوم انسانی، معارف اسلامی و ... است و طراحی «پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون» در مرکز منطقه ‌ای از سال 1399 و در ابتدا با دیجیتال‌ سازی مجموعه میکروفیش ‌های نسخ خطی عربی خریداری ‌شده از کتابخانه بریتانیا آغاز شد.

 

دهقانی تاکید کرد: فرآیند طراحی پایگاه با شناسایی بیش از 70 عنصر فراداده‌ ای برای توصیف و باز کردن نسخ خطی با همکاری کارشناس نسخ خطی انجام شد تا بتواند بیشترین اطلاعات مفید را در مورد هر نسخه در اختیار کاربران قرار دهد.

 

وی ادامه داد: طراحی این پایگاه در هفت مرحله شامل شناسایی و سازمان دهی میکروفیش‌ های نسخ خطی، شناسایی عناصر فراداده ‌ای برای توصیف نسخ خطی، شناسایی نرم ‌افزار مناسب و طراحی پایگاه، دیجیتال ‌سازی مجموعه میکروفیش‌ ها، مستند سازی و فهرست ‌نویسی نسخ خطی، ورود اطلاعات نسخ خطی در پایگاه و ویرایش اطلاعات واردشده در پایگاه انجام شد.

 

دهقانی تاکید کرد: این پایگاه علاوه بر ارائه خدمات به گروه‌های مختلف کاربران با فراهم کردن دسترسی برخط به متن کامل نسخ خطی می‌ تواند به‌عنوان پشتوانه آموزشی و پژوهشی برای مراکز علمی و پژوهشگران کشور مورد استفاده قرار بگیرد و از طریق آدرسhttp://search.ricest.ac.ir  در دسترس عموم قرار دارد.

 

«پیمان صالحی» معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز ضمن تبریک ایام خجسته دهه فجر در این مراسم گفت: در وزارت عتف استراتژی هایی همچون مرجعیت علمی و دیپلماسی علم و فناوری جهت پیشبرد هرچه بیشتر اهداف مطرح است و احیا، گردآوری، سامان دهی و طبقه بندی این میراث مکتوب بسیار کار ارزشمندی است.

 

خاطر نشان می شود، از پایگاه جامع میراث مکتوب علوم و فنون در مرکز منطقه ‌ای در راستای تحقق تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها در خدمات رسانی به جامعه علمی کشور در تاریخ 18 بهمن 1400 رونمایی شد.

 

کد خبر 1145848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha